ایراد بنی اسرائیلی می‌گیرد

برطبق قرآن مجید پسران حضرت یعقوب و پیروان آیین یهود را قوم بنی اسرائیل می‌نامند. در زمانی كه حضرت موسی (علیه السلام) به پیامبری رسیدند، این قوم به ایشان ایمان نیاوردند و هر روز به عناوین مختلف حضرت موسی (علیه
دوشنبه، 2 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایراد بنی اسرائیلی می‌گیرد
ایراد بنی اسرائیلی می‌گیرد

 

نویسنده: الهه رشمه




 

مورد استفاده:

در مواقعی استفاده می‌شود كه شخص برای توجیه كارهای خود بهانه‌های بی‌منطق بیاورد.
برطبق قرآن مجید پسران حضرت یعقوب و پیروان آیین یهود را قوم بنی اسرائیل می‌نامند. در زمانی كه حضرت موسی (علیه السلام) به پیامبری رسیدند، این قوم به ایشان ایمان نیاوردند و هر روز به عناوین مختلف حضرت موسی (علیه السلام) را مورد اذیت و آزار قرار دادند و هر روز به شكلی از او معجزه و كرامت می‌خواستند. حضرت موسی (علیه السلام) هر آنچه آنها مطالبه می كردند، به قدرت خداوندی انجام می‌داد. ولی هنوز مدت كوتاهی از اجابت درخواست آنها نمی‌گذشت كه خواسته بعدی خود را از دین تازه بیان می‌كردند.
زمانی كه در جنگ با فرعون، او قوم بنی اسرائیل و حضرت موسی (علیه السلام) را تعقیب كرد. وقتی به رود بزرگ نیل رسیدند، مردم قوم بنی اسرائیل نمی‌توانستند از آن گذر كنند و هر لحظه سپاه فرعون به آنها نزدیك‌تر می‌شد. درنهایت به اذن خدا بزرگترین معجزه موسی (علیه السلام) رخ داد و آب رودخانه شكاف برداشته، خشكی نمایان شد و قوم بنی اسرائیل به سلامت از رودخانه گذشتند. وقتی سپاه فرعون خواست از شكاف رد شود، آب بر سرشان فروریخت و سپاهیان فرعون از بین رفتند.
بعد از مدتی كه گذشت قوم بنی اسرائیل به موسی (علیه السلام) گفتند: ما به تو ایمان نمی‌آوریم، تا وقتی كه قدرت خداوندی پروردگارت را در این بیابان خشك و بی‌آب و علف به ما نشان دهی. سپس به فرمان خدا ابری مانند سایبان بر سر قوم بنی اسرائیل نازل شد و خداوند برای آنها غذا فرستاد بعد این قوم از موسی آب شیرین طلب كردند حضرت موسی به فرمان الهی عصایش را به سنگی زد و از آن دوازده چشمه خارج شد كه اقوام و قبایل دوازده گانه قوم بنی اسرائیل از آن نوشیدند و سیراب شدند. پس از مدتی بهانه‌ای تازه آوردند كه یكنواخت و یك طعم بودن غذا به مزاج ما سازگار نیست. از خدایت بخواه تا سبزی، حبوبات، سیر و پیاز برای ما بفرستد.
بعد از مدتی قتلی میان قوم بنی اسرائیل رخ داد ولی آنها نتوانستند قاتل را بیابند. دوباره به سراغ پیامبر قومشان آمدند و از او خواستند تا از پروردگارش كمك بگیرد و بتوانند قاتل را پیدا كنند. حضرت موسی خواسته قومش را نزد خدا مطرح كرد و خداوند فرمودند: گاوی را بكشید، دم گاو را به جسد مقتول بزنید به زبان می‌آید و نام قاتل را می‌گوید ولی مردم باز پرسیدند از خدا بپرس چه گاوی؟ چه رنگی؟ چه سنّی؟
اساس كار قوم بنی اسرائیل ایراد و بهانه گیری بود. آنها دوباره اعتراض كردند و بهانه آوردند و همچنان حضرت موسی را آزار می‌دادند و درنهایت هم آنگونه كه شایسته لطف الهی بود به حضرت موسی ایمان نیاوردند.
منبع مقاله :
رشمه، الهه، (1392)، ضرب المثل و داستانهایشان (معنی ضرب المثل و ریشه‌های آن)، تهران، انتشارات سما، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.