سودا گري جوانانه

جواني است 18 ساله، مي لرزد و عصباني است، احساس مي كند كه جهان در دستان او جاي گرفته است. قلبش بسيار سريع مي زند.آنها را بارها ديده ام. به قول همكاري كه مي گفت اورژانس بدون آنها صفايي ندارد. پسرك شلوغ مي كند و برادرش از او مي گريزد. او اكس زده يا به قولي روي اكس است. اين حالت خيلي فاز مي دهد. يكي از آنها پس از مدتي به درمانگاه آمد و گفت: اكس تركوندن آخر عشق است. مجبورم براي ادامه بحث درباره اين موضوع بي طرف باشم.
پنجشنبه، 16 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سودا گري جوانانه
سودا گري جوانانه
سودا گري جوانانه
نويسنده:دكتر عطي الرضا بنانج
منبع:روزنامه قدس
جواني است 18 ساله، مي لرزد و عصباني است، احساس مي كند كه جهان در دستان او جاي گرفته است. قلبش بسيار سريع مي زند.آنها را بارها ديده ام. به قول همكاري كه مي گفت اورژانس بدون آنها صفايي ندارد.
پسرك شلوغ مي كند و برادرش از او مي گريزد. او اكس زده يا به قولي روي اكس است. اين حالت خيلي فاز مي دهد.
يكي از آنها پس از مدتي به درمانگاه آمد و گفت: اكس تركوندن آخر عشق است.
مجبورم براي ادامه بحث درباره اين موضوع بي طرف باشم.

از چي درستش كردن؟

اين را مادري مي گويد كه معلم است و فرزندش در مهماني شبانه قرص مصرف كرده است.
برايش مي گويم:
تركيب MDMAيا 3 و 4 متيلن دي اكسي متا مفتامين كه به نامهاي اكستاسي، اكستازي، XTC، E(اي)،X(اكس) هم معروف است. در ايران به نام قرص شادي هم شناخته مي شود. اين ماده در 1914 در آلمان به عنوان كم كننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت كه به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد.
در دهه 70 ميلادي اين دارو كاربرد مجدد يافت و در روان درماني براي كمك به بيان احساسات بيماران استفاده شد كه در 1984 با اثبات اثرات آن روي مغز حيوانات آزمايشگاهي، از رده خارج شد. در 1985 در آمريكا، مصرف آن ممنوع اعلام شد. در دوره زماني خاصي در اروپا، مصرف اين مواد انرژي زا و شادي بخش براي كاهش مصرف ساير مواد مخدر مثل هروئين تشويق شده است، به طوري كه مصرف آن در اروپا در 1995 از 500 هزار قرص در سال به 30 ميليون قرص در دو سال بعد رسيده است.

از اينور آب چه خبر؟

مصرف اين قرصها در ايران به خصوص در يك سال اخير در پارتيهاي شبانه به شدت افزايش يافته است. جوانان مرفه مصرف كنندگان اصلي اين داروها هستند. لازم است عموم مردم و پزشكان با اثرات سوء مصرف اين دارو آشنا شوند.
همچنان كه ذكر خواهد شد مشكل اصلي در مصرف اين مواد عوارض مزمن آن مي باشد. عوارض حاد مصرف بيشتر در مرتبه اول مصرف و در صورت تداخل با بعضي داروهاي ضدافسردگي پيش مي آيد.

بازار كثيف

اين عنوان بي طرفي را نقض مي كند، اما واقعگرايي را نه...
اين دارو در آمريكا به صورت قرصهاي خوراكي و جويدني، كپسول و مواد تدخيني و تزريقي موجود است. قيمت هر قرص بين 10 تا 30 دلار است. در ايران قيمت قرص بين 4 تا 20 هزار تومان (متوسط 10 هزار تومان) است كه با ماركهاي مرسدس بنز و ميتسوبيشي، $، KOو صليب موجود است و به علت قابليت ساخت آن كه به راحتي انجام مي شود در لابراتوارهاي داخلي هم ساخته مي شود كه خطر وجود مواد اضافي در آن و عوارض آن است. هر قرص خوراكي حاوي 80 تا 160 ميلي گرم MDMAاست. پس از بلعيدن اثرات قرص پس از 20 تا 90 دقيقه بعد ظاهر شده و حدود 2 تا 3 ساعت اثرات آن در يك حد حفظ شده و بعد افت مي كند و از 3 تا 24 ساعت اثرات آن باقي است.

چه كساني و چقدر؟

خوشبختانه! از ايران آماري در دست نيست، همه چيز پاك و تميز است، ما بهترين جوانان راداريم و تعارفات هميشگي... اين مقاله هم براي خالي نبودن عريضه چاپ مي شود و گرنه ما و اين كارها.!؟
ميزان مصرف اين قرصها در آمريكا به شدت ميان جوانان و نوجوانان در حال افزايش است طبق آخرين آمار تعداد كساني كه براي حداقل يكبار از اين ماده استفاده كرده اند بين دانش آموزان كلاس آخر دبيرستان در آمريكا از9 درصد به دوازده درصد افزايش يافته است.
دو درصد از كل جمعيت ايالات متحده حداقل يك بار اكستاسي مصرف كرده اند.

با جان خود چه مي كني؟

بدون تحليلهاي جامعه شناختي؛ بحث علمي كردن لاف در غريبي زدن است. كساني كه دچار! مي شوند دلايلي دارند و سپردن تريبون دست آنها جرأتي مي خواهد كه من...
از مسايل اقتصادي تا الگوي نامتوازن توسعه، از سياست تا رفيق بد، معلمان ضعيف و شاگردان تنبل، گستره عجيبي است در اين طيف همه بدهكاريم. اما هر كسي رسالت يا ساده تر بگويم شغلي دارد و من طبيب هم با بيمار سر و كار دارم و....

چه مي كنه اين اكستاسي!

اثرات مثبت:
افزايش شديد احساس خوب بودن در فرد
افزايش انرژي در فرد
احساس تمايل براي ارتباط با ديگران و احساس تعلق و نزديكي به ديگران
احساس عشق و سرخوشي
دست و دلبازي
افزايش هوشياري و درك موسيقي
افزايش حسهاي بويايي و چشايي
احساس تجربيات و حالات روحي جديد در زندگي
احساس روشنايي
به علت افزايش انرژي در افراد، مصرف كنندگان تمايل براي فعاليت شديد دارند.
ديديد چه شد اثرات مثبت را هم گفتم از دستم در رفت خوب ديگه آدميزاده.
البته حجامت هم خوبيها و بديهايي داشته ودارد كه ما هم به هردوپرداختيم.
اثرات منفي:
كاهش اشتها
تغييرات بينايي
گشاد شدن مردمكهاي افراد مصرف كننده در محلهاي مصرف مثل پارتيها با وجود كم بودن نور مجبور به استفاده از عينكهاي آفتابي در شب هستند كه علت آن تحريك پذيري با نور است.
حركات غيرطبيعي چشم
توهم بينايي
افزايش ضربان قلب و فشار خون (تاكي كاردي و هيپرتانسيون)
تغيير در نظم حفظ دماي بدن
فك زدنهاي طولاني (افراد مصرف كننده براي جلوگيري از حالت قفل شدن فك مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعتها پس از مصرف اين حالت فك زدنهاي غير طبيعي موجود است).
لرزيدن، عصبي شدن، عدم تمايل براي استراحت
تمايل شديد براي مصرف مجدد اين ماده پس از افت تاثير اوليه
هنوز دلم خنك نشده اثرات بد ترش را بخوانيد و...

اثرات منفي شديد:

اثرات شديد احساسي، اختلال خواب، كابوسهاي شبانه حملات ناگهاني اضطراب (Panic Attack)، ديوانگي (Psychosis)
انقباض شديد فك و پارگي زبان در اثر فك زدنهاي طولاني، در صورت بروز اين حالت بايد از آمپول ديازپام و يا قرصهاي خوراكي آن استفاده كرد.
عدم تمركز، فراموشي، اختلال در يادگيري (Confusion)
افزايش دماي بدن و كاهش آب بدن (در پارتيهايي كه اين دارو مصرف مي شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مكرر هستند و اين مساله خطرات خاص خود را به دنبال دارد).
اختلال در مكانيسم نعوظ و نرسيدن به اوج لذت جنسي (ارگاسم)
تهوع و استفراغ
كاهش سديم خون در اثر مصرف زياد مايعات (هيپوناترمي)
سردرد، سرگيجه و تشنج
آنمي آپلاستيك (سركوب شديد خون سازي مغز استخوان)
افت شديد خلق در روزهاي پس از مصرف
خستگي و افسردگي شديد تا يك هفته پس از مصرف
احتمال اعتياد جسمي كم است، ولي احتمال اعتياد رواني بسيار زياد است.
احتمال سميت كبدي
صدمه به اعصاب مغزي
بزرگ شدن پستان در آقايان
احتباس ادراري
تخريب عضلات مخطط (رابدوميوليز) كه در نتيجه افزايش دماي بدن رخ مي دهد و مي تواند به علت رسوب مواد حاصل از اين تخريب در كليه باعث آسيب به اين ارگان شود. ميزان بروز مرگ در اثر مصرف اكستاسي 2 در 100هزار مصرف كننده است. دختران جوان به علت اثرات هورمونهاي جنسي زنانه، در صورت مصرف اكستاسي در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به افت سديم خون و به دنبال آن تشنج هستند.

موارد منع مصرف:

با توجه به اثرات اكستاسي در افزايش فشار خون و تعداد نبض و با توجه به اين كه گروهي از مردم پاسخ و واكنش بيشتري نسبت به اين ماده نشان مي دهند، افراد با سابقه فشار خون بالا، مشكلات قلبي (اختلالات ضربان قلب و...) يا افراد با سابقه سكته قلبي نبايد از اين ماده استفاده كنند. افراد با سابقه مشكل كبدي و كليوي نيز منع مصرف قطعي دارند. كساني كه از داروهاي ضد افسردگي مثل فنلزين، ترانيل سيپرومين و ضد افسردگيهايي مثل پروزاك و زولوفت (Zoloft) هم استفاده مي كنند به هيچ وجه نبايد از اكستاسي استفاده كننده چون موارد مرگ ناشي از مصرف همزمان اين داروها با اكستاسي گزارش شده است. علايم مسموميت با اكستاسي (مربوط به بالا رفتن بيش از حد غلظت دارو در خون) به شكل افزايش شديد ضربان قلب، فشارخون، خستگي، گرفتگي عضلاني يا حملات حاد ترس (Panic Attack) مي باشد.در صورت بروز علايم فوق شخص بايد فعاليت را كنار گذاشته، بنشيند و مايعات (آب و آبميوه) به ميزان كافي مصرف كند. در صورت بروز علايمي مثل تشنج، كاهش سطح هوشياري و ... هرچه سريعتر به مراكز درماني مراجعه شود. در صورت مصرف همزمان قرصهاي اكستاسي با الكل عوارض ناشي از دهيدراتاسيون و كاهش آب بدن تشديد مي شود و در عين حال عوارض اكستاسي بر خلق كاهش مي يابد

پرسش لعنتي تكراري ؛ چه بايد كرد؟

البته واضح و مبرهن است كه جوانان ما اصولا نيازي به نصيحت ندارند، ما بهترين تماشاگران فوتبال در دنيا را داريم ( مي گوييد نه از مهدي هاشمي نسب بپرسيد )
ما ازهمه نظر در دنيا از همه سريم، اما خوب جوان است، ديگر ما هم جوان بوديم و خورشت قرمه سبزي و اين جور مسايل، اماهر پارتي نرين ! ممكن است به شما زيادي خوش بگذرد، اما در اورژانس پزشك كشيك بيچاره مي شود تا شمارا زنده نگهدارد.
آخرش حرف خودم را زدم...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.