رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی

امروز اطلاعات یک کتابخانه عظیم، در حجم بسیار کوچکی جا می گیرد. گفته اند ابوالفرج اصفهانی، کتابهایش را چهل شتر بار می کرد و با خودش از این جا به آن جا می برد. کجایی؟ از خواب بیدار شو ابوالفرج! ببین چهل هزار کتاب- بلکه بیشتر؛ چهارصدهزار کتاب- را می شود روی یک صفحه، با یک دستگاه کوچک به همراه داشت و هر مطلبی را که خواست از آن بیرون آورد! امروز دنیا این گونه است و باید از دستاوردهای جدید استفاده کرد و بهره برد. ما متأسفانه هنوز یاد نگرفته ایم؛ هنوز عادت نکرده ایم و دستمان روان نیست. بیشتر دلمان می خواهد همین طور این کتابها را ورق ورق بگردیم.
مرحوم والد ما، آن اوایل، کتابهایی را که چاپ حروفی داشت و کوچک بود، رغبت نمی کرد بردارد نگاه کند؛ خوشش نمی آمد. از همان کتابهای بزرگ خط کلیشه ای چاپ سنگی خوشش می آمد. مثلاً «مکاسب» چاپ شده بود و در خانه داشتیم؛ اما خوشش نمی آمد استفاده کند. ایشان همان «مکاسب» قدیمی چاپ سنگی را دلش می خواست ورق بزند! ببینید این انس، چه چیز عجیبی است و آدم را چطور می کشاند!
اما امروز تقریباً همان حالت را داریم! ما خیلی حاضر نیستیم از این وسایل جدید استفاده کنیم. باید یاد بدهید و یاد بگیرند. باید عادت کنند دستشان روان شود. وقتی که دست روان شد، آن وقت از آن وسیله، بهره های فراوانی خواهد شد.(1)

پی نوشت ها :

1. بیانات در دیدار مسؤولین مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی حوزۀ علمیه قم، 14 دی 1371

منبع :خامنه ای علی رهبر جمهوری اسلامی /رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی /ناشر موسسه فرهنگی قدر1385