طوفان غریزه جنسی
منبع:مجله پرسمان
با توجه به این كه انسان دارای امیال و غرائز متعددی است و هر غریزه از قدرت و تحریك كنندگی برخوردار است، میخواستم بدانم حكمت و هدف خداوند از قدرت دادن به غریزه جنسی در انسانها چیست . با توجه به ضعفی كه انسانها در مقابل این غریزه دارند، حكمت مسأله چیست لطفاً با ادله جواب دهید؛ بدون توجه به جوابهایی چون میل به ازدواج و امتحان و غیره .
در پاسخ باید گفت، معنای قدرت و توانمندی همین است كه انسان در دو جهت مخالف امكان فعالیت داشته باشد . در غیر این صورت، قدتر و توانمندی معنا ندارد . از این رو، انتساب حدوث زیبایی به هر كس و اثبات قابلیت و لیاقتبرای هر چیز آن گاه معنا دارد كه او توان انجام زشتی و قدرت رهایی از انجام مسؤولیت را داشته باشد .
نكته مهمتر آن كه شكلگیری خوبان و بدان انجام نمیپذیرد مگر با وجودغرائزی چون شهوت و غضب كه دارای دو چهره خوبی و بدی اند و ظرفیت وجودی ما ساخته و پرداخته نمیشود مگر آن كه در كنار عقل و قلب نیروی شهوت و غضب نیز داشته باشیم تا شایسته پاداش و كیفر گردیم؛ زیرا بهشت و جهنم با گذر از این دنیا ساخته میشود . از این رو، به عنوان یك اصل كلیدی، گفته میشود كه «دنیا محل حدوث و اثبات قابلیتها است و آخرت جایگه ظهور و ثبات آنها؛ به عبارت دیگر، دنیا بستر «شدن» ها است و آخرت محل استقرار در «شده» ها .
پس «درجات بهشتی» یا «دركات جهنمی» ما از قبل ساخته شده نیست، باید آن را بسازیم و ساخته شدن آن به وجود نیروهای شهوت وغضب در كنار عقل و قلب وابسته است .
چهره زیباییها آنگاه آشكارتر میشود كه در كنار زشتیها قرار گیرد و هنر مردان خدا آن گاه بیشتر جلوهگر میشود كه با سست عنصران و آلودگان به شهوت مقایسه شوند و در برابر حق ستیزان قرار گیرند . از این رو، با نگاهی كلان به زندگی انسانها در مییابیم وجود شهوت و غضب در تجلی زیباییها و حتی به فعلیت رساندن خوبان نقشی مؤثر دارد .
در پایان شاید گفته شود با آن كه اكثر انسانها در برابر غریزه جنسی و خشم ضعف دارند، آیا سزاوار بود خداوند این غرائز را در انسان قرار دهد؟ !
در پاسخ باید یادآور شد، زمینههای فساد فراوان است و دغدغه آن بسیاری از جوانان را میآزارد؛ اما باید دانست كه خروش شهوت و برافروختگی غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جواندلان نه تنها قابل فروكشی است؛ بلكه حتی با یك بار ایستادگی در برابر شهوت میتوان چون یوسف و ابن سیرین به مقامات معنوی دستیافت و از خاطره خوش آن تجربه نورانی در پشتسرگذاردن آسانتر بحرانهای زندگی بهره برد .
در این مسیر لطف خداوند و امدادهای غیبی او نیز همیشه همراه و راه گشا است: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ و كسانی كه در راه ما كوشیدهاند به یقین راههای خود را بر آنان مینماییم و در حقیقتخدا بانیكوكاران است .» (1)
در پاسخ باید گفت، معنای قدرت و توانمندی همین است كه انسان در دو جهت مخالف امكان فعالیت داشته باشد . در غیر این صورت، قدتر و توانمندی معنا ندارد . از این رو، انتساب حدوث زیبایی به هر كس و اثبات قابلیت و لیاقتبرای هر چیز آن گاه معنا دارد كه او توان انجام زشتی و قدرت رهایی از انجام مسؤولیت را داشته باشد .
نكته مهمتر آن كه شكلگیری خوبان و بدان انجام نمیپذیرد مگر با وجودغرائزی چون شهوت و غضب كه دارای دو چهره خوبی و بدی اند و ظرفیت وجودی ما ساخته و پرداخته نمیشود مگر آن كه در كنار عقل و قلب نیروی شهوت و غضب نیز داشته باشیم تا شایسته پاداش و كیفر گردیم؛ زیرا بهشت و جهنم با گذر از این دنیا ساخته میشود . از این رو، به عنوان یك اصل كلیدی، گفته میشود كه «دنیا محل حدوث و اثبات قابلیتها است و آخرت جایگه ظهور و ثبات آنها؛ به عبارت دیگر، دنیا بستر «شدن» ها است و آخرت محل استقرار در «شده» ها .
پس «درجات بهشتی» یا «دركات جهنمی» ما از قبل ساخته شده نیست، باید آن را بسازیم و ساخته شدن آن به وجود نیروهای شهوت وغضب در كنار عقل و قلب وابسته است .
چهره زیباییها آنگاه آشكارتر میشود كه در كنار زشتیها قرار گیرد و هنر مردان خدا آن گاه بیشتر جلوهگر میشود كه با سست عنصران و آلودگان به شهوت مقایسه شوند و در برابر حق ستیزان قرار گیرند . از این رو، با نگاهی كلان به زندگی انسانها در مییابیم وجود شهوت و غضب در تجلی زیباییها و حتی به فعلیت رساندن خوبان نقشی مؤثر دارد .
در پایان شاید گفته شود با آن كه اكثر انسانها در برابر غریزه جنسی و خشم ضعف دارند، آیا سزاوار بود خداوند این غرائز را در انسان قرار دهد؟ !
در پاسخ باید یادآور شد، زمینههای فساد فراوان است و دغدغه آن بسیاری از جوانان را میآزارد؛ اما باید دانست كه خروش شهوت و برافروختگی غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جواندلان نه تنها قابل فروكشی است؛ بلكه حتی با یك بار ایستادگی در برابر شهوت میتوان چون یوسف و ابن سیرین به مقامات معنوی دستیافت و از خاطره خوش آن تجربه نورانی در پشتسرگذاردن آسانتر بحرانهای زندگی بهره برد .
در این مسیر لطف خداوند و امدادهای غیبی او نیز همیشه همراه و راه گشا است: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ و كسانی كه در راه ما كوشیدهاند به یقین راههای خود را بر آنان مینماییم و در حقیقتخدا بانیكوكاران است .» (1)