نانو ساختار كردن فولاد و فلزات معمولي

پژوهشگران دانشگاه هوايي يوفا (Ufa State Aviation Technical University ) در روسيه، موفق به ابداع تكنيكي براي تغيير ساختار فلزات و آلياژهاي معمولي به موادي با ساختار نانو و خواص برتر شدند. پرفسور ولادمير استلاريف (Stolyarov)، پژوهشگر اين دانشگاه، ‌از محققان اين طرح در باره تكنيك ابداعي محققان گروه تحقيقاتي اين دانشگاه كه به «تغيير شكل پلاستيك شديد» موسوم است در باره طراح مي گويد: با استفاده از روش تغيير شكل پلاستيك شديد كه براي اولين بار در دنيا ارائه شده، اين امكان فراهم شده است كه بتوان ساختار مواد و آلياژهاي عادي را با عبور از درون يك قالب تحت فشارهاي بالا به حالت نانو تبديل كرد.
سه‌شنبه، 27 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نانو ساختار كردن فولاد و فلزات معمولي
نانو ساختار كردن فولاد و فلزات معمولي
نانو ساختار كردن فولاد و فلزات معمولي

نويسنده:سعید توجهی
منبع:http://www.nanotechnology.blogfa.com/cat-1.aspx
پژوهشگران دانشگاه هوايي يوفا (Ufa State Aviation Technical University ) در روسيه، موفق به ابداع تكنيكي براي تغيير ساختار فلزات و آلياژهاي معمولي به موادي با ساختار نانو و خواص برتر شدند.
پرفسور ولادمير استلاريف (Stolyarov)
، پژوهشگر اين دانشگاه، ‌از محققان اين طرح در باره تكنيك ابداعي محققان گروه تحقيقاتي اين دانشگاه كه به «تغيير شكل پلاستيك شديد» موسوم است در باره طراح مي گويد: با استفاده از روش تغيير شكل پلاستيك شديد كه براي اولين بار در دنيا ارائه شده، اين امكان فراهم شده است كه بتوان ساختار مواد و آلياژهاي عادي را با عبور از درون يك قالب تحت فشارهاي بالا به حالت نانو تبديل كرد.
در يك از روش هاي به كار رفته، فولاد يا آلياژ معمولي از درون يك قالب كه داراي حفره هايي با زاويه 90 درجه است عبور داده شده و طي فرآيند كوچك سازي دانه هاي ريزساختار از ابعاد ميكرومتري به نانو متري تبديل مي شوند. با انجام اين فرآيند كه با عمليات تزريق اكستروژن و اعمال حرارت نيز همراه است، شرايط لازم براي تغيير ساختار آلياژ فراهم مي شود.
با تغيير ساختار ايجاد شده و استفاده از (نانو تکنولوژی)، سختي و استحكام مكانيكي آلياژ تا چندين برابر افزايش مي يابد كه از لحاظ كاربردهاي صنعتي فولاد و ساير آلياژها از اهميت بسسياري برخوردار است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.