Frankfurt School
مكتب فرانكفورت
گروه پرنفوذي از ماركسيست هاي اروپايي را دربرمي گيرد كه بسياري از آنان يهودي بودند. اين مكتب در مؤسسه ي مطالعات اجتماعي دانشگاه فرانكفورت در 1923 شكل گرفت. اعضاي آن پس از به قدرت رسيدن نازي ها به آمريكا
نويسنده: جان پايك
مترجمان: دكتر سيدمحمدعلي تقوي
دكتر محمدجواد رنجكش
مترجمان: دكتر سيدمحمدعلي تقوي
دكتر محمدجواد رنجكش
Frankfurt School
گروه پرنفوذي از ماركسيست هاي اروپايي را دربرمي گيرد كه بسياري از آنان يهودي بودند. اين مكتب در مؤسسه ي مطالعات اجتماعي دانشگاه فرانكفورت در 1923 شكل گرفت. اعضاي آن پس از به قدرت رسيدن نازي ها به آمريكا مهاجرت كردند و در نيويورك « مكتب جديد براي تحقيقات اجتماعي » را بنيان نهادند. چهره هاي سرشناس آن والتر بنيامين، ماكس هوركهايمر، تئودور آدورنو، و متأخرين آنها هربرت ماركوزه و يورگن هابرماس بودند. رهيافت كلي آنها ضدتقليل گرايي (anti-reductionist ) بود و به جبرگرايي اقتصادي كه وجه مشخصه ي احزاب كمونيستي اروپاي غربي در دوران بين دو جنگ بود نگاه انتقادي داشتند. نظريه پردازان مكتب فرانكفورت مايل به لحاظ كردن زمينه هاي فرهنگي به عنوان نقطه ي آغازين تحليل هاي خود بودند و ديدگاه زيبايي گرايانه ي ايشان تقابل آشكاري با اقتصادگرايي جريان رسمي [ ماركسيسم ] داشت. آنها موضع راديكال تري نسبت به جنبش روشنگري ( Enlightenment ) و سنت هاي جهان شمول گرايانه و بنيان گرايانه ي آن داشتند. نظريه پردازان مكتب فرانكفورت تصور علم فارغ از ارزش را رد مي كردند و در نتيجه، تمايلات علم گرايانه و پوزيتيويستي ماركسيسم رسمي تر را مردود مي شمردند. در عوض به دنبال نظريه اي انتقادي بودند كه صراحتاً از آغاز خود را متعهد [ به برخي ارزش ها ] بداند. مكتب فرانكفورت بر نقش آگاهي در تغييرات تاريخي تأكيد مي ورزيد. ژرف كاوي نظريه ي انتقادي در كتاب ديالكتيك روشنگري ( هوركهايمر و آدورنو [ 1947 ] 2002 ) به بهترين وجه خود مشاهده مي شود و نشان مي دهد كه چگونه ديوان سالاري خردگرايانه و فن محورانه ي آلمان نازي توانست باعث تداوم بخشيدن به هولوكاست شود. عقلانيت علمي مانعي در برابر شرارت ايجاد نكرد و بلكه پيروزي آن را ميسر ساخت.تفكر به سياق سنت فرانكفورت هنوز قابل مشاهده است، هر چند نظريه ي انتقادي به طور فزاينده اي اشتراكاتي با عناصر ضدبنيان گرا، خودنگرانه (self-reflexive ) و معطوف به فرهنگ در پست مدرنيسم يافته است.
منبع مقاله :
پايك، جان، (1391)، فرهنگ اصطلاحات فلسفه ي سياسي، مترجمان: سيد محمدعلي تقوي- محمدجواد رنجكش، تهران: نشر مركز، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}