ته تالي

- اين غذا از غذاهاي خاص اراک مي باشد . نام اين غذا از ظرفي که در آن طبخ مي شده گرفته شده است ؛ تال به نوعي ظرف مسي گفته مي شده که گرد ، کوتاه و پهن و در واقع شبيه تابه اي مسي با ديواره بلند و ته گرد بوده که گوشت را ته ظرف تال پهن مي کردند و روي شعله آتش سرخ مي نمودند . اين غذا به دو صورت آبدار ( آبگوشت ) و بدون
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ته تالي

 ته تالي
ته تالي


 






 

مواد لازم :
 

گوشت چرخ کرده 500 گرم
پياز رنده شده 1عدد
نمک ، فلفل و ادويه به مقدار دلخواه
روغن مقداري
سيب زميني 200 گرم
گوجه فرنگي 250 گرم
آب 2 پيمانه
رب گوجه فرنگي 1 قاشق سوپخوري
زعفران دمکرده مقداري
- اين غذا از غذاهاي خاص اراک مي باشد . نام اين غذا از ظرفي که در آن طبخ مي شده گرفته شده است ؛ تال به نوعي ظرف مسي گفته مي شده که گرد ، کوتاه و پهن و در واقع شبيه تابه اي مسي با ديواره بلند و ته گرد بوده که گوشت را ته ظرف تال پهن مي کردند و روي شعله آتش سرخ مي نمودند . اين غذا به دو صورت آبدار ( آبگوشت ) و بدون آب ( کباب) تهيه مي شود .
انرژي کل : 2000 کيلو کالري

ته تالي

روش تهيه :
 

آبگوشت ته تالي
ابتدا گوشت چرخ کرده و پياز رنده شده را به همراه ادويه جات و نمک ترکيب کنيد و کاملاً ورز دهيد ( حدود 10 دقيقه .) سپس ته تابه اي را کمي چرب نماييد و روي حرارت قرار دهيد تا گرم شود . در اين هنگام مواد گوشتي را ته تابه به صورت يکدست صاف و شعله را ملايم کنيد تا گوشت پخته و منسجم شود . سپس گوشت را به قطعات دلخواه برش بزنيد و برگردانيد ( مانند کوکو ) . روي گوشت ها حلقه ي سيب زميني و روي آن گوجه فرنگي هاي دو نيم شده را بچينيد . دو پيمانه آب را با رب گوجه فرنگي و مقداري زعفران دمکرده ترکيب نماييد و روي مواد بريزيد . حالا در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد مواد پخته شوند . آبگوشت را با ماست ، پياز خام و نان ميل کنيد .
کباب ته تالي
مواد کباب نيز مانند مواد آبگوشت مي باشد ، ولي روش طبخ آن متفاوت است . بدين صورت که گوشت را با پياز و ادويه جات کاملاً ورز دهيد و ته ظرف چرب شده اي پهن نماييد تا سرخ شود . سمت ديگر گوشت را نيز برگردانيد و اجازه دهيد سرخ و پخته شود ( شعله کمي تندتر و زمان طبخ کوتاه تر است ) .اين کباب به روش کباب تابه اي آماده مي شود . مي توان مقدار کمي آب را با رب گوجه فرنگي و زعفران دمکرده ترکيب نمود و در کنار آن به سيخ بکشيد و کباب نماييد . سپس سيب زميني ها را نيز خلال و سرخ نماييد .
4 پيمانه برنج را نيز که از قبل با نمک و آب خيس نموده ايد ، آبکش و دم کنيد . برنج را در ظرف مناسب بکشيد و روي آن کباب و گوجه فرنگي کباب شده را قرار دهيد و با سيب زميني سرخ شده و سماق تزيين و به همراه ماست ميل نماييد .
منبع:دنياي تغذيه ش94



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.