دستاوردهای عملیات محرم

عملیات محرم، 15 روز به طول انجامید. نیروهای تازه نفس ارتش، خطوط و اهداف تثبیت شده را تحویل گرفتند تا گردان‌های خط شکن و عملیاتی برای استراحت به پایگاه‌های خود برگردند. رزمندگان در این عملیات با تمام توان و با
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستاوردهای عملیات محرم
دستاوردهای عملیات محرم

 






 

عملیات محرم، 15 روز به طول انجامید. نیروهای تازه نفس ارتش، خطوط و اهداف تثبیت شده را تحویل گرفتند تا گردان‌های خط شکن و عملیاتی برای استراحت به پایگاه‌های خود برگردند. رزمندگان در این عملیات با تمام توان و با اتکال به قدرت حضرت حق ایستادند و تمام مصائب و مشکلات راه را تحمّل کردند تا به نتایج مطلوب و قطعیعملیات برسند. اگر چه در ابتدای عملیات مشکل بارندگی و طغیان رودخانه کار را سخت کرد، امّا پشتکار و سماجت و از همه بالاتر فرمانبرداری از ولایت، همه را مصمم ساخت تا ذره‌ای از اهداف و مقاصد خود کوتاه نیایند و عملیات را با موفقیت تمام به انجام رسانند. عملیات محرم به عنوان یکی از عملیات‌های بزرگ سپاه اسلام، در 25 آبان ماه سال 61، بعد از 15 روز نبرد به پایان رسید. این عملیات با اهداف از پیش تعیین شده، باعث خارج کردن منطقه «عین خوش– دهلران» به طول 100 کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن و تأمین امنیت‌های شهرها« موسیان»، «دهلران» و «پادگان عین خوش» و دشت «اژیه (اژیر)» و دهکده‌های اطراف آن شد. در این عملیات سلسله جبال «حمرین»، قله‌های «390، 318، 400، 290، 298» و منابع نفتی «موسیان» و «بیات» وحوضچه‌های نفتی «زبیدات» و حدود 70 حلقه چاه نفت به تصرّف رزمندگان اسلام درآمد.
از ویژگی های مهم این عملیات، باید به آزاد سازی بیش از 550 کیلومتر مربع از خاک ایران و 300 کیلومتر از خاک عراق و پاسگاهای «شرهانی»، «زبیدات »، «ابوغریب» و تحت کنترل درآوردن کلیه جاده‌های مواصلاتی این مناطق اشاره کرد. از دستا‌وردهای سیاسی این عملیات نیز می‌توان گفت که با پیروزی‌های به دست آمده جوّ حاصل از عدم پیروزی رمضان شکسته و باعث شد استراتژی جدیدی برای عملیات‌های گسترده درجنوب که برای جنگ سرنوشت ساز بود، حاصل گردد.
نتیجه دیگر حاصل شده در این علمیات، وارد کردن ضربات سنگین به ماشین جنگی عراق بود؛ به گونه‌ای که علاوه بر منهدم شدن حدود ده تیپ زرهی و مکانیزه و گردان‌های کماندویی و مخصوص، ده فروند هواپیمای جنگی عراق، صدها دستگاه زرهی و خودرویی و ده‌ها قبضه توپ سبک و سنگین دشمن از رده خارج شد و یا به تصرف رزمندگان افتاد و بیش از 3000 نفر از مزدوران عراقی به اسارت درآمدند.
خبر گزاری مهر در 25 آبان سال1361 به قلم مجید جعفرآبادی نتایج عملیات را این چنین بیان می‌کند:
«...عملیات محرم از سلسله عملیات‌های بزرگ سپاه اسلام در طول دفاع مقدس می‌باشد که برای خارج کردن جاده و منطقه «عین خوش- دهلران» به طول 100 کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن و تأمین امنیت‌های شهرهای «موسیان»، «دهلران» و «پادگان عین خوش» و «دشت اژیه»(اژیر) و دهکده‌های اطراف آن صورت گرفت. در این عملیات شهر «العماره» عراق به خطر افتاد، همچنین جاده ارتباطی «طیب– علی غربی» و «جاده نظامی بغداد» هم مثل تمام عملیات‌های موفق سپاهیان جان بر کف اسلام به تمام اهداف از پیش تعیین دست یافتند.
در این عملیات سلسله جبال «حمرین»، قله‌های «390، 318،400 ، 290، 298 » و قسمتی از مرز به طول 50 کیلومتر و منابع نفتی «موسیان » و «بیات» و «حوضچه‌های نفتی زبیدات» و حدود 70 حلقه چاه نفت به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.
»

وسعت مناطق آزاد شده در این عملیات عبارت است از:

1- آزاد سازی بیش از 550 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی ایران.
2- به تصرّف درآوردن 300 کیلومتر از خاک عراق و پاسگاهای شرهانی، زبیدات، ابوغریب و تحت کنترل درآوردن کلیه جاده‌های مواصلاتی این منطقه.
3- 320 دستگاه خودرو.
4- چندین قبضه توپ سبک و سنگین.
5- انهدام چندین انبار مهمات و ده فروند هواپیمای جنگی.
6- بیش از هفت هزار کشته و تلفات.
7- 3400 نفر اسیر.

انهدام و از دور خارج کردن:

- 260 دستگاه تانک و نفربر زرهی.
- تیپ 44، تیپ 60 و تیپ 17 زرهی و گردان تانگ التحریر و گردان تان صدام.
- تیپ‌های 606، 413، 703، 505، 42 و 423
- تیپ 24 مکانیزه
- گردان 2 نیروهای مخصوص
- 5 گردان کماندویی

غنایم به دست آمده:

-150 دستگاه تانک و نفربر.
-51 قبضه تفنگ 106م.م.
- انواع توپ‌های ضدهوایی و خمپاره انداز.
- 250 دستگاه خودرو و چندین موشک انداز «مالیوتکا».

منبع مقاله : shohada-esf.ir



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.