سه متد براي نوشتن
سه متد براي نوشتن
سه متد براي نوشتن
نويسنده: جينا ون نيم
مترجم: ونداد الوندي پور
مترجم: ونداد الوندي پور
خلق يک داستان اولين و مهم ترين قدم در راه نوشتن يک فيلمنامه است. اما چگونه بايد يک داستان خلق کرد؟ در اين نوشته، سه روش براي خلق داستان در چهارچوب فيلمنامه به اختصار معرفي مي شود و درباره نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها، توضيحاتي ارائه مي شود. اين سه روش عبارتند از:
1.جريان سيال ذهن
2.روش تحليلي-قياسي (Analytical)
3.روش قاعده مند (Methodical)
فيلمنامه را سريع مي نويسيد. در ضمن، اين نوع نوشتن لذت بخش و آسان است.
در اين روش، از بخش نيمه خودآگاه ذهنتان بيشتر استفاده مي کنيد. در نتيجه بعضي از چيزهايي که مي نويسيد، براي خودتان جالب و حيرت آور خواهد بود و بعضي از گفت وگوها هم همين طور.
به ايده هاي جالب و بزرگي برخواهيد خورد؛ ايده هايي که در يک لحظه به ذهنتان وارد مي شوند و شما آنها را صيد مي کنيد.
فيلمنامه تان به احتمال زياد فاقد تعليق خواهد بود. ساختار فيلمنامه تان ممکن است ضعيف باشد يا اصولاً فيلمنامه تان ساختار واقعي نداشته باشد. احتمال دارد که شما تنها قسمت هايي از چند فيلم را که پيشتر ديده ايد با هم مخلوط کرده و روي کاغذ آورده باشيد. ممکن است نتيجه کارتان آن قدر غير قابل قبول باشد که حتي نتوانيد آن را بازنويسي کنيد. شايد مجبور شويد فيلمنامه را به سطل آشغال بيندازيد. البته ممکن است بتوانيد از بعضي سکانس ها يا قسمت هاي خوب و جالب فيلمنامه اي که با اين روش خلق کرده ايد، براي نسخه دوم استفاده کنيد.
بعد از اين که فيلمنامه را تمام کرديد، آن را با دقت بخوانيد؛ داستاني را که خلق کرده ايد بشناسيد و قبل از بازنويسي، روي پيرنگ آن کار کنيد، يعني تفکر کنيد و سعي کنيد قسمت هاي غير دراماتيک آن را دراماتيزه کنيد و در صورتي که چنين چيزي عملي نبود، آنها را حذف کنيد.
مجبور نيستيد پشت سرهم بازنويسي کنيد. زيرا قبل از شروع نوشتن، به قدر کافي به عناصر فيلمنامه تان فکر کرده ايد و در واقع آنها را در ذهنتان چند بار بازنويسي کرده ايد.
شما تمام عناصر داستان را در اختيار داريد: وقايع برانگيزاننده، قلاب (که داستان روي آن سوار مي شود) نقاط عطف، نقطه اوج، تم، نياز شخصيت ها، نتيجه گيري و...
از آنجا که از پيش روي عناصر بالا کار کرده ايد، هنگام نوشتن اولين نسخه، مي توانيد بيشتر روي توصيف صحنه ها، گفت و گوها و لايه هاي عميق متن (subtext) کار کنيد.
فيلمنامه ممکن است از پيش طراحي شده، مکانيکي و خشک به نظر آيد. ممکن است چنين به نظر آيد که فيلمنامه نويس، شخصيت ها را مجبور به انجام کنش ها و واکنش ها کرده است. يعني احساس کنيم که شخصيت ها کاري را انجام مي دهند که نويسنده از آنها مي خواهد.
ممکن است در عين داشتن يک پيرنگ قوي، با شخصيت هايي تک بعدي و ضعيف مواجه شويم، زيرا بسياري از فيلمنامه نويساني که اين روش را به کار مي گيرند، بيشتر روي اتفاقات و حوادث داستان تمرکز مي کنند نه روي شخصيت ها.
در هر بار باز نويسي، روي يک عنصر تکيه و تمرکز کنيد. در نسخه اول روي پيرنگ، در نسخه دوم روي شخصيت ها و در نسخه سوم روي گفت وگوها و عناصر فرامتني و عمقي داستان.
براي مثال اين فرضيه (تم) را در نظر بگيريد: «جاه طلب ظالم سرانجام به دست خود، اسباب نابودي خود را مهيا مي کند.»
اين فرضيه، تم اصلي نمايشنامه مکبث را شکل مي دهد. پس، عامل برانگيزاننده (يا انگيزه شخصيت اصلي) در اين نمايش «بلند پروازي هاي توام با ستمگري» است. مکبث با اين انگيزه به کنش دست نمي زند و سرانجام نيز به علت همين جاه طلبي کشته مي شود. اگر دقت کنيد مي بينيد که اين فرضيه (يا تم) از ابتدا تا انتهاي نمايشنامه و در هر صحنه حضور دارد. اين فرضيه با درهم تنيدن شخصيت ها و پيرنگ، داستان را جلو مي برد. در اين روش، ابتدا بايد يک فرضيه يا تم اصلي براي فيلمنامه اي که قصد داريد بنويسيد وضع کنيد. سپس به سراغ شخصيت هاي اصلي برويد. خصوصيات آنها را معلوم کنيد. اين خصوصيات شامل تاريخچه زندگي، ويژگي هاي شخصيتي و رفتاري، دل مشغولي ها، ترس ها و آرزوها (نيازها، اهداف) مي شوند. نياز يا هدف اصلي شخصيت هاي شما مي توانند اجتماعي - سياسي، فيزيولوژيک يا روان شناختي باشند. بعد از اين کار، نقاط عطف اصلي را به صورت کلي تعريف و تعيين کنيد. در آخر، سکانس هاي فيلمنامه را با مبنا قرار دادن فرضيه (تم) اصلي و خصوصيات شخصيت ها، بنويسيد.
صحنه ها و سکانس هايي که با اين روش نوشته مي شوند، زنده و واقعي تر به نظر مي رسند. در اين روش شما صحنه ها را بر مبناي شخصيت ها، خصوصيات آنها و ارتباطشان با فرضيه (تم) اصلي شکل مي دهيد.
اين روش، اگر درست به کار گرفته شود، باعث مي شود فيلمنامه شما منسجم تر از کار دربيايد.
اين نوع نوشتن لذت بخش تر از روش هاي ديگر است. در اين روش، شما حس مي کنيد که شخصيت ها، شما را با خودشان به يک سفر مي برند.
اين روش، تا حد زيادي به شخصيت پردازي قوي وابسته است. نويسنده گاهي يک زندگي نامه براي شخصيت هايش مي نويسد، اما در حين نوشتن، هنگامي که داستان تقريباً در حال شکل گرفتن است، ممکن است مجبور شود اين زندگي نامه را تغيير دهد. زيرا اين روش، روشي پوياست و از آنجا که وقايع موجود در داستان بايد براساس رابطه علت-معلول شکل بگيرند، نويسنده گاهي مجبور مي شود علت هايي را که پيشتر خلق کرده، متناسب با معلول هايي که در ضمن نوشتن خلق شده اند، تغيير دهد.
فيلمنامه هاي زيادي هستند که بدون توجه به فرضيه بنيادي (تم) و شخصيت ها، نوشته مي شوند. اين فيلمنامه ها در نهايت فيلمنامه هاي ضعيفي از کار درمي آيند زيرا فرضيه بنيادي (تم) و شخصيت، عناصر اصلي يک فيلمنامه خوب هستند و نبايد آنها را ناديده گرفت. شما به عنوان يک فيلمنامه نويس مي خواهيد تماشاگران را با داستانتان درگير و نظر آنها را جلب کنيد. در عين حال مي خواهيد داستاني منسجم و هدفمند خلق کنيد. وجود شخصيت هاي قوي و قابل فهم و يک فرضيه بنيادين که حضورش در تمام فصول فيلمنامه حس شود، فيلمنامه شما را به فيلمنامه اي موفق بدل خواهد ساخت. روش قاعده مند، هر دوي اين عناصر را دربردارد و استفاده از آن، مي تواند شما را در خلق فيلمنامه اي موفق، ياري دهد.
منبع:سه متد براي نوشتن
1.جريان سيال ذهن
2.روش تحليلي-قياسي (Analytical)
3.روش قاعده مند (Methodical)
جريان سيال ذهن
نقاط قوت اين روش
فيلمنامه را سريع مي نويسيد. در ضمن، اين نوع نوشتن لذت بخش و آسان است.
در اين روش، از بخش نيمه خودآگاه ذهنتان بيشتر استفاده مي کنيد. در نتيجه بعضي از چيزهايي که مي نويسيد، براي خودتان جالب و حيرت آور خواهد بود و بعضي از گفت وگوها هم همين طور.
به ايده هاي جالب و بزرگي برخواهيد خورد؛ ايده هايي که در يک لحظه به ذهنتان وارد مي شوند و شما آنها را صيد مي کنيد.
نقاط ضعف اين روش
فيلمنامه تان به احتمال زياد فاقد تعليق خواهد بود. ساختار فيلمنامه تان ممکن است ضعيف باشد يا اصولاً فيلمنامه تان ساختار واقعي نداشته باشد. احتمال دارد که شما تنها قسمت هايي از چند فيلم را که پيشتر ديده ايد با هم مخلوط کرده و روي کاغذ آورده باشيد. ممکن است نتيجه کارتان آن قدر غير قابل قبول باشد که حتي نتوانيد آن را بازنويسي کنيد. شايد مجبور شويد فيلمنامه را به سطل آشغال بيندازيد. البته ممکن است بتوانيد از بعضي سکانس ها يا قسمت هاي خوب و جالب فيلمنامه اي که با اين روش خلق کرده ايد، براي نسخه دوم استفاده کنيد.
استفاده از اين روش
بعد از اين که فيلمنامه را تمام کرديد، آن را با دقت بخوانيد؛ داستاني را که خلق کرده ايد بشناسيد و قبل از بازنويسي، روي پيرنگ آن کار کنيد، يعني تفکر کنيد و سعي کنيد قسمت هاي غير دراماتيک آن را دراماتيزه کنيد و در صورتي که چنين چيزي عملي نبود، آنها را حذف کنيد.
روش تحليلي-قياسي
نقاط قوت اين روش
مجبور نيستيد پشت سرهم بازنويسي کنيد. زيرا قبل از شروع نوشتن، به قدر کافي به عناصر فيلمنامه تان فکر کرده ايد و در واقع آنها را در ذهنتان چند بار بازنويسي کرده ايد.
شما تمام عناصر داستان را در اختيار داريد: وقايع برانگيزاننده، قلاب (که داستان روي آن سوار مي شود) نقاط عطف، نقطه اوج، تم، نياز شخصيت ها، نتيجه گيري و...
از آنجا که از پيش روي عناصر بالا کار کرده ايد، هنگام نوشتن اولين نسخه، مي توانيد بيشتر روي توصيف صحنه ها، گفت و گوها و لايه هاي عميق متن (subtext) کار کنيد.
نقاط ضعف اين روش
فيلمنامه ممکن است از پيش طراحي شده، مکانيکي و خشک به نظر آيد. ممکن است چنين به نظر آيد که فيلمنامه نويس، شخصيت ها را مجبور به انجام کنش ها و واکنش ها کرده است. يعني احساس کنيم که شخصيت ها کاري را انجام مي دهند که نويسنده از آنها مي خواهد.
ممکن است در عين داشتن يک پيرنگ قوي، با شخصيت هايي تک بعدي و ضعيف مواجه شويم، زيرا بسياري از فيلمنامه نويساني که اين روش را به کار مي گيرند، بيشتر روي اتفاقات و حوادث داستان تمرکز مي کنند نه روي شخصيت ها.
استفاده از اين روش
در هر بار باز نويسي، روي يک عنصر تکيه و تمرکز کنيد. در نسخه اول روي پيرنگ، در نسخه دوم روي شخصيت ها و در نسخه سوم روي گفت وگوها و عناصر فرامتني و عمقي داستان.
روش قاعده مند (متديک)
براي مثال اين فرضيه (تم) را در نظر بگيريد: «جاه طلب ظالم سرانجام به دست خود، اسباب نابودي خود را مهيا مي کند.»
اين فرضيه، تم اصلي نمايشنامه مکبث را شکل مي دهد. پس، عامل برانگيزاننده (يا انگيزه شخصيت اصلي) در اين نمايش «بلند پروازي هاي توام با ستمگري» است. مکبث با اين انگيزه به کنش دست نمي زند و سرانجام نيز به علت همين جاه طلبي کشته مي شود. اگر دقت کنيد مي بينيد که اين فرضيه (يا تم) از ابتدا تا انتهاي نمايشنامه و در هر صحنه حضور دارد. اين فرضيه با درهم تنيدن شخصيت ها و پيرنگ، داستان را جلو مي برد. در اين روش، ابتدا بايد يک فرضيه يا تم اصلي براي فيلمنامه اي که قصد داريد بنويسيد وضع کنيد. سپس به سراغ شخصيت هاي اصلي برويد. خصوصيات آنها را معلوم کنيد. اين خصوصيات شامل تاريخچه زندگي، ويژگي هاي شخصيتي و رفتاري، دل مشغولي ها، ترس ها و آرزوها (نيازها، اهداف) مي شوند. نياز يا هدف اصلي شخصيت هاي شما مي توانند اجتماعي - سياسي، فيزيولوژيک يا روان شناختي باشند. بعد از اين کار، نقاط عطف اصلي را به صورت کلي تعريف و تعيين کنيد. در آخر، سکانس هاي فيلمنامه را با مبنا قرار دادن فرضيه (تم) اصلي و خصوصيات شخصيت ها، بنويسيد.
نقاط قوت اين روش
صحنه ها و سکانس هايي که با اين روش نوشته مي شوند، زنده و واقعي تر به نظر مي رسند. در اين روش شما صحنه ها را بر مبناي شخصيت ها، خصوصيات آنها و ارتباطشان با فرضيه (تم) اصلي شکل مي دهيد.
اين روش، اگر درست به کار گرفته شود، باعث مي شود فيلمنامه شما منسجم تر از کار دربيايد.
اين نوع نوشتن لذت بخش تر از روش هاي ديگر است. در اين روش، شما حس مي کنيد که شخصيت ها، شما را با خودشان به يک سفر مي برند.
نقاط ضعف اين روش
اين روش، تا حد زيادي به شخصيت پردازي قوي وابسته است. نويسنده گاهي يک زندگي نامه براي شخصيت هايش مي نويسد، اما در حين نوشتن، هنگامي که داستان تقريباً در حال شکل گرفتن است، ممکن است مجبور شود اين زندگي نامه را تغيير دهد. زيرا اين روش، روشي پوياست و از آنجا که وقايع موجود در داستان بايد براساس رابطه علت-معلول شکل بگيرند، نويسنده گاهي مجبور مي شود علت هايي را که پيشتر خلق کرده، متناسب با معلول هايي که در ضمن نوشتن خلق شده اند، تغيير دهد.
استفاده از اين روش
فيلمنامه هاي زيادي هستند که بدون توجه به فرضيه بنيادي (تم) و شخصيت ها، نوشته مي شوند. اين فيلمنامه ها در نهايت فيلمنامه هاي ضعيفي از کار درمي آيند زيرا فرضيه بنيادي (تم) و شخصيت، عناصر اصلي يک فيلمنامه خوب هستند و نبايد آنها را ناديده گرفت. شما به عنوان يک فيلمنامه نويس مي خواهيد تماشاگران را با داستانتان درگير و نظر آنها را جلب کنيد. در عين حال مي خواهيد داستاني منسجم و هدفمند خلق کنيد. وجود شخصيت هاي قوي و قابل فهم و يک فرضيه بنيادين که حضورش در تمام فصول فيلمنامه حس شود، فيلمنامه شما را به فيلمنامه اي موفق بدل خواهد ساخت. روش قاعده مند، هر دوي اين عناصر را دربردارد و استفاده از آن، مي تواند شما را در خلق فيلمنامه اي موفق، ياري دهد.
منبع:سه متد براي نوشتن
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}