شرایط لازم برای کارگزاران حکومت اسلامی
شرائط مجریان متناسب با وظائفی است که به عهده دارند و هر چه وظیفه سنگین تر و حساس تر باشد شرائط سنگین تر و بیشتری باید در مجری وجود داشته باشد.
پرسشی از محضر علامه مصباح یزدی
پرسش:
شرایط لازم برای زمامداران، مجریان و متصدیان دولت اسلامی کدامند؟پاسخ:
شرائط مجریان متناسب با وظائفی است که به عهده دارند و هر چه وظیفه سنگین تر و حساس تر باشد شرائط سنگین تر و بیشتری باید در مجری وجود داشته باشد.با توجه به وظائف خطیر و سنگینی که بر عهده دولت اسلامی است بالطبع متصدیان دولت اسلامی نیز شرائط ویژه ای خواهند داشت. کسی که وظیفه اصلی او اجرای قانونی است که تأمین کننده مصالح دنیوی و اخروی است و انتساب به خدا دارد باید سه شرط عمده ذیل را دارا باشد:
شرط اول، شناخت قانون است. کسی که متعهد به انجام مسؤولیتی می شود کسب علم و آگاهی و داشتن بینش صحیح به وظایف خود در درجه اول اهمیت است و بهترین افراد برای احراز مسؤولیت کسی است که بیش از دیگران به قوانین آگاهی داشته باشد. پس مجری قانون و در کل حاکم اسلامی باید قانون شناس باشد. البته مرتبه ایده آل آن برخورداری از علم خطاناپذیر به قوانین الهی است که همان مقام عصمت است و در صورت حضور چنین شخصی، یعنی معصوم (علیهم السلام)، حاکمیّت او بر جامعه ضروری، لازم و دارای اولویت است. اما در غیاب معصوم حکومت و اجرای قانون به کسی سپرده می شود که نسبت به سایرین حداکثر آگاهی و شناخت را به قانون دارد.
شرط دوم، صلاحیت اخلاقی است. مجری قانون باید از صلاحیت اخلاقی و به تعبیر دیگر از مرتبه ای از تقوی برخوردار باشد که بتواند در مقابل هواها و هوسها و منافع شخصی و گروهی مقاومت کند و حق را بر آنها مقدم بدارد و از سِمت و امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته است سوءاستفاده ننماید. صلاحیت اخلاقی نیز دارای مراتب است و مرتبه ایده آل آن در شخص معصوم تحقق می یابد و او در هیچ شرائطی تحت تأثیر انگیزه های غیرالهی واقع نمی شود و اگر معصوم حضور نداشت کسی که در این جنبه شباهت بیشتری به معصوم دارد، صالح برای حاکمیت و اجرای قوانین الهی است.
شرط سوم، تجربه مدیریتی و مهارت در تطبیق قوانین کلی بر موارد جزئی است.
ممکن است کسانی قانون را خوب بشناسند و از صلاحیت تقوی برخوردار باشند اما مهارت کافی و تدبیر لازم برای اجرای قانون نداشته باشند. مجری قانون اسلامی پس از آشنائی با قوانین کلی الهی باید مصادیق آن قوانین را بشناسد و بداند که چگونه و با چه روشی قوانین را اجرا کند که روح قانون و هدف قانونگذار حفظ گردد و این نیازمند بینش، فراست، مهارت و تجربه است. حد اعلای این ویژگی نیز در معصوم (علیهم السلام) تحقق می یابد که با تأییدات خاصّه الهی در تشخیص مصالح جامعه و تطبیق موارد کلی بر موارد خاص دچار اشتباه و انحراف نمی شود.
در اسلام بر این سه شرط در گزینش مدیران و مجریان تأکید شده است. در نظر دیگر نظامها تأکید بیشتر روی شرط اول و سوم می باشد اما در نظام اسلامی شرط دوم یعنی برخورداری از صلاحیت اخلاقی و تقوی فراوان مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
منبع مقاله :
مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1391)، پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، قم: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه)، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}