15 واقعیت علمی عجیب و غریب

علم پر از پدیده‌های عجیب و جالب است. تحقیق علمی منجر به کشف اشکال و واقعیات شگفت انگیز در مورد جهان شده است. در این مقاله نگاهی اجمالی به برخی واقعیات علمی عجیب و غریب می‌اندازیم.
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 واقعیت علمی عجیب و غریب
15 واقعیت علمی عجیب و غریب

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 

علم پر از پدیده‌های عجیب و جالب است. تحقیق علمی منجر به کشف اشکال و واقعیات شگفت انگیز در مورد جهان شده است. در این مقاله نگاهی اجمالی به برخی واقعیات علمی عجیب و غریب می‌اندازیم.
تحقیقات بدون وقفه در مورد علم باعث شده است که ما واقعیات شگفت انگیزی را در مورد آن بدانیم. علم به طور عجیبی پیچیده و خارق العاده است. ما رازهای بسیاری را در مورد طبیعت از طریق علم آشکار کرده‌ایم اما هنوز اسرار زیادی وجود دارند که حل نشده باقی مانده‌اند. با وجود اینکه علم به ما کمک کرده است که پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را که سالها در ذهنمان بوده است بیابیم اما در آشکار کردن همه‌ی اسرار جهان هنوز مؤفق نبوده است. در این مقاله نگاهی اجمالی به برخی از واقعیت‌های علمی عجیب و غریب که برای ما شگفت انگیز بوده است می‌اندازیم.

واقعیات علمی عجیب و غریب :

* رگ‌های خونی که قسمت عمده‌ی سیستم گردش خون را در وجود انسان تشکیل می‌دهند، مسئول توانایی انتقال خون در بدن هستند. اگر این رگ‌های خونی را سر به سر به هم وصل کنیم، در مجموع می‌توانند کره‌ی زمین را دو بار دور بزنند و مسافتی به اندازه‌ی 100000 کیلو متر را دربرگیرند.
15 واقعیت علمی عجیب و غریب
* مغز انسان که هسته سیستم عصبی مرکزی است و اعجاز آفرینش طبیعت است، می‌تواند به تعداد 70000 فکر را در هر روز پردازش کند.
* گراز ماهی‌ها به طور عجیبی تولید مثل می‌کنند. گراز ماهی نر باردار می‌شود و بچه را به دنیا می‌آورد. گراز ماهی نر در یک بار می‌تواند یک تا 2000 تخم را تولید کند. دوره‌ی بارداری در حدود 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. وقتی که تخم‌ها آماده‌ی تولد بشوند، ماهیچه‌های گراز ماهی نر منقبض می‌شوند تا بچه را از درون کیسه‌ی خود بیرون بیندازد.
15 واقعیت علمی عجیب و غریب
* خرس‌های قطبی با سرعت 25 مایل بر ساعت می‌دوند و تا حدود 82ر1 متر به هوا می‌پرند. خز خرس‌های قطبی شامل یک لایه خز داخلی کلفت است که روی آن با یک لایه موی محافظ پوشانده شده است. این موی محافظ به رنگ‌های سفید و برنزه می‌زند اما خودش شفاف و بی‌رنگ است. خز بی‌رنگ باعث می‌شود که خرس‌های قطبی در عکس برداری با امواج فرو سرخ قابل مشاهده نباشند.
15 واقعیت علمی عجیب و غریب
* زهره دومین سیاره نزدیک به خورشید است و به مدت سالها بعد از کشف آن هنوز علاقه‌ی دانشمندان را برمی‌انگیزاند. آن بعد از ماه درخشان‌ترین شیء طبیعی در آسمان شب است. به طور عجیب، زهره دور محور خود در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد در حالی که سیاره‌های دیگر در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. یک موضوع عجیب در مورد گردش زهره این است که از هر 584 روز آن به نزدیک‌ترین نقطه به زمین می‌رسد.
* علم کشف کرده است که طوفان‌های موسمی مناطق گرمسیری انرژی گرمایی با نرخ 50 تا 200 اگزا ژول (〖10〗^18 برابر ژول) در هر روز آزاد می‌کنند. این نرخ انرژی آزاد شده در حدود 200 برابر ظرفیت دنیا برای تولید انرژی الکتریکی است. هم چنین این نرخ انرژی آزاد شده برابر با انرژی است که به هنگام انفجار یک بمب اتمی 10 مگا تنی در هر 20 دقیقه تولید میشود.
* "جنینی در جنین" نا به هنجاری نادری است که به پدیده گیر افتادن جنین در داخل بدن دو قلویش اشاره میکند. چنین به رشد خود در داخل بدن فرد مثل یک پارازیت ادامه می‌دهد و مثل زالو خون بدن او را می‌مکد. به تدریج آن قدر بزرگ می‌شود تا اینکه شروع میکند به بدن فرد میزبان آسیب برساند و بعد از آن باید از طریق عمل جراحی بیرون آورده شود.
15 واقعیت علمی عجیب و غریب
* به طور متوسط هر فرد به طور تصادفی در حدود 430 حشره در هر سال زندگی خود می‌خورد. عجیب است، مگر نه؟
* درختان خیزران در گروه گیاهان چوبی همیشه سبز طبقه بندی می‌شوند. به طور عجیب گونه‌های بسیار بزرگ این درختان بزرگترین عضو گروه علف‌ها را تشکیل می‌دهند. خیزران سریع‌ترین گیاه چوبی رشد کننده در دنیا است. برخی از گونه‌های خیزران به طور جالبی به نرخ رشدی در حدود 1 تا 2ر1 متر در هر روز می‌رسند.
* بیشتر ما روزانه قهوه می‌خوریم اما آیا می‌دانید که هر فنجان قهوه شامل 1000 ماده‌ی شیمیایی است؟
* چه اتفاقی می‌افتاد اگر یک تونل به طرف مرکز زمین حفر می‌شد؟ اگر کسی یک سوراخی را در طول زمین بکند، می‌تواند در حدود 42 دقیقه از طرف دیگر آن خارج شود. ایده‌ی قطار جاذبه بر همین اساس استوار شده است و آن برای ایجاد یک وسیله ارتباطی بین دو نقطه کره با یک تونل مستقیم بین این دو نقطه طراحی شده است. وقتی که این ایده برای کره‌ای مثل زمین عملی شود قطار می‌تواند به خاطر نیروی جاذبه شتاب بگیرد و به طرف مرکز زمین کشیده شود. به خاطر مسیر بین مرکز و مقصد آن قطار با سرعت صفر حرکت می‌کند. شگفت انگیز نیست؟
* آنزیم آلفا – آمیلاز بزاقی (sAA) در بزاق انسان به عنوان شاخص استرس عمل میکند. تحقیق نشان می‌دهد که سطح sAA در زنان باردار در طول روز و دوره‌ی بارداری‌اش تغییر می‌کند. این تغییرات منجر به مطالعه تأثیرات استرس بر نوزادان شده است. یافته شده است که بزاق شامل اطلاعات بیولوژیکی است که برای مشخص کردن طرح ژنتیکی استفاده می‌شود. اوپیورفین که ابتدا از بزاق انسان جدا می‌شود خاصیت تسکین دهندگی درد را دارد.
* "دروازه جهنم" یک منطقه گازی طبیعی است که در دروازه ترکمنستان واقع شده است و به عنوان منطقه روغنی توسط مهندسان روسی در سال 1971 معرفی شده است. با هدف آتش زدن گازهای خروجی آتش زده شد و از آن موقع به مدت 40 سال است که به سوختن خود ادامه می‌دهد.
* طول کلی ریشه‌ی درخت کاج فنلاندی بیشتر از 32ر48280 متر است. می‌توانید آن را باور کنید؟
* ستون فقرات در حدود 3 % در فضا افزایش طول می‌دهد. این موضوع مشخص می‌کند که چرا قد انسان در فضا بلندتر می‌شود.
* علم به رمزی کردن برخی چیزها ادامه می‌دهد. اگر چه علم پاسخهایی را برای سؤالات متعدد بحث برانگیز فراهم می‌کند اما خود علم دوباره سؤالات بی‌جواب بسیاری را ایجاد می‌کند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.