الفت خانوادگی

همچنان كه در یك ساختمان، صرفا سوار شدن مصالح بر روی هم و بالا رفتن بنا، مایه دوام و استحكام نیست و دهها نكته اصولی از آغاز تا پایان به كار گرفته می‏شود تا «بنای مستحكم» پدید آید، در «بنای یك خانواده» نیز، كار تنها با عقد ازدواج و تشكیل خانواده و آوردن فرزند تمام نمی‏شود.زلزله‏ها و طوفان‏های فراوانی در راه زندگی قرار می‏گیرد كه اگر بنای خانواده، از شالوده محكم و چفت و بند استوار و نكات ایمن‏سازی برخوردار نباشد، به سرعت از هم می‏پاشد و متلاشی می‏شود.
پنجشنبه، 16 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الفت خانوادگی
 الفت خانوادگی
الفت خانوادگی
نويسنده:جواد محدثی
منبع:پيام زن
همچنان كه در یك ساختمان، صرفا سوار شدن مصالح بر روی هم و بالا رفتن بنا، مایه دوام و استحكام نیست و دهها نكته اصولی از آغاز تا پایان به كار گرفته می‏شود تا «بنای مستحكم» پدید آید، در «بنای یك خانواده» نیز، كار تنها با عقد ازدواج و تشكیل خانواده و آوردن فرزند تمام نمی‏شود.زلزله‏ها و طوفان‏های فراوانی در راه زندگی قرار می‏گیرد كه اگر بنای خانواده، از شالوده محكم و چفت و بند استوار و نكات ایمن‏سازی برخوردار نباشد، به سرعت از هم می‏پاشد و متلاشی می‏شود.

نگاهی گذرا به برخی از این عوامل استحكام، می‏تواند مفید باشد:

الف ـ ازدواج عقلانی

انگیزه‏های ازدواج متفاوت است. برخی تنها برای هوسرانی و كامجویی ازدواج می‏كنند و هوس، از مهم‏ترین انگیزه‏های آنان است. روشن است كه چنین خانواده‏هایی بنیان محكمی پیدا نمی‏كنند. عقلانیت در ازدواج و محاسبه جوانب، پیامدها، مسئولیت‏ها، هزینه‏ها، حقوق و وظایف متقابل و به دوش گرفتن «بار زندگی» و با چشم و گوش باز و آگاهانه ازدواج كردن، می‏تواند عاملی برای تداوم این بنیان باشد.

ب ـ شناخت پیش از ازدواج

وقتی بناست دو نفر یك عمر با یكدیگر زندگی مشترك داشته باشند، باید دیدگاههای مشترك، سلیقه‏های متناسب با هم و افكار و اخلاق و روحیاتی كه به یكدیگر بخورد و حساسیت‏های خانوادگی از دو سوی، مورد توجه باشد.مگر نه اینكه «ناسازگاری‏های اخلاقی» اغلب پس از ازدواج و برآورده نشدن برخی توقعات متقابل یا ناهنجاری‏های رفتاری زوجین یا فامیل‏های آنان بروز می‏كند؟ شناخت قبلی و پرس و جوهای پیش از عقد و كسب آگاهی از ویژگی‏ها و مشاوره با دیگران، راهی برای پیشگیری از بروز اختلافات است. حتی شناختِ طرف ازدواج به چهره، از نظر اسلام مورد توجه است، تا بعدا ادعا نشود كه ندیدم و اگر دیده بودم، سراغش نمی‏رفتم!در حدیث است كه پیامبر اسلام، به كسی كه زنی را خواستگاری كرده بود، فرمود: «لَوْ نَظَرْتَ اِلیها، فانّه اَحری اَنْ یَدُومَ بینكما؛(1) كاش پیش از ازدواج، به او نگاه می‏كردی، چرا كه این نگاه، مناسب‏تر است برای تداوم زندگی بین شما!»

ج ـ صداقت در برخورد

چه پیش از ازدواج و چه پس از آن، عدم صداقت در ابراز نظر یا ارائه وضعیت خویش از نظر مالی، شغلی، خانواده، جسم و ... مایه بروز اختلافات بعدی می‏شود. صداقت در برخورد اولیه و مسائل بعدی، مانع بروز كشمكش‏هایی می‏شود كه گاهی تا مرز طلاق و جدایی هم پیش می‏رود. اگر سنّ واقعی دختر، یا میزان تحصیلات و درآمد پسر، یا وضع خانه و مسكن، سلامتی یا بیماری جسمی و روحی و ... واقعی طرح نشود و بعدا خلاف آن آشكار گردد، مشكل‏ساز خواهد بود. اینكه تدلیس و مخفی كردن عیوب مرد و زن یا نیرنگ حرام شمرده شده، برای پیشگیری از فروپاشی خانواده‏هاست.مهریه، یك بدهی شرعی و قانونی بر عهده شوهر است. از این‏رو برخورد عاقلانه و متین و صادقانه با آن ضروری است. اینكه «كی داده، كی گرفته» گفته شود و سكه‏هایی به عدد نجومی، مهریه قرار گیرد و با بروز اولین نقطه اختلاف، كار به شكایت و دادگاه و زندان و ... كشیده شود، عوارض همان عدم صداقت است.

د ـ احترام به فامیل‏های طرف مقابل

چنین نیست كه اگر دختر و پسری با هم ازدواج كردند، دیگر كاری به كار فامیل یكدیگر نداشته باشند و بی‏اعتنا به اصول معاشرت و مسئله صله رحم و دید و بازدیدهای فامیلی و آداب و سنن خانوادگی و محلی و عرف اجتماعی، از همه بریده و سر در لاك خویش ببرند. ازدواج، مایه وصلت دو دودمان است و گسترش دایره خویشاوندان و افزایش روابط و توسعه پیوندها و بدون الفت خانوادگی، «زندگی شیرین» فراهم نمی‏آید.بی‏اعتنایی به فامیل همسر، یا بی‏حرمتی و عیبجویی و ناسزاگویی، بذر فتنه است كه وقتی بارور شد، میوه تلخ آن، اختلافات و قهرها و جدایی‏ها و عذاب وجدان و شومی و تلخی زندگی است. باید بنا را بر حفظ احترام متقابل، تقویت روابط فامیلی، صمیمیت و محبت بین افراد دو دودمان، رفت و آمدهای خانوادگی گذاشت و هر چه بیشتر رشته‏های الفت را قوی‏تر ساخت. اینها موجب استوار شدن چفت و بستِ روابطی است كه با ازدواج پدید آمده است.البته دخالت‏های بی‏جا در زندگی «زوجین جوان»، از سوی فامیل هر دو طرف، ناپسند و غلط است، ولی دلسوزی‏های صادقانه و اظهارنظرهای دلسوزانه و از سر صدق و خیرخواهی، نه دو به هم زنی و انتقام‏گیری و تلافی كردن و ... لازم و كارساز است و خلاء «كمبود تجربه» را در زندگی‏های مشتركی كه تازه پا گرفته است، پر می‏كند.
دیدارهای فامیلی را باید به رنگ «صله رحم» در آورد، تا ثواب و رضای الهی را هم داشته باشد.سختگیری‏های بی‏مورد نسبت به رفت و آمد همسر با فامیل خودش یا تحمیلِ داشتن رفت و آمد با بستگان شوهر، در شرایطی كه علاقه‏ای در بین نیست، مسئله‏ساز است. باید با تدبیر و دقت و متانت مشكل را حل كرد، نه با قلدرمآبی یا مردسالاری قهرآمیز و تحكم‏های یك جانبه.اگر مدت‏ها بگذرد و پدر و مادری علاقه‏مند باشند كه به خانه پسر یا دخترشان بروند، ولی به دلیلِ راضی نبودن و مخالفت كردن عروس و داماد، این حسرت بر دل‏هایشان بماند، معلوم نیست كه خورشید سعادت بر این خانواده بتابد و خدا از آنان راضی باشد. یا اگر زنی دوست داشته باشد كه به دیدار والدین یا خواهرها و برادرها و بستگانش برود، اما شوهرش، بی‏دلیل و از روی یك‏دندگی و لجاجت، از این گونه رفت و آمدها جلوگیری كند، معلوم نیست آنان خیری از این زندگی ببینند.«صله رحم»، به تعبیر حضرت باقر(ع)، هم عمل‏های انسان را پاك و بالنده می‏سازد، هم مایه رشد و بركت مال می‏شود، هم حساب‏رسی خدا را در قیامت آسان می‏سازد، هم بلاها را از انسان و خانواده دور می‏سازد، هم مایه طول عمر می‏شود و اجل را به تأخیر می‏اندازد.(2)
در حدیثی حضرت رسول(ص) فرموده است:
«صلة الرحم تَعْمُرُ الدّیارَ و تَزیدُ فی الأعْمارِ؛(3)
صله رحم، آبادی‏ها را آبادان و عمرها را طولانی می‏سازد.»
اگر یك طرف قطع رابطه كرد و به سنت اسلامی «صله رحم» عمل نكرد، طرف دیگر باید به این آیین الفت‏بخش پای‏بند باشد، تا یخ‏های بی‏مهری آب شود و سردی‏ها به گرمی بگراید.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «صِلُوا اَرْحامَكُم و ان قَطَعُوكم؛(4) با خویشاوندانتان پیوند داشته باشید و صله رحم كنید، هر چند آنان با شما قطع رابطه كنند.»
برای رسیدن به این نقطه آرمانی، گذشت و بزرگواری لازم است و به دل نگرفتنِ رفتار نامناسب دیگران.

یك نمونه

سیره پیشوایان، همیشه الگو بوده است. در این زمینه هم نمونه‏ای از رفتار كریمانه و الفت‏آفرین امام صادق(ع) با یكی از بستگان می‏تواند سرمشق ما باشد.بین عبداللّه‏ بن‏حسن و امام صادق(ع) بر سر مسئله‏ای گفتگو و بحث پیش آمد، تا آنجا كه صدای آن دو بلند شد. مردم با شنیدن سر و صدای آنان گرد آمدند. مسئله به نحوی فیصله یافت و آن شب از هم جدا شدند. صفوان بن‏مهران (كه راوی حدیث است) می‏گوید: صبح برای كاری از خانه بیرون آمدم، امام صادق(ع) را دیدم كه درِ خانه عبداللّه‏ بن‏حسن است، عبداللّه‏ بن‏حسن به او می‏گفت: یا اباعبداللّه‏، چه عاملی سبب شده صبح زود به اینجا آمده‏اید؟ حضرت فرمود: دیشب در تلاوت قرآن به آیه‏ای برخوردم كه مرا به فكر انداخت و ناراحتم كرد. گفت: كدام آیه؟ فرمود: این آیه شریفه كه «آنان كه با آنچه خداوند فرموده است تا وصل شود، پیوند برقرار می‏كنند (صله رحم) و از پروردگارشان و حساب سخت قیامت بیم دارند؛ وَ الّذین یَصِلون ما اَمَر اللّه‏ بِهِ اَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَونَ رَبَّهم و یخافون سُوءَ الحِساب.»(5) آنگاه، هر دو دست در گردن هم انداخته و گریستند. عبداللّه‏ بن‏حسن گفت: راست می‏گویی یا اباعبداللّه‏! گویا من تا كنون این آیه را نخوانده بودم.(6)
رفتاری چنین بزرگوارانه، آن هم از سوی شخصیتی چون حضرت صادق(ع)، درسی بزرگ برای خانواده‏های شیعی و پیروان مكتب تربیتی و اخلاقی خاندان رسالت است. انسان هر چه هم ثروت و فرزند داشته باشد، بی‏نیاز از خویشان و بستگان نیست. آنان بال و پر و بازو و پنجه انسانند، حمایت و همدلی آنان در مشكلات و شداید و مصیبت‏ها، كمكی ارجمند و مهم است. آنكه با خویشاوندانش قطع رابطه می‏كند، گویا یكی از دو دست خود را بسته یا بریده است. مگر نه اینكه كارآیی یك دست، بسی اندك است؟
هنر در گسستن از خویشان نیست، بلكه در پیوستن و تحكیم رابطه‏هاست و این، ایثار و گذشت و كرامت و روح بزرگ می‏طلبد. آنكه رابطه‏ها را می‏گسلد، منابع خیر فراوانی را به روی خود می‏بندد. «الفت خانوادگی»، موهبت و نعمتی است كه باید پاسش داشت و در تقویتش كوشید.

پاورقي ها:
1 ـ وسائل ‏الشیعه، ج14، ص61.
2 ـ بحارالانوار، ج71، ص100.
3 ـ همان، ص94.
4 ـ همان، ص92.
5 ـ رعد، آیه 21.
6 ـ بحارالانوار، ج71، ص98.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
صحبت‌های دختر شهید سید رضی در مراسم یادبود شهید نصرالله
play_arrow
صحبت‌های دختر شهید سید رضی در مراسم یادبود شهید نصرالله
فرزند شهید کاظمی: دیپلماسی باید دیپلماسی قاطع باشد
play_arrow
فرزند شهید کاظمی: دیپلماسی باید دیپلماسی قاطع باشد
هدف قرار دادن نیروها و ادوات جنگی رژیم صهیونیستی در محور نتساریم
play_arrow
هدف قرار دادن نیروها و ادوات جنگی رژیم صهیونیستی در محور نتساریم
هشدار یگان رضوان حزب‌الله به نظامیان صهیونیست
play_arrow
هشدار یگان رضوان حزب‌الله به نظامیان صهیونیست
حزب‌الله خطاب به صهیونیست‌ها: تانکی برای شما باقی نخواهد ماند
play_arrow
حزب‌الله خطاب به صهیونیست‌ها: تانکی برای شما باقی نخواهد ماند
گل زیبای رونالدو به الریان قطر
play_arrow
گل زیبای رونالدو به الریان قطر
فرزند کوچک نصرالله: خیال کرده‌اید از این راه کناره گیری می‌کنیم؟
play_arrow
فرزند کوچک نصرالله: خیال کرده‌اید از این راه کناره گیری می‌کنیم؟
لحظاتی از حضور شهید نصرالله در حرم سیدالکریم در سال ۸۴
play_arrow
لحظاتی از حضور شهید نصرالله در حرم سیدالکریم در سال ۸۴
هنر فلزکـاری و خطاطـی
هنر فلزکـاری و خطاطـی
خداحافظ سید ...
play_arrow
خداحافظ سید ...
نظامیان صهیونیست در حال حرکت به سمت مرز لبنان
play_arrow
نظامیان صهیونیست در حال حرکت به سمت مرز لبنان
تبادل آتش رزمندگان حزب‌الله و نظامیان اشغالگر در مرز لبنان
play_arrow
تبادل آتش رزمندگان حزب‌الله و نظامیان اشغالگر در مرز لبنان
اقدام معنادار سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری
play_arrow
اقدام معنادار سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری
گریه های پسران آیت الله العظمی سیستانی در مجلس ترحیم شهید سید حسن نصرالله
play_arrow
گریه های پسران آیت الله العظمی سیستانی در مجلس ترحیم شهید سید حسن نصرالله
دعای سیدحسن نصرالله بر فراز پیکر پسر شهیدش: خدایا، این قربانی را ...
play_arrow
دعای سیدحسن نصرالله بر فراز پیکر پسر شهیدش: خدایا، این قربانی را ...