گريز از خطا
گريز از خطا
گريز از خطا
نويسنده: امير محسن عرفان *
طليعه سخن
مدعيان دروغين و عصر ارتباطات
آري؛ نسل امروز، تشنه معنويت است و عده اي براي رفع عطش مردم، صداي گوساله سامري سر مي دهند.
در اينجا ضروري است که چند نکته يا در واقع چند هشدار گوشزد شود:
1. خطر قرار گرفتن در دام مدعيان دروغين براي تمامي اقشار جامعه وجود دارد؛ اما اقشار مذهبي به خاطر باورهاي اعتقادي، بيشتر در معرض خطر قرار دارند. امروزه دشمنان دين و افکار اصيل اسلامي فهميده اند که بهره گيري از زور و ابزارهاي سخت و خشن در تغيير نگرش هاي اصيل جامعه نتيجه اي ندارد و از اين رو به بهره گيري از روش هاي نرم و خزنده و نفوذ از روزنه ايجاد شبهه در اعتقادات و گسترش تفکرات انحرافي با پوشش ديني و مذهبي روي آورده اند. براي مثال، اين جريانات انحرافي، ادعاي ارتباط با امام زمان (عج) مکاتبه با آن حضرت، ابلاغ رهنمودهايي از سوي آن حضرت، اطلاع از وقت ظهور و مواردي از اين قبيل را دارند.
دشمن دريافته است که به جاي جبهه گيري علني و رويارويي با بنيان هاي اسلام و تشيع، بايد چون موريانه در آن رخنه کند و با سلاح شبهه سازي به جنگ مهدويت برود. مسخ محتواي آموزه مهدويت و بي اثر کردن اعتقادات مهدوي، هدف عمده اين تهاجم بوده است.
2. جالب آن است که بسياري از اين انحرافات اعتقادي، سياسي و رفتاري در حوزه مطالعات مهدوي، در آغاز پيدايي، کمتر از زمان حال بوده اند. آنچه اکنون به گسترش و نفوذ اين گونه ادعاها در جوامع کمک مي کند، ابزارهاي رسانه اي جديدي است که حاميان اين جريان هاي منحرف، به استخدام خود در آورده اند و مطابق اسناد و مدارک، مورد حمايت جريان هاي فاسد سرمايه داري جهاني هم هستند. رسانه ها و ابزارهاي جديد، اين امکان را براي جريان هاي انحرافي فراهم کرده است که به ترويج عقايد خود بپردازند. اين وضعيت، در ايران اسلامي خطرناک تر است ؛ چرا که بعضي از دولت هاي مخالف انقلاب اسلامي، تلاش مضاعفي را براي منحرف کردن نسل جوان در ايران انجام مي دهند.
3. آنچه مدعيان دروغين مهدويت را در عصر ارتباطات از مدعيان دوران هاي پيشين متمايز مي سازد عبارت است از : برخورداري از انسجام تشکيلاتي، رعايت اصول حفاظتي و رازداري در اجراي برنامه ها و برخورد با افراد غير گروه، وجود رابطه شديد «مريد و مرادي » بين اعضا و مدعيان دروغين، برخورداري آنان از حمايت بيگانگان و برخي محافل مشکوک، سوء استفاده از احساسات و تعصبات مذهبي و استفاده از ابزار ارتباط جمعي براي نفوذ هر چه بيشتر در جامعه.
راه هاي در امان ماندن از گزند مدعيان.
1. ثبات قدم در دين داري
طبعاً در اين زمان، پافشردن بر شاخص هاي حيات طيبه ديني و اجراي حدود الاهي، حق مدار ماندن، تقوا داشتن، دست به چرب و شيرين دنيا نيالودن؛ از پرتگاه فتنه ها جستن و به دام بدعت ها گرفتار نيامدن، امري شگرف است که جز با برخورداري از اراده پولادين و دين شناسي بنيادين و توفيق الاهي، حاصل نمي شود.
از اين رو، اميرالمؤمنين (ع) درباره ثبات در دين داري و اهميت آن در دوران غيبت، مي فرمايد:«حبيبم، رسول خدا(ص) فرمود: سوگند به آن که مرا برانگيخت، فرزند من غايب خواهد شد. پس هر که زمانه غيبت وي را درک کرد، بر ريسمان محکم دين خدا چنگ زند و بر ابليس خبيث راهي نگشايد که با افسون شک و ترديد، او را از آيين من، دور، و از دين من برون سازد.» (1)
2. زدودن دروغ و خرافه پردازي از آموزه هاي مهدويت
3. بازخواني دوباره آموزه هاي مهدويت
البته اين بدان معنا نيست که مفاهيم را از آن چه جوهره آن است تهي سازيم؛ بلکه مفاهيم بايد به گونه اي تحليل شوند که در آن، عقلانيت با معنويت، قدرت با اخلاق، دانش با ارزش و عمل با علم، جمع شود. يکي از مهم ترين نقاط آسيب پذير انديشه مهدويت، آن است که مفاهيم و آموزه هاي آن، از تعريف جامع و نظام مند تهي شده، مورد تجزيه قرار گرفته و با آن برخورد گزينشي شود. آموزه هاي مهدويت در گذشته، متأسفانه با ديد جامع، تحليل و بررسي نشده است. از اين رو، پاره اي از مفاهيمي که اسلام روي آن ها تأکيد کمتري داشته، برجسته شده و برخي ديگر که اسلام به آن توجه بيشتري کرده است، فراموش شده اند و اين خود سبب مي شود که انديشه مهدويت، نامفهوم جلوه کند.
4. تبيين نقش، جايگاه و مسئوليت علما و خواص در احياء و نشر فرهنگ مهدويت
بلوغ اجتماعي پايه اي ترين مسأله عصر غيبت است؛ زيرا که از ناحيه فاعل، هيچ مشکلي وجود ندارد و هر چه هست در عدم قابليت قابل است. از اين رو در عصر غيبت، علما، وظيفه سنگيني به عهده دارند و آن، اين که بايد در جهت پيرايش فرهنگ مهدوي بکوشند و آن را بازخواني کنند تا پاک بودن ساحت آن از بدعت ها و نيز توانمندي آن در حماسه سازي مغفول نماند. حضور عالمان مسئوليت پذير راه را براي تفکرات عوامانه، مطالب ضعيف، دروغ و ويرانگر مي بندد.
بصيرت، هوشياري و بيداري بايستي مبناي کار خواص قرار گيرد تا از يک طرف، انديشه مهدويت مهجور نشود و از ديگر سو، به بهانه ترويج آموزه مهدويت، دروغ گفتن، صواب تلقي نگردد، که چنين انديشه اي بسيار خطرناک و زمينه ساز تحريف و بدعت هاي فراوان خواهد شد پس عالمان ديني - که پاسداران حريم حوزه معرفت ديني و معنويت اسلامي هستند - رسالتي بس بزرگ دارند و پيامبر اکرم (ص) نيز در اين باره فرموده است : «اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم علمه، فمن لم يفعل فعليه لعنه الله؛ (2) هنگامي که بدعت ها در امت من ظاهر شد، عالم بايد علم خودش را آشکار کند. پس هر کس چنين نکرد، لعنت خدا بر او باد.
5. جلوگيري از سيطره نا اهلان بر انديشه مهدويت
حضور و ظهور افراد غير متخصص در عرصه بيان و بلاغ آموزه مهدويت، زمينه ساز تحريف هاي لفظي و معنوي در انديشه مهدويت مي باشد. اگر عوام جاي عالمان بنشينند آرام آرام، زيادت و نقصان معارف از سويي، و از سوي ديگر، تحليل و تفسير به رأي هاي خطرناک در حوزه مطالعات مهدوي پديد مي آيد.
پينوشتها:
*. دانش آموخته مرکز تخصصي مهدويت.
1. محمد بن حسن الحرالعاملي، اثبات الهداه،ج 3، ص 459.
2. کليني (رحمه الله)، اصول کافي، ج 1، ص 70.
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}