علل آلودگی آب

علل متعددی برای آلودگی آب وجود دارد از جمله آلی، غیر آلی همانند شهری، صنعتی و کشاورزی. ما در مورد این علل مختلف به طور خلاصه بحث خواهیم کرد.
پنجشنبه، 30 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل آلودگی آب
علل آلودگی آب

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

علل متعددی برای آلودگی آب وجود دارد از جمله آلی، غیر آلی همانند شهری، صنعتی و کشاورزی. ما در مورد این علل مختلف به طور خلاصه بحث خواهیم کرد.

واقعیت سریع :

طبق گزارش رشد آبی دنیا در سال 2012، بیش از 90 % آب زباله در کشورهای در حال توسعه به صورت ضد عفونی نشده به درون رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مناطق بسیار مفید ساحلی ریخته می‌شود و زندگی، امنیت غذایی و دسترسی به آب آشامیدنی و استحمام ایمن و سالم را تهدید می‌کند.
اضافه شدن مواد مضر و یا سمی که منجر به نزول کیفیت آب می‌شود با عنوان آلودگی آب شناخته می‌شود. امروزه، با مرگ متوسط سالانه 5 میلیون نفر به خاطر مشکلات مربوط به آب، این یک مسئله و موضوع جهانی شده است. فراوان‌ترین منبع (آب) روی کره‌ی زمین ما، تا حدود خیلی زیادی توسط بشر به خاطر منافع شخصی مختلف تقلبی شده است.
آلاینده‌ها خروجی‌های منتشر شده از پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌های ضد عفونی زباله، تأمین آب از سیستم‌های آب زیر زمینی که کود، حشره کش و زباله‌های صنعتی دارند، هستند. هم چنین، گازی که به اتمسفر از طریق نانوایی‌ها، کارخانه‌ها و اتوموبیل‌ها وارد می‌شود نقش بزرگی در آلوده کردن آب در سراسر دنیا دارد.
علل آلودگی آب

زباله‌ی صنعتی

یکی از علل مهم آلودگی آب، تخلیه زباله از صنایع است. این یک عقیده رایج است که صنایع، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها را یک محل راحت برای سرازیر کردن مواد زباله‌ای خود به درون آن یافته‌اند. زباله شامل مواد سمی و هم چنین عناصری مثل سرب، جیوه، نیترات‌ها و سولفات‌ها است. آنها تقریباً برای انسان‌ها همانند حیوانات آبزی، مضر هستند. مقدار خیلی زیادی پول برای تصفیه بدنه‌های آبی که آلوده شده‌اند صرف می‌شود و آنها را دوباره برای مصارف آشامیدنی مناسب می‌سازد. علاوه بر این، خطرات احتمالی بیماری‌های مختلفی بعد از مصرف آب آلوده به چنین مواد سمی وجود دارد. اغلب آب آلوده و یا گرم نیز از صنایع به درون رودخانه‌ها رها می‌شوند که دمای کلی رودخانه‌ها را افزایش می‌دهند در نتیجه آنها را برای زندگی گیاهان و حیوانات آبزی نامطلوب و ناخوشایند می‌سازند.
علل آلودگی آب

فاضلاب

این یک دلیل مهم دیگر است که منجر به آلودگی بدنه‌های آبی می‌شود. اسکان انسان‌ها در طول حوضچه‌های رودخانه‌ها منجر به تخلیه‌ی زباله‌ی حیوانی و انسانی به درون آنها می‌شود. فاضلاب شامل مدفوع، ادرار و ضایعات شیمیایی است که روزانه توسط میلیون‌ها انسان تولید می‌شود. فاضلاب ضد عفونی نشده به روش غلطی تخلیه می‌شود و در کنار آن، نشتی نیز وجود دارد. گاهی اوقات، فاضلاب به زمین نفوذ می‌کند و آب‌های زیر زمینی را آلوده می‌کند. به جای ضد عفونی کردن درست فاضلاب، بیشتر اوقات، ساده‌ترین کار این است که به درون دریا یا رودخانه‌ها رها شود در نتیجه زندگی دریایی و زیست گاه‌ها را آلوده می‌کند.
علل آلودگی آب

سوخت وسایل نقلیه

همان طور که دنیا به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، استفاده از وسایل نقلیه نیز به همان نسبت افزایش یافته است. میلیون‌ها وسایل نقلیه روی جاده‌های ما حرکت می‌کنند و هر روز دودهای سمی سولفات‌ها و نیترات‌ها را آزاد می‌کنند. وقتی به درون هوا رها می‌شوند، با بخار آب موجود در هوا برخورد می‌کنند و اسیدهای خورنده‌ی رقیق مثل هیدرو کلریک و یا سولفوریک اسید می‌شوند. سپس آنها به صورت باران اسیدی به زمین برمی‌گردند. اسید پرکلرات به داخل زمین می‌رود و با آب زیر زمینی مخلوط می‌شود که بعداً توسط انسان‌ها برای مصرف به کار می‌رود.
علل آلودگی آب

سوزاندن زغال سنگ

وقتی زغال سنگ می‌سوزد، منجر به انتشار جیوه به درون اتمسفر می‌شود. این جیوه بعداً به سطح زمین برمی‌گردد و به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های زیر زمینی وارد می‌شود. در نتیجه، تمام این بدنه‌های آبی آلوده شده و برای مصرف سالم و ایمن نامناسب هستند. مصرف آب آلوده به جیوه شدیداً خطرناک است به خصوص برای زنان باردار و کودکان خطر بیشتری دارد.
علل آلودگی آب

عملیات کشاورزی

عملیات برش و سوزاندن کشاورزی، جزئی از تغییر سیستم‌های کشت کشاورزی هستند. کودهایی که برای کشاورزی به کار می‌روند شامل مقدار زیادی نیتروژن و فسفر هستند. آنها خاک نزدیک به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را تقویت می‌کنند و به رشد جلبک با نرخ قابل توجهی کمک می‌کنند. جلبک‌ها تمام اکسیژن‌ را مصرف می‌کنند و برای بقیه‌ی زندگی آبی کنار خودشان چیزی باقی نمی‌گذارند. هم چنین، شکل گیری جلبک‌ها محل عبور نور و هوا را برای دیگر حیوانات آبزی می‌بندد. این تأثیر زیان آوری روی زندگی زیستی چنین حیوانات آبزی دارد که با عبارت انباشتگی خوراکه‌ی آب شناخته می‌شود.
علل آلودگی آب

چریدن حیوانات

چریدن گاو و گوسفند منجر به مقدار قابل توجهی زباله‌ی پر از مواد مغذی می‌شود. زباله‌های خیلی زیادی به درون بدنه‌های آبی که نزدیک به آنها هستند تخلیه می‌شوند و مواد سمی و زهر آلود در این آب‌های انبوه جمع می‌شوند. این تقریباً زندگی را برای حیوانات آبزی آنجا غیر ممکن می‌کند.
علل آلودگی آب

زباله‌های هسته‌ای

مواد رادیو اکتیو از نیروگاه‌های هسته‌ای و کاربردهای صنعتی، پزشکی و علمی نیز در آلودگی آب‌ها سهیم در نظر گرفته می‌شوند. همان طور که دنیا به انرژی هسته‌ای وابسته‌تر و وابسته‌تر می‌شود، افزایش خیلی زیادی در مقدار زباله‌های رادیو اکتیو که به درون مناطق آبی تخلیه می‌شوند رخ می‌دهد. استخراج و تصفیه‌ی اورانیوم و توریوم برخی از این مثال‌ها هستند. نوع زباله عوارض جانبی خیلی زیادی روی انسان‌ها همانند زندگی آبزیان دارد و توصیه می‌شود که از مصرف آبی که با مواد رادیو اکتیو برخورد داشته است اجتناب شود. عنوان شده است که آب آلوده به مواد رادیو اکتیو موجب اختلالات ژنتیکی می‌شود.
علل آلودگی آب

ریزش نفتی

در زمان‌های اخیر، با افزایش ترافیک در تمام اقیانوس‌های دنیا، ریزش‌های نفتی رایج شده‌اند و یکی از علل مهم آلودگی آب هستند. مثال‌های فراوانی از کشتی‌های بزرگ تانکری وجود دارد که میلیون‌ها گالن نفت را به درون دریاها جاری کرده‌اند. گاهی اوقات، آن یک ریزش تصادفی است اما بیشتر اوقات، زباله به شکل نفت به صورت عمدی به درون دریاها و اقیانوس‌ها جاری می‌شود. نفت جاری شده به مناطق عظیمی پخش می‌شود و لایه‌های نفتی را شکل می‌دهد و دریافت مناسب نور خورشید و هوا را برای زندگی دریایی و گیاهان آبی غیر ممکن می‌کند. این امکان انقراض برخی گونه‌های در حال انقراض را سبب می‌شود. اگر برای فرو بردن نفت و یا ضد عفونی شیمیایی آن تلاش شود، اکو سیستم‌های دریایی و ساحلی با فروپاشی بیشتری مواجه می‌شوند.
برخی منابع دیگر قابل ملاحظه‌ی آلودگی آب به صورت زیر هستند:

• رسوب اتمسفری (آلودگی بدنه‌ی آبی که از آلودگی هوا ناشی می‌شود)
• مخزن زیر زمینی (لوله‌ها و سیستم‌های فاضلاب زیر سطح که نشت می‌کنند و خاک و بدنه‌های آبی نزدیک به آن را آلوده می‌کنند)
• آشغال‌های دریایی (تمام انواع زباله مثل کاغذ، پلاستیک، لاستیک، فلز و غیره که به درون اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند)
• آتش سوزی جنگل‌ها (آتش‌های کنترل نشده در جنگل‌ها بدنه‌های آبی نزدیک به آنها را آلوده می‌کنند)

آلودگی آب یک نگرانی اصلی برای بیشتر کشورها شده است و کمبود آب آشامیدنی مرغوب در سراسر دنیا وجود دارد. زمان زیادی است که هر یک از ما در تمیز کردن و سالم نگه داشتن محیط زیست خود سهیم هستیم. همه‌ی ما می‌توانیم با کم کردن مقدار زباله در خانه‌های خود، به ویژه با مصرف درست و صحیح آب، دست یاری‌گر را فراهم کنیم. حکومت‌های بسیاری از کشورها به دنبال الگوهای خالص سازی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها هستند. تنها با یک تلاش جمعی، می‌توان با این مشکل بزرگ و وخیم مقابله کرد قبل از این که خیلی دیر بشود!



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.