ارشمیدس

ارشمیدس، ریاضیدان و دانشمندی که مقدار دقیق عدد پی را تعیین کرد، برای نقش استراتژیک خود در جنگ‌های باستانی و توسعه تکنیک‌های نظامی شناخته شده است. نخست جنگ کارتاژی به وقوع بپوست و سپس رومیان سیراکوز،
چهارشنبه، 30 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارشمیدس
ارشمیدس

 

مترجم: مریم حاتمی
منبع:راسخون




 

محل تولد: سیراکوز، سیسیل
نام پدر: فیدیاس
تاریخ: ۲۸۷ ق. م - ۲۱۲ ق. م
حرفه اصلی: ریاضی‌دان – دانشمند
نحوه مرگ: احتمالاً توسط یک سرباز رومی در پی محاصره سیراکوز توسط رومی‌ها کشته شد.

نقل قول مشهور

"نقطه اتکایی به من بدهید، من زمین را از جا بلند خواهم کرد."

زندگی ارشمیدس:

ارشمیدس، ریاضیدان و دانشمندی که مقدار دقیق عدد پی را تعیین کرد، برای نقش استراتژیک خود در جنگ‌های باستانی و توسعه تکنیک‌های نظامی شناخته شده است. نخست جنگ کارتاژی به وقوع بپوست و سپس رومیان سیراکوز، سیسیل زادگاه ارشمیدس . در حالی که در پایان رم پیروز شد و ارشمیدس را به قتل رساند (در طول جنگ کارتاژی دوم احتمالاً در سال 212 در پایان محاصره سیراکوز توسط رومی‌ها) با این حال ارشمیدس به تنهایی و به شیوه‌ای خوب از میهن خود دفاع کرد. نخست موتوری انتخاب کرد که به دشمن سنگ می‌انداخت، سپس با استفاده از آینه کاری کرد که کشتی‌های رومی در آتش بیفتند – و یا حداقل بر اساس افسانه‌ها این طور گفته شده است. پس از این که او کشته شد، رومیان به شدت پشیمان شدند و تصمیم گرفتند تا مراسم خاکسپاری افتخار آمیزی برای او ترتیب دهند.

تحصیلات ارشمیدس

ارشمیدس احتمالا به اسکندریه، مصر، مهد کتابخانه معروف سفر کرد تا با جانشینان اقلیدس به مطالعه ریاضیات بپردازد.

برخی از دستاوردهای ارشمیدس:

1. نام ارشمیدس با دستگاه پمپاژ در ارتباط است، دستگاهی که امروزه تحت عنوان پیچ ارشمیدس شناخته می شود، که او احتمالاً در عمل این پیچ را در مصر دیده می شود است.
1. او اصول قرقره، تکیه‌گاه و اهرم را توصیف کرد.
ارشمیدس

یافتم! (Eureka)

واژه Eureka از داستانی می‌آید که برای ارشمیدس اتفاق افتاد. هنگامی که ارشمیدس راهی برای تعیین اینکه آیا پادشاه (هیرو دوم از سیراکوز) که یکی از بستگان نزدیک او بود، فریب خورده است، با اندازه‌گیری شناوری تاج به ظاهر طلای پادشاه در آب، بسیار هیجان زده شد و به زبان یونانی (زبان مادری ارشمیدس) فریاد زد: "یافتم".
در اینجا عبارت مربوطه از ترجمه قطعه‌ای از ویترویوس (نویسنده، معمار و مهندس عمران رومی) که دو قرن بعد نوشته شده را می‌آوریم:
"اما گزارشی انتشار یافته است که برخی از طلاها تجزیه شده و این که در نتیجه کسری آن با نقره فراهم شده است، هیرو از تقلب خشمگین بود و نسبت به روشی که از طریق آن دزدی کشف شود، ناآشنا بود. در این حال از ارشمیدس درخواست کرد تا متعهد به انجام این کار شود. ارشمیدس که شدیداً به فکر انجام این کار بود بر حسب تصادف به خزینه رفت، در حالی که وارد خزینه می‌شد، دریافت که همانطور که بدن او در آب در حال غوطه‌ور ‌شدن بود، آب از خزینه خارج می‌شد. از این روش برای حل این قضیه استفاده کرد، با خوشحالی از خزینه خارج شد و برهنه به خانه بازگشت، با صدای بلند گریه می‌کرد و می‌گفت که آنچه را که به دنبالش بوده، به دست آورده است و به زبان یونانی ادامه داد و گفت: یافتم."

دست نوشته ارشمیدس:

کتاب دعایی متعلق به قرون وسطی حاوی حداقل 7 رساله ارشمیدس:
1. تعادل هواپیماها،
2. خطوط اسپیرال،
3. اندازه گیری دایره،
4. کره و استوانه،
5. در خصوص اجسام شناور،
6. روش قضایای مکانیک و
7. استوماکیون.
پوست‌ها هنوز هم حاوی نوشته‌هایی هستند، اما کاتب از ماده به عنوان یک نسخه خطی یا دست نوشته‌ای که نوشته روی آن پاک شده و دوباره رویش نوشته باشند، دوباره استفاده کرده است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.