شايع ترين علل قرمزي چشم

چشم هايي نشسته در کاسه خون

کافي است يک روز که از خواب بيدار مي شويد. بعد از نگاه کردن در آينه متوجه شويد يکي از چشمان تان قرمز شده است، ناخودآگاه شروع مي کنيد براي اين واقعه دليل پيدا کنيد با خودتان فکر مي کنيد: « حتماً به خاطر اينکه که ديشب
شنبه، 9 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چشم هايي نشسته در کاسه خون
 چشم هايي نشسته در کاسه خون

 

نويسنده: پروين درخشان




 

شايع ترين علل قرمزي چشم

کافي است يک روز که از خواب بيدار مي شويد. بعد از نگاه کردن در آينه متوجه شويد يکي از چشمان تان قرمز شده است، ناخودآگاه شروع مي کنيد براي اين واقعه دليل پيدا کنيد با خودتان فکر مي کنيد: « حتماً به خاطر اينکه که ديشب خوب نخوابيدم يا از شدت سر درد چشمم قرمز شده؟» يا اينکه « احتمالاً بيش از اندازه از کامپيوتر و گوشي استفاده کردم. » اگر هم قرمزي چشم شما ادامه پيدا کرد، تا آخر شب بايد بارها و بارها به اين سؤال که « چرا چشمت قرمز شده؟ » جواب دهيد. بسياري از افراد علت اصلي قرمز شدن چشم را نمي دانند. نمي توان گفت قرمز شدن چشم که معمولاً 24 ساعت ادامه دارد. هميشه خطرناک است و موجب اختلال در بينايي فرد مي شود اما در برخي موارد ممکن است علامت يک بيماري خطرناک باشد. بالاخره هميشه رنگ « قرمز » نشانه خطر است و ما براي پيدا کردن دلايل ايجاد اين نشانه خطر سراغ « دکتر شاهرخ ميلان »، چشم پزشک و فوق تخصص قرنيه رفتيم و با او در باره علل قرمز شدن چشم و راه هاي مقابله با آن گفت و گو کرديم که آن را مي خوانيد.

آيا قرمز شدن چشم، هميشه خطرناک است؟

دکتر شاهرخ ميلان در ابتدا تأکيد مي کند: در بين حواس پنج گانه، بينايي بيشترين سطح از قشر مغز را به خود اختصاص داده و شايد مهم ترين وسيله ارتباطي انسان با جهان بيرون باشد. براي درک صحيح تصوير، سلامت سيستم بينايي و گيرنده چشم ها ضروري است. مشکلات و بيماري هاي چشم مانند هر سيستم ديگري در بدن، خود را با علائمي نشان مي دهند تا فرد مبتلا را با خبر کنند. همان طور که تب در بسياري از بيماري ها يک علامت هشدار دهنده است در چشم نيز قرمزي يک علامت از وجود بيماري يا مشکل است. البته بايد دانست که قرمزي چشم هميشه علامت يک بيماري چشمي نيست و در بسياري از موارد يک امر طبيعي است اما بايد توجه داشت که مدت زمان، فصل و شدت بروز اين واقعه مهم است.

شايع ترين علل قرمز شدن چشم ها

دکتر ميلان ادامه مي دهد: قرمز شدن چشم گاهي بر اثر بيماري هاي داخل چشم مانند خراشيده شدن قرنيه، بالا رفتن فشار چشم و... است و ربطي به محيط بيرون ندارد اما شايع ترين دلايل بروز قرمزي چشم در بيشتر موارد، استفاده پيوسته و ممتد از کامپيوتر است زيرا فرد هنگام استفاده از کامپيوتر کمتر پلک مي زند و همين امر باعث خشک شدن و در نهايت قرمز شدن چشم مي شود.
حساسيت هاي محيطي و فصلي که معمولاًبا خارش همراه است، استفاده از لوازم آرايشي نامرغوب و غيراستاندارد و لنزهاي تماسي، آلودگي هوا که باعث اسيدي شدن PH چشم مي شود، بيداري طولاني مدت و کار سنگين، سرماخوردگي، گريه کردن، کمبود ويتامين A و B1 ، ابتلا به برخي بيماري ها مانند روماتيسم و ديابت و... از مواردي هستند که باعث قرمز شدن چشم براي مدت يک روز مي شوند. به گفته اين چشم پزشک، همانطور که ذکر شد يکي از علل مهم خونريزي داخل چشم، بيماري ديابت است. ديابت يکي از دلايل شايع خونريزي خود به خودي داخل زجاجيه چشم است زيرا عروق جديدي که در چشم رشد مي کنند مستعد خونريزي هستند.
بنابراين افراد ديابتي بايد مراقب وضعيت بدني خود باشند و با توجه به تشخيص پزشک، هر چند وقت يک بار براي معاينه به متخصص مراجعه کنند. گاهي اوقات در اثر خونريزي هاي شديد به انجام عمل جراحي و استفاده از ليزر نياز است. بنابراين افراد ديابتي بهتر است قبل از ايجاد عوارض، اقدام به درمان به موقع کنند.

قرمزي چشم کي و چگونه خطرناک است؟

اين فوق تخصص قرنيه در مورد اينکه در چه مواردي قرمز شدن چشم خطرناک است، توضيح مي دهد: چنانچه قرمز شدن چشم چند روز به طول انجاميد و با سوزش، ريزش اشک و خارش بيش از حد همراه بود، توصيه مي شود فرد به چشم پزشک مراجعه کند تا چشم وي توسط متخصص و با دستگاه هاي مخصوص مورد معاينه قرار بگيرد.

بهترين راه براي برطرف کردن قرمزي چشم چيست؟

اين عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در ادامه به اين پرسش که بهترين راه براي برطرف کردن قرمزي چشم چيست، پاسخ مي دهد: معمولاً قرمزي چشم بعد از استراحت و خواب آرام برطرف مي شود همين طور شست و شوي صورت با آب سرد و استفاده از کمپرس سرد مي تواند در برطرف کردن قرمزي چشم مؤثر باشد. در واقع اين موارد بهترين راه هاي خانگي برطرف کردن قرمزي چشم هستند.
دکتر ميلان تأکيد مي کند: توصيه من اين است که در هيچ شرايطي، فردي که مبتلا به قرمزي چشم شده است. بدون تجويز پزشک از هيچ گونه قطره چشمي، حتي اگر روي قطره استريل بودن آن ذکر شده باشد، استفاده نکند زيرا استفاده نابجا از قطره مي تواند وضعيت چشم را بدتر کند و زمينه ساز عفونت هاي خطرناک باشد. وي در مورد مواد غذايي مؤثر در جلوگيري از قرمزي چشم مي گويد: نوشيدن آب فراوان، خوردن ميوه هاي تازه به خصوص انواع توت که سرشار از فلونوئيدها هستند، مصرف غذاهايي که سرشار از ويتامين هاي E و C هستند مانند سبزيجات و ميوه هاي خام، بنشن ها، آجيل و سبزيجات برگدار مثل کلم و اسفناج کلسيم، منيزيم و ويتامين D، روغن بذر کتان، روغن زيتون و... مي توانند در جلوگيري از قرمز شدن چشم مؤثر باشند. همچنين پرهيز از مصرف موادي مانند مارگارين و چربي هاي هيدروژنه محصولات لبني، چربي هاي اشباع شده، نمک، شيره ذرت، قند، شکر، شکلات و کليه مواد غذايي که حاوي شيرين کننده هاي غليظ هستند، روغن هاي تصفيه شده، غذاهاي کبابي، دودي و سرخ کردني مي تواند در قرمز نشدن چشم ها مؤثر باشند.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.