آشنایی با نام های خداوند : الاکرم
الاکرم "شیخ صدوق"(ره) فرموده است این اسم به معنای «کریم» است یعنی صاحب صفت کرم و درگذرنده ی جرمها و تقصیرهای بنی آدم و مداومت بر این اسم موجب برآمدن مقاصد دنیا و آخرت و حصول عزّت و کرامت است
عدد ابجدی: 261 الاکرم "شیخ صدوق"(ره) فرموده است این اسم به معنای «کریم» است یعنی صاحب صفت کرم و درگذرنده ی جرمها و تقصیرهای بنی آدم و مداومت بر این اسم موجب برآمدن مقاصد دنیا و آخرت و حصول عزّت و کرامت است و این اسم مفتاح رزق و برکت است و برای رفع پریشانی بسیار نافع است و چون کسی بر این اسم مداومت نماید روزی از جایی که گمان نداشته باشد برسد و در بعضی رسایل معتبر است که هر کس اسم «الاکرم» را بر انگشتری نقره ی شَرَفِ قمر نقش نماید و آن را در دست کند، وسعت و کثرت معرفت او را حاصل گردد و در حال نقش کردن دویست و هفتاد مرتبه این اسم را بخواند و هر کس در روز جمعه در ساعت زُهره این اسم را بر نگین زمرّدی نقش نماید پس صد و هشتاد و نه دفعه این اسم را بخواند و انگشتر را در دست کند و صد مرتبه ی دیگر این اسم را بخواند، از خانه بیرون نرود مگر او را چیزی عطا کنند اگرچه روزی صدمرتبه باشد و صورت آن نقش این است:
شکل شماره(1)
و اگر به این نحو نقش نماید که جمع بین اعداد و حروف باشد بهتر خواهد بود و صورتش این است:
«الاکرم» افعل التفضیل و به معنای صاحب کرامت و کریم است. خداوند متعال کریم است از آن جهت که در هنگام قدرت عفو می کند و وقتی وعده ای به بنده اش می دهد به آن وفا می کند و اگر انسان از او حاجتی را طلب کند بیش از نیازش به او عطا می فرماید و باکی ندارد که چقدر می دهد و به چه کسی می دهد.
"امام محمّد غزالی" بخشش متحقّق در «کرم» را بخشش بدون زحمت و بی منّت دانسته و از همین رو سرّ نامگذاری «کَرم»- درخت انگور- را از همین بابت می داند، زیرا درخت انگور با این که میوه اش لذیذ و گواراست به راحتی چیده شده و دارای هیچ گونه خاری نیست که موجب اذیّت گردد(مقصد الاسنی ص 89) به هر حال در تفسیر «کریم» تعبیرات گوناگونی گفته اند، بعضی گفته اند: «کریم» بخشنده ای است که تمام افعالش احسان است و هرگز با بخشش خود در پی کسب سود یا دفع زیان نیست. بعضی گفته اند: کریم کسی است که هم آنچه بر اوست و هم آنچه بر او لازم نیست می بخشد. و بعضی گفته اند: کریم کسی است که متاع کم را می پذیرد و بهای زیاد در برابر آن می دهد؛ ولی در حقیقت همه ی اینها در مفهوم کریم در صورتی که در حدّ اعلای همچون کرم خداوند در نظر گرفته شود جمع است. و در کرم خداوند همین بس که تنها به عفو گنهکار راضی نمی شود بلکه گناهان را (در مورد کسانی که شایستگی دارند) به حسنات تبدیل می کند.
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.
شکل شماره(1)
ک |
ر |
ی |
م |
39 |
11 |
199 |
21 |
198 |
18 |
42 |
12 |
13 |
41 |
19 |
197 |
شکل شماره(2)
ک |
ر |
ی |
م |
ی |
م |
ک |
ر |
م |
ی |
ر |
ک |
ر |
ک |
م |
ی |
شکل شماره(3)
ک |
ر |
ی |
م |
م |
ک |
ی |
ر |
ر |
م |
ی |
ک |
شکل شماره(4)
پژوهه در مفهوم الاَکرَم
این وصف یک بار به عنوان صفت رب بیان گردیده است(علق/3)«اقرأ و ربک الاکرم» و با توجّه به این که وزن افعل به جای وزن فعیل در بعضی موارد همچون، اشقی، شقی، اطول، طویل- استعمال می گردد، معنی این وصف به سان کریم خواهد بود و از همین رو نظیر استعمال های کریم در پی اسم رب قرار گرفته است.«الاکرم» افعل التفضیل و به معنای صاحب کرامت و کریم است. خداوند متعال کریم است از آن جهت که در هنگام قدرت عفو می کند و وقتی وعده ای به بنده اش می دهد به آن وفا می کند و اگر انسان از او حاجتی را طلب کند بیش از نیازش به او عطا می فرماید و باکی ندارد که چقدر می دهد و به چه کسی می دهد.
"امام محمّد غزالی" بخشش متحقّق در «کرم» را بخشش بدون زحمت و بی منّت دانسته و از همین رو سرّ نامگذاری «کَرم»- درخت انگور- را از همین بابت می داند، زیرا درخت انگور با این که میوه اش لذیذ و گواراست به راحتی چیده شده و دارای هیچ گونه خاری نیست که موجب اذیّت گردد(مقصد الاسنی ص 89) به هر حال در تفسیر «کریم» تعبیرات گوناگونی گفته اند، بعضی گفته اند: «کریم» بخشنده ای است که تمام افعالش احسان است و هرگز با بخشش خود در پی کسب سود یا دفع زیان نیست. بعضی گفته اند: کریم کسی است که هم آنچه بر اوست و هم آنچه بر او لازم نیست می بخشد. و بعضی گفته اند: کریم کسی است که متاع کم را می پذیرد و بهای زیاد در برابر آن می دهد؛ ولی در حقیقت همه ی اینها در مفهوم کریم در صورتی که در حدّ اعلای همچون کرم خداوند در نظر گرفته شود جمع است. و در کرم خداوند همین بس که تنها به عفو گنهکار راضی نمی شود بلکه گناهان را (در مورد کسانی که شایستگی دارند) به حسنات تبدیل می کند.
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}