مواد لازم برای درست کردن پنیر

اجزاء تشکیل دهنده‌ی پنیر بر حسب نوع پنیری که قصد درست کردن آن را دارید فرق می‌کنند. درست کردن پنیر فرآیندی است که واقعاً آب از شیر جدا می‌شود. بیایید ببینیم که مواد لازم برای درست کردن پنیر چه چیزهایی هستند.
دوشنبه، 23 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد لازم برای درست کردن پنیر
مواد لازم برای درست کردن پنیر

 

نویسنده:حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

اجزاء تشکیل دهنده‌ی پنیر بر حسب نوع پنیری که قصد درست کردن آن را دارید فرق می‌کنند. درست کردن پنیر فرآیندی است که واقعاً آب از شیر جدا می‌شود. بیایید ببینیم که مواد لازم برای درست کردن پنیر چه چیزهایی هستند.
"دسر بدون پنیر همانند یک فرد زیبایی است که فقط یک چشم دارد." جان آنتلم بریلات – ساوارین
درست کردن پنیر هنری است که تعدادی از افراد می‌خواهند آن را امتحان کنند. این روزها، به خاطر انفجار اطلاعات، مردم می‌خواهند درست کردن چیزهای متعددی را امتحان کنند که قبلاً در خانه درست نمی‌شدند. درست کردن پنیر نیز چنین تجربه‌ای است. این کار مشابه درست کردن نوشیدنی خانگی است. چون اطلاعات موجود است، درست کردن پنیر در خانه اصلاً دشوار نیست. در واقع آن به سادگی پختن نان در خانه شده است.
پنیری مثل پنیر روستایی به آسانی می‌تواند توسط موادی که در هر آشپزخانه‌ی ‌منظم و فعالی موجود است، درست شود. اما اگر شما می‌خواهید که برخی پنیرهای پیشرفته را درست کنید، به برخی وسایل اضافی همانند مواد خام نیاز دارید.
مواد لازم برای درست کردن پنیر

مواد لازم برای درست کردن پنیر در خانه :

طبق گفته‌ی متخصصان، توصیه شده است که وقتی کسی ایده‌ی درست کردن پنیر در خانه را دارد، با درست کردن پنیر روستایی شروع کند. با به کار بردن این مواد لازم برای درست کردن پنیر، شما قادر خواهید بود که پنیر روستایی خوش مزه‌ای درست کنید که تازه خواهد بود و می‌تواند در ظروف پخت ایتالیایی استفاده شود. اینها فقط سه تا از اجزاء تشکیل دهنده‌ای هستند که برای درست کردن پنیر لازم هستند. آنها عبارتند از :
• یک گالن (نوعی پیمانه) شیر 2 %
• نصف فنجان سرکه
• یک قاشق چای خوری نمک
اگر می‌خواهید که پنیر بیشتر نرم شود، می‌توانید به آن خامه‌ی تازه اضافه کنید، بعد از این که شیر دلمه بست می‌توانید نمک روی آن بپاشید.

مواد لازم برای درست کردن پنیر به صورت تجاری :

انواع مختلفی از پنیر به صورت تجاری تولید می‌شوند و عموماً اجزا و حتی وسایل بیشتری برای این فرآیند نیاز است. چهار جزء اصلی که برای درست کردن پنیر به صورت تجاری استفاده می‌شوند عبارتند از :
• شیر
• استارتر
• مایه‌ی پنیر
• نمک

شیر :

برای درست کردن پنیر مهم‌ترین جزء تشکیل دهنده شیر است. هر نوع شیر شامل شیر گاو، بز، گوسفند، شتر و حتی شیر گاو میش نیز می‌تواند به کار رود. اگر شما قصد درست کردن پنیر در خانه را دارید، می‌توانید از شیر تازه گاو که به آن دسترسی دارید استفاده کنید. شما هم چنین می‌توانید برای درست کردن پنیر از پودر شیر از سر شیر گرفته شده نیز استفاده کنید.

استارتر :

جزء ترکیبی بعدی در فرآیند درست کردن پنیر، استارتر است. استارتر پنیر یک مخمر است. پنیر ویژگی‌های طعم خود را از این مجموعه ارگانیسم‌های میکروسکوپیک دریافت می‌کند. استارتر پنیر، نوعی باکتری است همان طور که مخمر در چیزهای دیگر نوعی قارچ است. اما ما نمی‌خواهیم بگوییم که قارچ هیچ نقشی در درست کردن پنیر ندارد. ظاهر آبی رنگ روی برخی پنیرها همان کار قارچها است.

مایه پنیر :

مایه پنیر، جزء ترکیبی دیگر است. آن در واقع عامل دلمه بستن است که روی پروتئین شیر عمل می‌کند و باعث می‌شود شیر به صورت دلمه‌ی جامد و آب پنیر مایع جدا شود. قبلاً مایه‌ی پنیر از شکم گوساله به دست می‌آمد؛ اما، مایه پنیر گیاهی نیز موجود است. مقدار مایه پنیر گیاهی که برای درست کردن پنیر لازم است نسبت به مقدار مایه پنیر گوساله خیلی بیشتر است. هم چنین مقدار مایه پنیری که مورد نیاز است به نوع پنیری که درست می‌شود نیز بستگی دارد. برای درست کردن پنیر نرم، مایه پنیر کمتری نیاز است در حالی که برای درست کردن پنیر سفت مقدار مایه‌ی پنیر بیشتری لازم است.

نمک :

بعد از مایه پنیر، نمک جزء ترکیبی بعدی است که برای درست کردن پنیر لازم است. نمک طعم پنیر را بهبود می‌دهد. هم چنین آن به عنوان نگه دارنده عمل می‌کند و به خشک شدن و ثابت شدن پنیر کمک می‌کند. معمولاً پنیر روی شیر دلمه بسته پاشیده می‌شود قبل از این که آن درون قالب قرار داده شود. برخی از ریشه‌های گیاهی وجود دارند که می‌توانند به پنیر اضافه شوند. گیاهانی مثل جعفری، مریم گلی، فلفل سیاه و غیره نیز می‌توانند به همین منظور استفاده شوند. گیاهانی که به کار می‌روند می‌توانند تازه و یا خشک باشند. این گیاهان در مرحله‌ی نمک زنی به پنیر اضافه می‌شوند.
موم نیز می‌تواند در برخی موارد برای بانداژ کردن پنیر به کار رود. پنیر هم چنین می‌تواند با موم پوشانده شود. موم در رنگهای مختلفی موجود است. عامل‌های رنگی هم چنین توسط سازندگان تجاری پنیر نیز به کار می‌روند که ممکن است برای درست کردن خانگی پنیر لازم نباشند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.