چگونگی ارتباط با معصومان

هرگونه ارتباط محبت‏آمیز و قلبی بر معرفت و شناخت مبتنی است . اگر عشقی بر اثر یك آشنایی و دیدار زودگذر حاصل شود، احتمال زوال و فروپاشی‏اش بسیار است، چنان كه با ملاقات نكردن طرف مقابل یا دیدن یك حالت و یا حركت ناپسند از وی، علاقه برمی‏گردد و احیانا به تنفر تبدیل می‏شود؛ ولی محبتی كه بین دو یار قدیمی یا دو همسر پس از مدت زمانی ایجاد می‏شود - چون بر معرفت و شناخت روحیات اخلاقی و ویژگی های شخصی دو طرف است - به راحتی گسسته نمی‏شود .
پنجشنبه، 23 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی ارتباط با معصومان
 چگونگی ارتباط با معصومان
چگونگی ارتباط با معصومان
منبع:مجله پرسمان
چگونه می‏توان با ائمه به راحتی ارتباط برقرار كرد و در خواب با آن‏ها سخن گفت؟
هرگونه ارتباط محبت‏آمیز و قلبی بر معرفت و شناخت مبتنی است . اگر عشقی بر اثر یك آشنایی و دیدار زودگذر حاصل شود، احتمال زوال و فروپاشی‏اش بسیار است، چنان كه با ملاقات نكردن طرف مقابل یا دیدن یك حالت و یا حركت ناپسند از وی، علاقه برمی‏گردد و احیانا به تنفر تبدیل می‏شود؛ ولی محبتی كه بین دو یار قدیمی یا دو همسر پس از مدت زمانی ایجاد می‏شود - چون بر معرفت و شناخت روحیات اخلاقی و ویژگی های شخصی دو طرف است - به راحتی گسسته نمی‏شود . علاقه و محبت قلبی به اهل بیت (ع) اگر پس از معرفت مقام و جایگاه ایشان (ع) به دست آید، هیچ گاه زائل نشده، هر لحظه فزونی می‏یابد و مؤمن را به فلاح و رستگاری و همنشینی با ائمه اطهار (ع) در دنیا و آخرت می‏رساند . نخستین گام در راه پیوند با این بزرگان معرفت و شناخت جایگاه آنان در هستی است . زیارت جامعه كبیره كه از امام هادی (ع) روایت‏شده، یكی از بهترین متون درباره امام‏شناسی است، در فرازهایی از این زیارت آمده است:
سلام بر دعوت‏كنندگان به سوی خدا و راهنمایان به سوی آنچه رضایت‏خدا در آن است، كاملان در محبت الاهی و اخلاص ورزندگان در توحید خدا و اظهاركنندگان امر و نهی خدا . . . خداوند شما را برای علم خود برگزید و برای غیب و نهان خود رضایت داد و برای سرورانش انتخاب كرد . . . خداوند شما را از گناه و ناپاكی دور گردانید و از فتنه‏ها ایمنی بخشید، پس شما هم او را بزرگ داشتید و ذكرش را ممتد گردانیدید و به خاطر او در آشكار و نهان مردم را نصیحت كردید و به راه راستش رهنمون شدید و جان هایتان را در راهش فدا كردید و بر مصائبی كه در راهش فرود آمد بردباری ورزیدید . پس هر كس از شما روی گرداند از دین فارغ شد و هر كس همراه شد به مقصد رسید و حق همراه شما و در شما و از شما و به سوی شما است . بازگشت‏خلق به سوی شمااست، حساب آن بر عهده شمااست . هر كس شما را دوست دارد خدا را دوست داشته است و دشمن شما دشمن خدااست . شما صراط و راه قدیم خدا هستید، هر كس به سوی شما آمد نجات پیدا كرد و هركس روی گردانید هلاك گشت . خوشبخت كسی كه با شما دوستی كرد و نگون بخت كسی كه با شما دشمنی ورزید . هر كس پیرو شما شد بهشت جایگاه او و هر كس با شما مخالفت كرد دوزخ منزلگاه او است . هر كس شمارا انكار كرد كافر و هر كس با شما جنگید مشرك است . . . . كلام شما نور و امرتان رشد و وصیت‏شما تقوا و كارتان خیر وعادت شما احسان و روش شما كرم است . هر كس آهنگ خدای كند از شما می‏آغازد و هر كس متوجه او باشد شما را اراده می‏كند . من ثنا و وصف شما را نمی‏توانم برشمارم . به خاطر شما است كه قطرات باران فرو می‏ریزد و به جهت‏شما غصه‏ها برطرف می‏گردد و مشكلات و خطرات زایل می‏شود . . . .» بر اساس روایت موجود، خداوند متعال چهار هزار سال قبل از خلقت‏حضرت آدم (ع) این ذوات مقدس را به صورت نورانی آفرید و نام آن‏ها را در ساق عرش نمایان ساخت . (2) تمام موجودات و ملائكه با این ذوات نورانی آشنا بودند؛ چنان كه آدم (ع) پس از ارتكاب خطا و اخراج از بهشت‏برزخی برای استغفار با توسل به نام این بزرگواران توبه كرد . روایات نشان می‏دهد خداوند برای جریان فیض خود در میان موجودات و ساختن الگو برای انسان كامل و تشویق دیگران برای رسیدن به این مقامات، این ذوات مقدس را آفریده و معرفت آنان را به مقام نورانیتشان همان معرفت‏خود و معرفت‏خود را همان معرفت مقام نورانیت آنان دانسته است . (3) شاید ذكر این مقامات و فضائل از نظر اهل سنت و پیروان سایر مذاهب غلوآمیز و افراطی باشد، ولی در منابع شیعی اثبات شده است . افزون بر این، انسان مطابق فطرت خود در می‏یابد بین خداوند رب‏الارباب كه وجود مطلق و مطلق وجود است و انسان خاكی و ناسوتی كه تمام رفتار و كردارش مطابق خلقتش ظلمانی و تیره است‏سنخیت و تناسبی نیست و رسیدن این دو به هم بدون وجود واسطه‏ای كه نشانی از هر دو وجه نورانیت و ظلمانیت داشته باشد، ناممكن است . ائمه اطهار (ع) كه جنبه ملكوتی بسیار قوی و فعال دارند و در عین حال همانند سایر مردم زندگی می‏كنند، واسطه بین خدا و مردم به شمار می‏آیند، همانند پادشاهی كه به خاطر فاصله بسیارش با مردم عادی با آنان ارتباط ندارد و برای ارتباط مردم با خود واسطه‏ها و نمایندگانی قرار می‏دهد .
بی تردید موجوداتی چنین گرانقدر باید شناخته شوند تا مردم از مزایای ارتباط با آن‏ها بهره برند؛ ارتباطی كه با به كار بستن توصیه‏های زیر مستحكم‏تر و پربارترمی شود:
1 . ایجاد معرفت و شناخت از طریق مطالعه تاریخ زندگی و جریان‏های سیاسی معاصر معصومان (ع) و سخنان حكمت‏آمیز، ادعیه و زیارات و روایات مرتبط بافضائل و مناقب آنان .
2 . توسل و توجه به بارگاه قدس امامان (ع) در زمان ها و مكان های خاص و شادمانی در ایام ولادت آنان و غمناك شدن در ایام شهادتشان
3 . ایجاد سنخیت روحی بین خود و آنان از طریق تهذیب نفس، ترك معاصی، انجام واجبات و نزدیكی هر چه بیش تر به خداوند متعال
در خصوص دیدن ائمه در خواب و سخن گفتن با ایشان، در مفاتیح الجنان دعاها و دستورهایی نقل گردیده است . البته تحقق این امور به طهارت معنوی و صفای نفس بستگی دارد و بدون قابلیت‏های لازم چه بسا موفقیت‏حاصل نشود . طبیعی است چنین آرمانی تنها در پرتو تقوا، طهارت نفس و ارتباط وثیق قلبی با خدا و ائمه اطهار (ع) به دست می‏آید .
ما همواره باید در پی آن باشیم كه امامان الاهی خود را هر چه بهتر و بیش تر بشناسیم و با شناخت و عمل به وظایف خود در برابر آن حضرات، ایشان را از خود خشنود سازیم . رسیدن به چنین جایگاهی انسان را نزد آنان محبوب می سازد و این از زیارت آنان در رؤیا بسی ارجمندتر است . در موقعیت كنونی، بزرگ‏ترین وظیفه شیعه آن است كه با تمام توان در راه شناخت و شناساندن و احیا و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) بكوشد . (4)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.