سردرد همراه با تب در بزرگ سالان

در بزرگ سالان، سردرد و تب میتواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود، اعم از نمونه‌های جزئی تا شدید و طاقت فرسا. برای دیدن اطلاعات دقیق به مطلب زیر مراجعه نمایید.
سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سردرد همراه با تب در بزرگ سالان
سردرد همراه با تب در بزرگ سالان

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

در بزرگ سالان، سردرد و تب میتواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود، اعم از نمونه‌های جزئی تا شدید و طاقت فرسا. برای دیدن اطلاعات دقیق به مطلب زیر مراجعه نمایید.
تب، شیوه‌ی بدن است برای آگاه ساختن ما از اینکه در ارتباط با آن مشکلی وجود دارد، به عبارت دیگر یکی از متداول‌ترین علائم چندین بیماری و اختلال تب می‌باشد. در واقع، زمانی که عفونت وجود دارد، بدن درجه حرارت خود را افزایش می‌دهد تا با این عفونت مبارزه نماید. بنابراین، هنگامی که مبتلا به بیماریهای عفونی همچون سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوید، معمولاً تب مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، سردرد نیز یکی از شایع‌ترین عوارضی است که افراد دست کم یک بار در زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. سردردهایی که به ندرت اتفاق می‌افتند جای نگرانی نیست. با این حال، چنانچه اغلب دچار سردرد می‌شوید و یا سردردهایی طولانی مدت دارید، قطعاً بایستی به دنبال علت ریشه‌ای آن باشید. در ثانی، اگر سردرد با تب همراه باشد، در این صورت قطعاً نشانه‌ی آن است که از بیماری نهفته‌ای رنج می‌برید. اجازه دهید به علل، و همچنین نحوه درمان آنها پی ببریم.

علل سردرد و تب

همگی این علائم را می‌توان در بیماریهای جزئی مانند سرماخوردگی، و یا حتی در بیماری‌های مزمن مانند مننژیت یافت. دوم اینکه، همانطور که در بالا ذکر شد، تب معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که از هرگونه بیماری عفونی رنج می‌برید. بنابراین، در بسیاری از موارد، مشخص شده که سردرد همراه با تب در بزرگسالان به دلیل وجود انواع عفونت‌ها می‌باشد.

عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین علل تب و سردرد هستند. بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا نمونه‌های معمولی‌اند. گلو درد، التهاب لوزه، عفونت دستگاه تنفسی، برونشیت، ذات الریه، هپاتیت، تب غده‌ای glandular fever، سرخک و عفونت گوش برخی از عفونتهایی هستند که به تب و سردرد منجر می‌شوند. آزمایش خون و آزمایشهایی از نمونه‌های مایعات بدن در تشخیص عفونتهای ویروسی کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که عفونتهای ویروسی می‌توانند هم باعث بیماری‌های جزئی مانند سرماخوردگی شوند و هم بیماریهایی مانند ذات الریه که حتی خطر جانی نیز به همراه دارد.

عفونتهای باکتریایی

به طور مشابه، چندین عفونت باکتریایی نیز منجر به بروز این علائم می‌شود. عفونتهای باکتریایی دستگاه تنفسی، و یا سیستم عصبی مرکزی نیز موجب به وجود آمدن این علائم می‌گردند. عفونتهای مجرای ادراری، گلو درد میکروبی، التهاب لوزه‌ها، مسمومیت غذایی، مننژیت، اسهال، برونشیت، سل، ذات الریه، تیفوئید، آبسه مغز، عفونتهای گوش برخی از عفونتهای باکتریایی هستند که موجب تب و سردرد می‌شوند. عفونتهای باکتریایی معمولاً شدید و تشخیص آنها مشکل‌تر از عفونتهای ویروسی است. با این حال، آزمایش کشت خون، کشت ادرار، و یا کشت نخاعی می‌تواند در تشخیص این بیماری‌های عفونی کمک کند.

علل دیگر

غیر از بیماری‌های عفونی، چندین بیماری وجود دارد که می‌تواند باعث سردرد همراه با تب در بزرگسالان شود. بیماری‌هایی مانند کم خونی، مالاریا، سرطان، تومور و اختلالاتی مانند اسهال، یبوست، حساسیت غذایی، فشار خون بالا و یا پایین، مشکلات قاعدگی (در زنان)، کمبود شدید ویتامین‌ها و مواد معدنی و استرس نیز می‌توانند عامل بروز این علائم شوند. غیر از بیماری‌های عفونی، بیماری‌های ناشی از اختلالات معمولاً با علائم و نشانه‌های دیگری همراهند که باعث می‌شود تشخیص آنها آسان‌تر گردد. با این حال، لازم است در اسرع وقت با دکتر خود مشورت نمایید به این دلیل که این اختلالات شدیدتر از نمونه‌های فوق الذکر می‌باشند.
چنانچه فردی از اختلالات گوارشی رنج می‌برد، ممکن است علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، اسهال و کم آبی را نیز تجربه کند. عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی نیز موجب بروز علائم دیگری مانند سفتی گردن، گیجی، همراه با تب و سردرد می‌شوند. در عصر جدید، تعداد افرادی که به دلیل داشتن استرس مبتلا به سردردهای تنشی و میگرن می‌باشند، افزایش یافته است. این گونه سردردهای ناشی از استرس، همچنین می‌تواند با تب همراه باشد.

درمان سردرد و تب

تب بالا و سردرد باعث نگرانی است و از این رو، اگر فردی از آن رنج می‌برد، باید سریعاً تحت درمان پزشکی قرار گیرد. این حالتها می‌تواند نشانه‌ای باشند از هر یک از علل ذکر شده در بالا، و صلاح است فوراً برای چنین علائمی اقدامات درمانی صورت گیرد. سردرد و تب، اگر به علت عفونتهای ویروسی مثل سرماخوردگی باشد، می‌تواند با داروهای بدون نیاز به نسخه و یا داروهای خانگی درمان شود. دوم آنکه، عفونتهای باکتریایی را می‌توان با کمک آنتی بیوتیک‌های تجویز شده درمان کرد. استفاده از کمپرس آب سرد و استراحت در رختخواب نیز یکی از روش‌های مفید برای رفع درد می‌باشد. با این حال، این موارد تنها بایستی در موارد جزئی و تنها پس از مشورت با دکتر دنبال شوند.
در نهایت، می‌توانیم با این گفته سخن خود را به پایان برسانیم که، اگر چه لازم نیست با هر بار سردرد و یا تب با عجله به بیمارستان برویم؛ هنوز هم توصیه می‌شود که پیش از آن که خیلی دیر شود، عارضه‌ی واقعی را تشخیص داده و به طور مؤثری درمان کنید. مراقب خود باشید!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.