برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

لزوم نفی رابطه با آمریکا

ما با کی ملاقات کنیم؟ با چه جمعیتی ملاقات کنیم؟ با آنهایی که اسم خودشان را بشر دوست گذاشتند، لکن دوایی اگر چنانچه ببینند که بخواهند تجربه کنند که آیا ضرر دارد یا ندارد می‌فرستند در طرفهایی، همان طوری که شما، دکترهای
دوشنبه، 25 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم نفی رابطه با آمریکا
 لزوم نفی رابطه با آمریکا

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

ما با کی ملاقات کنیم؟ با چه جمعیتی ملاقات کنیم؟ با آنهایی که اسم خودشان را بشر دوست گذاشتند، لکن دوایی اگر چنانچه ببینند که بخواهند تجربه کنند که آیا ضرر دارد یا ندارد می‌فرستند در طرفهایی، همان طوری که شما، دکترهای شما وقتی که بخواهند امتحان کنند یک دوایی را به خرگوش می‌زنند یا به موش می‌زنند، اینها به دنیای سوم می‌فرستند. ما با اینها می‌توانیم بنشینیم صحبت کنیم؟ ما با اینها می‌توانیم که، مملکتی را که آنها این طور ما را حساب می‌کنند، مثل خرگوش ما را حساب می‌کنند یا بدتر، امتحان دواهاشان را روی جوانهای ما می‌کنند، ما با اینها چه صحبت بکنیم؟ آنها که شبکه جاسوسی در این جا درست کردند، توطئه درست کردند، کردستان و امثال اینها را، اینها نقشه می‌کشند و راه می‌دهند. ما با اینها بنشینیم صحبت بکنیم! چی‌چی صحبت بکنیم؟ ایشان می‌‌خواهند چه صحبت بکنند؟ ما می‌گوییم یک نفر ادمی که پنجاه و چند سال خودش، پدرش در این جا حکومت جائرانه برخلاف قوانین اسلام، برخلاف میل ملت حکومت کردند و همه چیز ما را از بین بردند، بدهند دست ما یک مطلب حقی است ما بگوییم بدهید این جانی را که جوانهای ما را کشته است، این جانی که همه ذخایر ما را به رایگان داده است و خیانت و جنایت به ما کرده؛ این را دست ما بدهید. چه می‌گویید شما؟ می‌خواهید بیایید بگویید که باشد آن جا؟ یا می‌‌خواهید بیایید بگویید که نه، شما دیگر حالا ببخشید ایشان را؟ چه چیز می‌‌خواهید به ما بگویید؟ می‌خواهید تحویل بدهید، خوب، تحویل ما بدهید، دیگر گفتگو ندارد، حرف ندارد این. خوب، تحویل بدهید این جانی را، تحویل ما بدهید. لانه جاسوسی هم از این جا بردارید. بنشینیم آن وقت دولت ما صحبت بکنند راجع به مسائل ارتباطاتی، که معلوم نیست یک ارتباط صحیح هم باشد. لکن با همه ملتها، ما با هیچ ملتی بد نیستیم. اسلام آمده بود برای تمام ملل برای ناس یا أیّها النّاس. (1)
ما نه از جنگ سیاسی او واهمه داریم و نه از اقتصادی، بلکه اعتقاد داریم که جنگ سیاسی حتماً به ضرر آمریکاست و جنگ اقتصادی به ما ضرری نمی‌رساند. و مع‌ذلک تا شاه برنگردد و مجرم را به ما برنگرداند و کارتر سر به قوانین بین‌المللی فرود نیاورد، ما نمی‌توانیم برای مذاکرات راه پیدا کنیم. ما در آقای کارتر انساندوستی را سراغ نداریم. (2)
اگر خارجیها بتوانند بفهمند، ادراک کنند مسائل ما را، همان طور که ملتها وقتی ادراک کردند و ادراک می‌کنند با ما موافقند. دولتها هم اگر ادراک کنند که ما چه می‌گوییم با ما موافقند. اگر مقصد از روابط آن روابطی است که تا حالا بین ایران و آمریکا بوده است، در زمان شاه سابق بین ایران و آمریکا بوده است، این روابط نبوده است. این یک آقایی بوده با نوکرش هر کاری می‌خواسته، هر امری که می‌کرده عمل می‌کرده. ما چناچه بخواهیم اسلام را پیش بیریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر باشیم رابطه‌اش را با ما قطع می‌کند. ما از خدا می‌‌خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت برای خاطر این که یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا. (3)
دولت آمریکا یک شرافت انسانی مع‌الأسف الآن ندارد که ما بخواهیم به واسطه آن شرافت انسانی‌اش با آن رابطه داشته باشیم. دولت آمریکا این است که دارید می‌بینید که مظلوم را در هر جا پیدا می‌کند پوست می‌کند. هر جا بتواند می‌رود و بمب سرشان می‌ریزد. هرچه بتواند ذخایر ملتها را می‌برد. ما بخواهیم روابط با اینها داشته باشیم؟ بهتر این است که ما با اینها روابط نداشته باشیم. بهتر این است که آنهایی که می‌خواهند ما را بچاپند رابطه نداشته باشیم تا یک وقتی که به خود بیایند و بفهمند شرق هم هست در عالم. آن روزی که بفهمند که شرق هم یک جایی هست که تمدن از او پیش آنها رفته است و مع‌الأسف خود شرق هم خودش را گم کرده است، آن روز ما روابط ممکن است پیدا بکنیم. روابطی که متقابل باشد با هم. متعادل باشد با هم. والّا رابطه‌ای که این طور باشد که سابق بود و آن طور باشد که اینها دلشان می‌خواهد، ما همچو رابطه‌ای را می‌خواهیم چه بکنیم؟ چه فایده‌ای برای ما دارد که رابطه داشته باشیم. (4)
دولتی که بعد پیش می‌آید، تفاهم کند با ما. این طور نباشد که من در کاخ سفید نشستم و شما در کوخ نشستید و کاخ‌نشین با کوخ‌نشین باید ارباب و رعیت باشد. اگر این کلمه را بردارند و ما را همان طور که هستیم بفهمند، ادراک کنند ماها را، ما با آنها چرا رابطه نداشته باشیم؟ با دولت آمریکا هم رابطه پیدا می‌کنیم. با همه جا. و اما اگر وضع این طور باشد، ما می‌خواهیم چه کنیم که پیشقدم بشویم برای این که نوکری کنیم؟! پیشقدم بشویم برای این که هم نوکری کنیم هم همه چیزمان را تقدیم کنیم؟! آن وقت نوکر که می‌گرفتند یک اجرتی به او می‌دادند. اینها نوکر می‌گیرند و همه چیزش را هم می‌گیرند. ما می‌خواهیم چه کنیم با اینها رابطه داشته باشیم؟ هیچ لازم نیست رابطه داشته باشیم. (5)
ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به پا خاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالَمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم؛ چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه – یعنی خاتمه دادن به چپاولگریها – کرده است، اگر جشن بگیرد حق دارد. ما امیدواریم که نابودی سرسپردگانی مثل سادات و صدام حسین بزودی انجام گیرد و ملتهای شریف اسلامی به این انگلهای خائن، آن کنند که ملت ما با محمدرضای خائن کرد؛ و به دنبال آن برای آزاد زیستن و به استقلال تمام رسیدن، قطع روابط با ابرقدرتها خصوصاً آمریکا نمایند من کراراً گوشزد نموده‌ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است. شما این ملت عزیز! که برای رضای خداوند متعال، با بانگ «الله اکبر» بر دشمنان خود چیره شدید و آزادی و استقلال را به دست آوردید، با اتکال به خداوند تعالی و حفظ وحدت کلمه مهیا باشید برای رودررویی دشمنان اسلام و دشمنان مستضعفین؛ شما به خواست خدای تعالی پیروز هستید و بر مشکلات غلبه خواهید کرد. (6)
شما این نکته را توجه داشته باشید که؛ آن قدرتی که شما را به استقلال و آزادی رساند، قدرت خدای تعالی بود، و تا وقتی که این عنایات الهی محفوظ باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند کاری بکند. همان‌طور که در این جنگی که علیه ما به راه انداخته و از همه جا به دشمن ما کمک می‌کنند، مع‌ذلک همه ملت ما و جوانان ما و
تمام کشور ما ایستاده‌اند، و ما برای دفاع تا آخر ایستاده‌ایم، و دامنه تبلیغات هم علیه ما می‌دانید از کجا تا کجاست. آن وقتی که فرانسه آن هواپیماها را به عراق فرستاد، چقدر تبلیغ کردند که کار تمام شد و صدام خارک را با خاک یکسان می‌کند. آن مسأله تمام شد، حال مسأله دیگری شروع کرده‌اند که؛ هلیکوپترها و هواپیماهای تازه‌ای آمده و همه جا را می‌زند، و فاصله بین خاک عراق تا خارک سیصد کیلومتر است و اینها پانصد کیلومتر را می‌زنند. ما می‌دانیم، اگر صدام یک روز هم قدرت این را داشته باشد که ایران و منافع ایران را به هم بزند، این کار را می‌کند، و اگر نمی‌زند نمی‌تواند. در عین حال، رادیوها مرتب می‌گویند که آنها می‌توانند همه جا را بزنند. اینها می‌خواهند یک هیاهو راه بیندازند تا با آمریکا روابط داشته باشیم و ما دست از صدام برداریم. و ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. (7)
مادامی که آمریکا این طور است و آفریقای جنوبی آن طور عمل می‌کند و اسرائیل هست، ما با آنها نمی‌توانیم زندگی بکنیم. اسرائیل آدم شدنی نیست. مع ذلک می‌بینید شیاطین، با این که ما از بیست سال قبل و در زمان شاه فریاد زدیم و مسلمین را به ادراک خطر اسرائیل دعوت کردیم، می‌گویند: ایران با اسرائیل و آمریکا رابطه دارد! ما باید فکر کنیم که یک کشوری هستیم که می‌خواهیم خودمان زندگی کنیم و نمی‌خواهیم دیگران در کار ما دخالت داشته باشند. و مادامی که روابط ما با خدای تبارک و تعالی محکم است، کسی نمی‌تواند به ما آسیب برساند. و شما این مطلب را حفظ کنید. و سفارتخانه‌ها صورت اسلامی داشته باشد که هر کس آن را می‌بیند، یک سفارتخانه ممتاز باشد و مثل سابق نباشد. قلبهایتان را با خدای تبارک و تعالی آشنا کنید. خدا پشتیبان شماست؛ إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ان‌شاءالله خداوند به همه شما توفیق دهد که به اسلام و انقلاب خدمت کنید. (8)
آنی که ادعا می‌کند که اگر من به شوروی رفته بودم، رئیس شوروی سه مرتبه دیدن من می‌آمد، گمان می‌کند این جا هم شوروی است! این جا کشور اسلام است. این جا نه کرملین قابل این است که ذکری ازش بشود و نه کاخ سیاه؛ این جا کشور رسول خداست، این جا کشور حضرت صادق است، این جا پاسداری‌های ما شرافت دارند بر کاخ نشینها، این جا بسیجیهای ما و امت ما شرافت دارند بر تمام کاخ نشینهای عالم و همه کسانی که ادعای پوچ خودشان را می‌کنند و گمان می‌کنند که باید عالم پیش آنها خاضع باشد. آنهایی که می‌گفتند ما چه می‌کنیم و چه می‌کنیم و قطع رابطه می‌کنیم و از این مسائل می‌گفتند، امروز معلوم شد که با عجز و ناله در پیشگاه این ملت آمده‌اند و می‌خواهند که رابطه برقرار کنند، می‌خواهند عذر تقصیر بخواهند و ملت ما قبول نمی‌کند. این یک مسأله است، مسأله‌ای است که از تمام پیروزیهای شما بالاتر است. مسأله رئیس آمریکا با آن همه به قول خودش جلال و جبروت، کسی را از مقامات عالی بفرستد به این جا که با مقامات این جا ملاقات کنند و هیچ یک از آنها حاضر به ملاقات نشود. این مسأله بزرگی است که دنیا را منفجر کرده است و باید هم بکند، کاخ سفید را به عزا نشانده است و باید هم بنشاند، مسأله مسأله مهم است. (9)

راهبردهای تصریحی:

1- رابطه ایران با آمریکا رابطه‌ی گرگ و میش است.
2- ایران هیج احتیاجی به رابطه‌ی با آمریکا ندارد.
3- تا زمانی که آمریکا در حالت استکباری است، رابطه با آن کشور معنا و فایده‌ای ندارد.

راهبرد استنباطی:

1- تنها در زمانی می‌توان با آمریکا رابطه داشت که آمریکا دست از اعمال پلیدش بردارد که این مسأله به ظاهر غیرممکن است.
2- ایران با تمام کشورها به استثنای رژیم صهیونیستی رابطه برقرار می‌کند به شرط آن که رابطه‌ی ارباب و رعیتی نباشد و نخواهند به ایران زور بگویند.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 13 و 14.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 86.
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 302 و 303.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 303.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 304.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، ص 233.
7- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 19، صص 94 و 95.
8- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 19، ص 95.
9- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 20، ص 160.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط