یک حرف و هزار حرف
منبع:ديدار آشنا
حضور زن در همه شئون از نظر اسلام
زن ها را در دوره های اخیر منحط کردند . از خیانت های بزرگی که به ملت ماشد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند . نیروی جوانان ما را به عقب راندند ، نیروی بانوان ما را به عقب راندند ، بانوان ما جنگجو بودند ، این ها خواستند ننگ جو باشند ! و خدا نخواست . این ها اهانت به مقام زن کردند . این ها می خواستند زن را مثل شیء ،مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذارند . اسلام ، زن را مثل مرد در همه شئون ـ در همه شئون ـ همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد . همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند ، زن هم باید از فساد اجتناب کند . زن ها نباید ملعبه دست جوان های هرزه بشوند . زن ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند . زن ها باید تقوا داشته باشند . زن ها مقام کرامت دارند . زن ها اختیار دارند ، همان طوری که مردها اختیار دارند .زن مربی انسان
خداوند شما را با کرامت خلق کرده است ، خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود این که فساد بر آن ها راه نیابد دارد ، در زن ها هم دارد. همه برای صلاح شماست . همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است . آن ها که زن ها را می خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان های فاسد قرار بدهند خیانتکارند . زن ها نباید گول بخورند ، زن ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سر باز و لخت ! این مقام زن نیست ، این عروسکِ بازی است نه زن . زن باید شجاع باشد ، زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند . زن آدم ساز است ، زن مربی انسان است .حضرت امام خمینی رحمت الله علیه .
ارزش و کرامت زن در اسلام
اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است . اگر روی نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکیه می کند ، ، یا روی نقش زن و تأثیر زن و حقوق زن و وظایف ومحدودیت های زن در داخل خانواده تکیه می کند ، به هیچ وجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت های عمومی مردم منع کند . عده ای بد و یا کج فهمیدند ؛ یک عده مغرض هم از این کج فهمی استفاده کردند ؛ کأنه یا باید زن ، مادر خوب و همسر خوبی باشد یا باید در تلاش ها و فعالیت های اجتماعی شرکت کند ؛ قضیه این طوری نیست ؛ هم باید مادر خوب و همسر خوبی باشد ، هم در فعالیت اجتماعی شرکت کند . فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر چنین جمعی است ؛ جمع بین شؤون مختلف . زینب کبری نمونه دیگر است . زن های معروف صدر اسلام و زن های برجسته ، نمونه های دیگرند ؛ این ها در جامعه بودند و حضور داشتند . نفهمیدن مفهوم تکریم زن در اسلام همراه شده است با بدآموزی های القاء شده به عنوان تکریم زن در تمدن غرب ؛ این ها با هم آمیخته شده و یک جریان غلط ذهنی و فکری به وجود آورده . زن درداخل خانواده ، عزیز و مکرم و محور مدیریت درونی خانواده است ؛ شمع جمع افراد خانواده است ؛ مایه انس و سکینه و آرامش است . کانون خانواده ـ که حوضچه آرامش زندگی پر چالش و پر تلاش هر انسانی است ـ به وجود زن آرام می گیرد و سکینه و اطمینان پیدا می کند . آن وقت نقش او به عنوان همسر ، به عنوان مادر ، به عنوان دختر خانواده ، هرکدام یک فصل طولانی در تکریم دارد . بنابراین حقیقتاً باید در زمینه ارزش و کرامت زن در اسلام ، بازنویسی و بازگویی و بازبینی کرد .مقام معظم رهبری دامت برکاته
شخصیت نه ابتذال
وقتی که ما به متن اسلام مراجعه می کنیم ، می بینیم نتیجه آن چه که اسلام در مورد زن می خواهد ، شخصیت است و گران بها بودن . در پرتو همین شخصیت و گران بهایی ، عفاف در جامعه مستقر می شود ، روان ها سالم باقی می مانند ، کانون های خانوادگی در جامعه سالم می مانند ، و رشید از کار در می آید .گران بها بودن زن به این است که بین او و مرد در حدودی که اسلام مشخص کرده ، حریم باشد ، یعنی اسلام اجازه نمی دهد که جز کانون خانوادگی ، یعنی صحنه اجتماع ، صحنه بهره برداری و التذاذ جنسی مرد از زن باشد چه به صورت نگاه کردن به بدن و اندامش ، چه به صورت لمس کردن بدنش ، چه به صورت استشمام عطر زنانه اش و یا شنیدن صدای پایش که اگر به اصطلاح به صورت مهیج باشد ، اسلام اجازه نمی دهد . ولی اگر بگوییم علم ، اختیار و اراده ، ایمان و عبادت و هنر و خلاقیت چطور ؟ می گوید بسیار خوب ، مثل مرد . چیزهایی را شارع حرام کرده که به زن نیز مربوط است ، آن چه را که حرام نکرده ، بر هیچ کدام حرام نکرده است . اسلام برای زن ، شخصیت می خواهد ، نه ابتذال .
استاد شهید مطهری
فاطمه ، حجت و الگوی امامان
فاطمه ، استمرار اسوه حسنه پیامبر اکرم است و این است رمز و راز آن که سیره فاطمه برای همه امامان از نسل او ، اسوه ، حجت و الگو می گردد : « ما ( امامان معصوم ) حجت خداوند بر مردمان هستیم و فاطمه ، حجت ( خداوند ) بر ما . »اسوه گری سیره فاطمه سلام الله علیها ، چنان در اوج یگانگی است که مولای عدل گستر ما که جهانی چشم انتظار اوست تاظهور نماید و الگوی همگان در تمام ابعاد وجودی انسان گردد ، فاطمه را اسوه نیکوی زندگانی خویش معرفی می فرماید : همانا در دختر رسول خدا برای من ، الگویی شایسته وجود دارد .
فاطمه الگوی زندگانی من است ، نه از آن جهت که مادر من است ؛ بلکه به این جهت که دختر رسول خداست و استمرار وجود او ؛ پاره وجود رسول خداست و اسوه پذیری از وی ، همان اسوه پذیری از رسول خداست و در یک کلام : اسوه پذیری از فاطمه ، همان امتثال فرمان خدا در اسوه پذیری از رسول خداست .
ای وجود اقدست روح و روان مصطفی
مصطفی معبود را جانان ، تو جان مصطفی
فاطمه نه تنها الگوی زنان ، که الگوی تمام جهانیان است
اسوه گری فاطمه هرچند برای زنان ، در بردارنده یگانه ترین و زیباترین جلوه هاست ؛ اما اسوه گری او ویژه زنان نیست ، هرچند روز ولادت فاطمه ، افتخار بخش تمام زنام عالم گردیده و روز زن نامیده شده است ؛ اما روز ولادت او ، افتخار بخش همه مردان و زنان جهان و جلوه نمای تمام مکارم اخلاقی است .
استاد محمد تقی مصباح یزدی