دکه اي با احتمال بارش هات داگ


 

نويسنده : سمانه رحيمي




 
فروش ميان وعده هاي غذايي يک کسب و کار نسبتاً جديد است که هم خوش خوراک ها و هم کم خوراک ها خريدارش هستند
از قديم الايام گفته اند، از هر چه که بتوان گذشت از شکم نمي توان. آن هم ما ايراني ها که معمولاً به خوش خوراک معروفيم و هر جاکه باشيم ـ وسط يک مهماني يا توي صف سينما يا حتي توي يک پاساژ و در حال خريد ـ يک لقمه غذاي گرم را به هر هله هوله خارجي و داخلي ترجيح مي دهيم . همين هم هست که تا بوي غذا به مشام مان مي رسد ، وسوسه مي شويم که ناخنکي به منبع بو بزنيم و آدم هاي باهوش ، آنهايي هستند که به اين نقطه ضعيف يا عادت ، به چشم يک فرصت طلايي نگاه مي کنند . پيشنهاد کسب و کار ما ، مجموعه اي از شغل هاي جذاب است . شغلي که در آن با رايحه خوش عطر غذا ، آدم ها را هر جا که باشند و سوسه مي کنيد و خرجي مي اندازيد روي دستشان و چندي اضافه مي کنيد به وزنشان ! شما با اين کار ، يک « غذا فروشي پرتابل » خواهيد داشت .

سرمايه
 

شش ميليون تومان
 

براي راه اندازي يک غرفه ، حدود شش ميليون تومان بايد کنار بگذاريد . البته اين مبلغ ممکن است کمتر هم بشود و اين در صورتي است که مثلاً بتوانيد وسايلي مثل يخچال يا گاز و مايکروفر و ... را دست دوم بخريد . خيلي از رستوران ها يا غرفه هايي که مي خواهند تغيير شغل بدهند وسايلشان را زير قيمت مي فروشند .
ـ براي اينکه يک غرفه مواد غذايي راه بيندازيد بايد يک دکور منطبق با فضايتان داشته باشيد . معمولاً هزينه دکور زدن بسته به فضايي که انتخاب مي کنيد و مواد که مي خواهيد خرج کنيد از 500 هزار تومان شروع مي شود و تا يک ميليون و پانصد تومان هم مي رسد .
ـ هر غرفه معمولاً به دو تا يخچال نياز دارد . يکي براي نگهداري مواد غذايي و ديگري براي فروش نوشيدني . با توجه به غذايي که براي ارائه انتخاب مي کنيد ممکن است به گاز مخصوص، مايکروفر، بخارپز ، دستگاه گريل يا سرخ کن نياز داشته باشيد .
ـ براي حساب و کتاب هم مي تواند يک کامپيوتر داشته باشيد و به هر مشتري يک فاکتور بدهيد و آن را براي خودتان هم ثبت کنيد .
ـ حدود يک ميليون تومان هم براي خريد مواد اوليه نياز داريد . البته اگر مثلاً ساندويچ هاي سرد را انتخاب مي کنيد و ديگر به گاز و مايکروفر و .... نيازي نداريد و به جايش بايد يک يخچال بزرگ براي نگهداري ساندويچ ها تهيه کنيد .

مکان
 

هر چند شلوغ تر ، بهتر
 

بهترين جا براي راه اندازي يک اغذيه فروشي سيار ، فروشگاه هاي بزرگ ، پاساژ هاي پر رفت و آمد ، ايستگاه هاي مترو ، مجتمع هاي ورزشي ، سينماها ، ترمينال هاي مسافرتي و خلاصه هر جايي که رفت و آمد مردم در آنجا زياد است .
ـ قيمت کرايه ها در شهر ها و مکان هاي مختلف هم متفاوت است . اما مثلاً در پاساژهاي پر رفت و آمد شهر تهران مثل پاساژ تيراژه ، ميلاد نور يا سينما آزادي و مجتمع فرهنگي اريکه ايرانيان ، قيمت کرايه ها از ماهي يک ميليون تومان شروع مي شود و بسته به جايي که انتخاب مي کنيد ممکن است به سه يا چهار ميليون تومان هم برسد .
ـ معولا ً اين جور مکان ها براي راه اندازي يک غرفه ، پول پيش نمي گيرند و فقط هر ماه کرايه را با شما نقدي حساب مي کنند . در پاساژ هاي محله اي معمولاً بين دو تا سه ميليون پول پيش مي گيرند و بين 300 تا 700 هزار تومان هم کرايه مي گيرند . بايد حواستان باشد جايي که انتخاب مي کنيد بايد توي چشم و عبور و مرور هم درش زياد باشد.
منبع :همشهري جوان شماره 299