برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

ارتجاع فجيع اُمت، عامل حادثه ي کربلا

بنده، در سال گذشته، به مناسبت ياد حسين بن علي (عليه السلام)، اين را مطرح کردم که ماجراي امام حسين جداي از يک درس، يک عبرت است. درس آن است که به ما مي گويد: اين بزرگوار، آن طور عمل کرد. ما هم بايد آن گونه عمل
سه‌شنبه، 5 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتجاع فجيع اُمت، عامل حادثه ي کربلا
ارتجاع فجيع اُمت، عامل حادثه ي کربلا

 






 

برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

لزوم بررسي دلايل تغيير ماهيت جامعه ي اسلامي در طول پنجاه سال پس از هجرت

بنده، در سال گذشته، به مناسبت ياد حسين بن علي (عليه السلام)، اين را مطرح کردم که ماجراي امام حسين جداي از يک درس، يک عبرت است. درس آن است که به ما مي گويد: اين بزرگوار، آن طور عمل کرد. ما هم بايد آن گونه عمل کنيم. امام حسين درس بزرگي به همه بشريت داده که خيلي با عظمت و در جاي خود محفوظ است. اما غير از درس، چيز ديگري وجود دارد و آن عبرت است. عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببيند چطور شد حسين بن علي (عليه السلام) - همان کودکي که جلو چشم مردم، آن همه موردِ تجليل پيغمبر بود و پيغمبر درباره او فرموده بود: « سيد شباب اهل الجنة »؛ سرور جوانان بهشت - بعد از گذشت نيم قرن از زمان پيغمبر، با آن وضعِ فجيع کشته شد؟! چطور شد که اين امت، حسين بن علي را جلو چشم کساني از همان نسلي که ديده بودند که او بر دوش پيغمبر سوار مي شد و اين حرفها را از زبان پيغمبر درباره او شنيده بودند، با آن وضع فجيع کشتند؟! اين، عبرت است. مگر شوخي بود که دختران پيغمبر را مثل دختران سرزمينهاي فتح شده غير اسلامي، بياورند جلو چشم مردم کوچه و بازار بگردانند و به کسي مثل زينب (سلام الله عليها) اهانت کنند؟! چطور شد که کار به اين جا رسيد؟ اين، همان عبرت است و از درس بالاتر است. اين، نگاه به اعماق و ريزه کاريهاي تاريخ و حوادث است.

اشاره ي حضرت زينب (سلام الله عليها) به بيماري مردم آن روزگار و ميکروب رجعت يا ارتجاع

حال به مناسبت بحث « ارتجاع » يا « ارتداد » يا « رجعت »، مي خواهم عرض کنم که در همين جريان، زينب کبري (سلام الله عليها) اسم قضيه « ارتجاع » را آورد؛ يعني به همين بيماري اشاره کرد و در کوفه فرمود: « انما مثلکم کمثل التي نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا (1) »؛ « شما مثل کساني هستيد که پشمي يا پنبه اي را با زحمت به نخ تبديل مي کنند و بعد مي نشينند با زحمت زياد، اين نخها را باز به پنبه يا پشم تبديل مي کنند! » اين، يعني ارتجاع و برگشت و زينب کبري به اين معنا اشاره کرد. يعني در امت پيغمبر خاتم، (صلي الله عليه و آله و سلم)، همان اندازه اين خطر وجود دارد که در امت موسي. بعد از گذشت زمان پيغمبر - با آن نفس گرم پيغمبر - اين حوادث شوخي نيست! در زمان پيغمبر - اين انساني که به وحي الهي متصل بود - درباره تمام حوادث ريز و درشتي که اتفاق مي افتاد، آيه قرآن نازل مي شد و وحي الهي، صريح و روشن و بي ابهام، نازل مي گرديد؛ حالا بعد از آن سازندگي که پيغمبر داشت، آن چنان رجعت فجيع، دردآور و فراموش نشدني، در تاريخ اتفاق مي افتد! پس اين ميکروب، ميکروب « رجعت » يا « ارتجاع » يا « ارتداد » است.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان و اعضاي « سپاه پاسداران انقلاب اسلامي »، به مناسبت « روز پاسدار » - 1373/10/15

پي‌نوشت‌:

1. با اشاره مستقيم به آيه: « وَلاَ تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثاً... »؛ سوره ي نحل، آيه ي 92.

منبع مقاله :
مختارپور قهرودي، عليرضا؛ 72 سخن عاشورايي (از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي)، تهران: انتشارات انقلاب اسلامي، چاپ دوم (1390)



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط