روش صحیح شستن لباس

نکته هایی هست برای شستن لباس ها که اگر آن ها را رعایت کنیم هیچ وقت چروک، کوتاه و یا پوسیده نمی شوند. با راسخون همراه باشید.
چهارشنبه، 12 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش صحیح شستن لباس

آکریلیک

لباس هاى آکریلیک را پیش از شست وشو به پشت برگردانید. این لباس ها را هم مى توانید با دست و هم با ماشین لباسشویى با درجات کم بشویید.
 

نخ یاکتانى

 لباس هاى نخى یا کتانى اغلب الیافى محکم دارند و مى توانند درجات بالاتر دماى آب را تحمل کنند. آنها را پس از شست وشو در ماشین لباسشویى هنگامى که هنوز کمى مرطوب هستند اتو کنید و از اتوى بخار یا اسپرى آب هنگام اتوکشى استفاده کنید تا نتیجه بهترى حاصل شود. لباس هاى نخى سفید را مى توان با استفاده از سفیدکننده ها لکه گیرى کرد. اما توجه داشته باشید که پس از لکه گیرى لباس را خوب آبکشى کنید تا مایع سفیدکننده به صورت لکه هاى زردرنگ روى لباس باقى نماند.
 

لینن

لباس هاى لینن را مى توان با دست یا با ماشین لباسشویى شست و یا از طریق خشک شویى تمیز کرد. این لباس ها را نیز هنگامى که مرطوب هستند با اتوى داغ اتوکشى کنید. لباس هایى از جنس لینن را مى توانید در صورتى که رنگ خودشان سفید باشد با سفیدکننده لکه گیرى کنید یا براى مدت کوتاهى در مایع سفیدکننده خیسانده و سپس خوب آبکشى نمایید.
 

پارچه هاى کشى یا استرچ

از آب گرم و شوینده اى ملایم براى شست وشوى لباس هاى کشى با دست استفاده کنید و یا آنها را در لباسشویى با درجه مخصوص الیاف مصنوعى بشویید. براى این لباس ها هرگز از سفیدکننده ها استفاده نکنید زیرا الیاف آنها را از بین مى برند و لباس هاى سفید کشى را با لباس هاى رنگى در ماشین لباسشویى نشویید چون به سرعت رنگ مى گیرند. اغلب لباس هاى کشى را مى توان با درجه حرارت هاى پایین اتو کرد.
 

نایلون و پلى استر

لباس هاى نایلونى را بهتر است با دست بشویید زیرا الیاف ظریفى دارند. در صورتى که از ماشین لباسشویى براى این لباس ها استفاده مى کنید درجه شست وشو را روى درجه مخصوص الیاف مصنوعى قرار دهید.
 

ابریشم

از آنجا که اغلب ابریشم هاى رنگ شده رنگ پس مى دهند بهتر است این لباس ها را خشک شویى کنید. در غیر این صورت پارچه هاى ابریشمى را با دست و با آب گرم و صابون به آرامى بشویید و آبکشى کنید. آب اضافى پارچه را با اندکى فشردن آن بگیرید و در حالى که هنوز مرطوب است آن را با درجه مخصوص ابریشم اتو کنید.
 

لباس هاى پشمی

لباس هاى پشمى را هرگز با آب گرم نشویید چون الیاف پشم کاملاً جمع شده و به اصطلاح آب مى رود این لباس ها را با دست در آب سرد بشویید و یا به روش خشک شویى تمیز کنید.


روش صحیح شستن لباس
 

خشک کردن لباس

  • پس از شست وشو نوبت به خشک کردن لباس ها مى رسد که خود داراى نکاتى است که اطلاع از آنها نیز مى تواند موجب طولانى تر شدن عمر لباس ها شود و همچنین در حفظ شکل و فرم ظاهرى لباس و آسان شدن اتوکارى تاثیر بسزایى دارد.

    اغلب از دو روش براى خشک کردن لباس ها استفاده مى شود.

    1. استفاده از درجه خشک کن که بعضى از ماشین هاى لباسشویى به آن مجهز هستند و در حقیقت آخرین مرحله شست وشوى لباس است. در برخى از ماشین هاى لباسشویى این درجه به تنهایى و بدون شست وشو نیز کار مى کند که براى خشک کردن لباس هایى که با دست شسته شده اند نیز مفید است.
     

  • 2.روش دوم که متداول تر است خشک کردن لباس ها از طریق آویزان کردن آنها به روى یک بند رخت در آفتاب و یا مجاورت هوا است. این بند رخت ممکن است در فضاى تراس یا حیاط قرار داده شود و یا در صورت عدم وجود چنین امکانى مى توان از بند رخت هاى کشویى که به دیوار حمام نصب مى شوند یا نوع دیگرى از آنها که به رادیاتور شوفاژ متصل مى شود استفاده کرد.
     


    روش صحیح شستن لباس

    آویز لباس

    روش آویختن انواع لباس از قبیل بلوز، دامن، شلوار و غیره نیز در حفظ فرم لباس موثر است به عنوان مثال براى آویختن یک دامن پلیسه با پیلى دار بهتر است براى حفظ فرم پیلى ها آنها را قبل از آویختن دامن روى بند یا گیره لباس در جاى خود ثابت کنید تا به همان صورت خشک شوند و با لباس هاى پشمى را براى جلوگیرى از کشیده شدن و بلند شدن آستین ها از بند آویزان نکنید بلکه به صورت تخت روى سطح رخت آویز قرار دهید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.