اهميت تغذيه در بيماران MS

امروزه شواهد علمى بسيارى وجود دارد كه اهميت و نقش تغذيه را در حفظ سلامت بيماران ثابت كرده.متخصصان تغذيه معتقدند بهتر است تمام افراد مبتلا به MS بعد از آگاهى از برنامه تغذيه صحيح به تدريج و در چند مرحله از برنامه غذايى مناسب بهره ببرند.
جمعه، 3 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهميت تغذيه در بيماران MS
اهميت تغذيه در بيماران MS
اهميت تغذيه در بيماران MS
منبع:روزنامه جوان
امروزه شواهد علمى بسيارى وجود دارد كه اهميت و نقش تغذيه را در حفظ سلامت بيماران ثابت كرده.متخصصان تغذيه معتقدند بهتر است تمام افراد مبتلا به MS بعد از آگاهى از برنامه تغذيه صحيح به تدريج و در چند مرحله از برنامه غذايى مناسب بهره ببرند. لذت بردن از غذا يك اصل مهم در تغذيه است و محروميت مطلق از مواد غذايى مورد علاقه وجود ندارد و به همين علت اگر خوراكى هايى خارج از چهارچوب برنامه توصيه شده هستند مى توانند به مقدار كم و در دفعات كمتر استفاده شوند.
مصرف چربى ها: به خاطر تشكيل تركيبات سمى و مضر براى بافت دستگاه عصبى مركزى و اثر مصرف چربى هاى ضرورى كه نقش مهمى در ترميم و نگهدارى سلول هاى عصبى دارند از اهميت خاصى برخوردار است، خصوصا با توجه به عملكرد آن در بروز بيمارى هاى قلبى و عروقى و افزايش وزن، مقدار چربى دريافتى و نوع آن بايد مشخص شود.
پرهيز از:
۱- پختن و مصرف غذاهاى چرب خصوصا گوشت هاى چرب و تمام چربى هاى با منشا حيوانى
۲-فرآورده هاى لبنى پرچرب
۳- سس هاى مايونز و تمامى سس هاى داراى چربى زياد
۴- غذاهاى بسيار شيرين، كيك، بيسكويت شيرين، آبنبات
۵- غذاهاى حساسيت زا مثل تخم مرغ، شير، سيب زمينى، گوجه فرنگى، بادمجان، مخمرها، نان گندم و شكر، برخى از ميوه ها( بسته به واكنش بيمار)، مواد غذايى با رنگ هاى افزودنى ( نوشابه ها) و يا مواد نگهدارنده ( كنسروها)، ادويه، تمام ميوه ها و سبزى هايى كه با افزايش دهنده هاى رشد تغذيه شده اند. ( سموم باقيمانده روى آنها شسته نشده اند، مى تواند سمى و حساسيت زا باشد)
بيماران خود بايد با دقت به برنامه غذايى روزانه، غذاهاى حساسيت زا را شناخته و آنها را حذف كنند
۶- مصرف كولا و چاى
توصيه هاى غذايى:
مصرف: ۱- چربى هاى محدود و انتخاب شده مانند امگا ۳
۲- ميوه ها و سبزى هاى تازه و تميز ( سبزى هاى داراى برگ سبز پررنگ)
۳- جوانه دانه ها كه بايد موقع شروع به جوانه زدن ميل شوند
مايعات: آب تازه و تصفيه شده ۲ ليتر( ۸ ليوان) در روز، ساير چاى هاى گياهى و آبميوه رقيق شده
اثر و خواص برنامه غذايى مناسب:
مواد غذايى علاوه بر رساندن انرژى اوليه به بدن موجب حفظ عملكرد مناسب و تقويت دستگاه هاى مختلف ( دستگاه ايمنى، قلب، عروق، اعصاب و …) مى شوند كه نتيجه آن احساس خوب بودن و قرار گرفتن در وضعيت روحى و جسمى مطلوب است كه در بيمارى هاى مزمن اهميت مضاعفى پيدا كنند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.