حس خوب سرحالي را کشف کنيد

يک روز طولاني يا يک هفته طولاني، سخت و خسته کننده را پشت سر گذاشته ايد، در طول روز آن قدر حرف زده ايد و مشغول کار بوده ايد که دهان تان خشک شده است يا فک تان درد گرفته. با کمي خنده، استراحت و غذاي خوب
دوشنبه، 27 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حس خوب سرحالي را کشف کنيد

 حس خوب سرحالي را کشف کنيد
 

 

نويسنده: هليا خرم




 

خودتان را رها کنيد

يک روز طولاني يا يک هفته طولاني، سخت و خسته کننده را پشت سر گذاشته ايد، در طول روز آن قدر حرف زده ايد و مشغول کار بوده ايد که دهان تان خشک شده است يا فک تان درد گرفته. با کمي خنده، استراحت و غذاي خوب چطوريد؟ ما براي شما چند ايده راحت و سالم داريم که به کمک آن ها مي توانيد انرژي از دست رفته را دوباره به دست بياوريد و روح خودتان را تازه کنيد.

يک تکه شکلات تلخ بخوريد

بعضي کارها مثل گاز زدن به يک تکه شکلات تلخ به شما احساس رهايي مي بخشد و حال تان را سر جايش مي آورد. باور کنيد اين يکي از بهترين تجويزها براي حال خراب شماست. هر روز يک تکه شکلات تلخ بخوريد.
شکلات تلخ علاوه بر اين که حال روحي شما را خوب مي کند، به سلامت جسم شما هم کمک مي کند، باعث کاهش ميزان فشار خون و افزايش جريان خون و تقويت کلسترول بدن نيز مي شود. ارزش شکلات تلخ خيلي بيشتر از آن چيزي است که تصور مي کنيد. توصيه مي شود هميشه در يکي از قفسه هاي کابينت يک بسته شکلات تلخ داشته باشيد.

فضاي اتاق را از عطر بنفشه پر کنيد

از قرن ها پيش تا کنون مردم از گياهان معطر استفاده مي کردند و رايحه آن ها باعث ايجاد آرامش مي شده است، حتي بالش و جيب خود را از گياهان معطر پر مي کردند. مطالعات سال هاي اخير نيز نشان مي دهد که رايحه درماني براي سلامت بدن بسيار مفيد است و استنشاق رايحه هاي طبيعي مي تواند خلق و خوي افراد را تقويت کند و بهبود بخشد. مي توانيد داخل بالش خود را از گل هاي بنفشه پر کنيد يا يک مشت گل بنفشه را در يک ظرف آب بريزيد و هنگام خواب ظرف را بالاي سر خود قرار دهيد.

با خانواده خود صحبت کنيد

اگر قصد خروج از منزل به محل کار را داريد، قبل از اينکه از خانه بيرون برويد، پدر ومادر، خواهر و برادر يا همسر و فرزندان خود را در آغوش بگيريد و آن ها را ببوسيد اين رفتارها باعث کاهش ميزان استرس و تقويت سيستم دفاعي بدن تان مي شود.

ماهي بخوريد

وعده غذاي امشب را به ماهي اختصاص دهيد و ترجيحاً ماهي تن بخوريد. ماهي نه تنها طعم دلپذيري دارد، بلکه سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 است؛ چربي هاي خوبي که براي سلامت قلب و ذخيره انرژي بسيار مناسب هستند. يادتان باشد بدن هميشه به غذاي سالم نياز دارد.

مانيکور کنيد

دستان، شبيه زنبورهاي عسل هستند که دائما مشغول کارند. آنها روي صفحه کيبورد کامپيوتر پرواز مي کنند، غذا آماده مي کنند، مسواک مي زنند، برس مي کشند، نخ دندان مي کشند و... پس بد نيست گاهي به دستان خود استراحت بدهيد و وقتي را به آن ها اختصاص دهيد. هر از گاهي به سالن هاي زيبايي برويد و مانيکور کنيد و از مانيکوريست خود بخواهيد که انگشتان شما را کمي ماساژ بدهد، با اين کار نه تنها به دست ها آرامش را هديه مي دهيد و آن ها را سر حال مي کنيد بلکه با زيباتر کردن آن ها به اعتماد به نفس خودتان نيز مي افزاييد. مانيکور استرس را از دستان و انگشتان شما دور مي کند.

فيلم کمدي تماشا کنيد

از همين الان خنديدن را شروع کنيد. مطالعات نشان مي دهد، حرکات شکم که در اثر خنده ايجاد مي شود، باعث کاهش ميزان استرس، افزايش جريان خون، ثابت نگه داشتن فشار خون و تقويت سيستم دفاعي بدن مي شود، علاوه بر اين خنديدن باعث بهبود عملکرد سيستم گوارشي مي شود. پس همين الان يک فيلم کمدي در دستگاه دي وي دي خود بگذاريد و با تماشاي آن و خنديدن، به سلامت بدن خود کمک کنيد.

به صداي قل قل کتري عادت کنيد

آسيايي ها علاقه شديدي به نوشيدن چاي دارند. حتي برخي معتقدند که اگر چاي ننوشند، به سردرد مبتلا مي شوند و معتقدند به نوشيدن چاي عادت دارند. جالب است بدانيد مطالعات نشان مي دهد، افرادي که به مدت 6 هفته روزانه حداقل 4 فنجان چاي مي نوشند، نسبت به افرادي که آب ميوه مي نوشند، استرس کمتري دارند و در شرايط استرس زا کنترل بيشتري روي رفتار خود خواهند داشت. چاي سبز نيز داراي همين فوايد است. پس هر روز صبح وقتي از خواب بيدار مي شويد، کتري را روشن کنيد، چاي دم کنيد و فنجان مورد علاقه تان را هميشه روي ميز مقابل خود قرار دهيد. صداي قل قل کتري به شما يادآوري مي کند که چاي بنوشيد.

از صندلي ماساژ استفاده کنيد

ماساژ براي سلامت روحي و جسمي بسيار مفيد است. بدن وقتي ماساژ مي گيرد، آندورفين ترشح مي کند و همان طور که مي دانيد اين هورمون يک مسکن طبيعي است. علاوه بر اين ماساژ باعث کاهش ميزان هورمون هاي استرس، کاهش خشم و اضطراب و افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن مي شود.
اگر توانايي خريد صندلي ماساژ را داريد، حتماً يکي خريداري کنيد و در منزل يا محل کار خود قرار دهيد. در غير اين صورت هر چند وقت يک بار به سالن هاي مخصوص برويد و نيم ساعت تا يک ساعت ماساژ بگيريد.

حرکات کششي انجام دهيد

گاهي در طور روز آن قدر سرتان شلوغ مي شود که ورزش را به طور کلي فراموش مي کنيد اما اين مسئله نبايد نگران تان کند زيرا مي توانيد هنگامي که مشغول تماشاي برنامه مورد علاقه تان از تلويزيون هستيد با انجام چند حرکت کششي، بدن خود را به فعاليت و تحرک وا داريد. حرکات کششي نه تنها خستگي را از ماهيچه ها و عضلات تان دور مي کند، بلکه باعث انعطاف پذيري بيشتر اندام هاي بدن و کاهش ميزان استرس و تنش و بهبود جريان خون مي شود. حرکات را خيلي آهسته انجام دهيد و براي انجام هر حرکت حداقل 10 ثانيه وقت صرف کنيد، باور کنيد حسي را که تجربه خواهيد کرد فوق العاده خواهد بود.

به دامان طبيعت برويد

اگر مي خواهيد کمي به درون خود بپردازيد و به آرامش دروني برسيد، از خانه خارج شويد و جايي برويد که آب و هواي خوب و درختان سرسبزي داشته باشد، در طبيعت و آب و هواي تازه قدم زدن احساس آرامشي به شما خواهد داد که با هيچ چيز ديگري قابل مقايسه نيست. مضاف بر اينکه پياده روي به سلامت بدن تان نيز کمک مي کند.

به يک دوست خوب زنگ بزنيد.

دوستان خوب هميشه براي شما خوب هستند. به همين راحتي، هر چند يک بار به يکي از دوستان خوب خود زنگ بزنيد يا به ديدن آن ها برويد. معاشرت با يک دوست خوب حال تان را خوب مي کند و از لحاظ روحي براي شما بسيار خوب است. پس همين حالا تلفن را برداريد، روي کاناپه دراز بکشيد و به يک دوست زنگ بزنيد.

مثل يک بچه راحت بخوابيد

بعد از يک روز شلوغ کاري، بدو بدو و استرس هاي روزانه، حالا وقت آن است که يک خواب خوب و راحت شبانه داشته باشيد. خواب خوب شبانه نه تنها باعث از بين رفتن خستگي هاي تان مي شود، بلکه به بهبود قدرت يادگيري و حافظه شما نيز کمک مي کند. يک فرد بزرگسال به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نياز دارد. پس خوب استراحت کنيد و مطمئن باشيد که بدن تان به خاطر خواب خوب از شما قدرداني خواهد کرد.

بلند شويد و حرکت کنيد

دنبال يک راه جادويي هستيد، تا حال تان سر جايش بيايد انرژي تان زياد شود و حتي بتوانيد شب ها راحت تر بخوابيد. اصلاً کار سختي نيست و نياز به معجزه خاصي نداريد، فقط کافي است از جاي تان بلند شويد. اين بلند شدن اسمش ورزش نيست. فقط کافي است تا نزديک خانه همسايه تان برويد يا به سوپر مارکت محل برويد و قدم بزنيد. تنها 10 دقيقه پياده روي باعث تقويت قدرت مغز و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگي مي شود. پس همين الان بلند شويد و از منزل بيرون برويد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.