سیزده کشور اول چاق در جهان

به گفته‌ی توماس فریدمن در حوالی قرن 21: «جهان مسطح است». این جهان چاق نیز بوده و احتمالاً به علت ماهیت مسطح آن، مرزها را باز کرده و تبادل فرهنگ صورت گرفته است. این مقاله شرح و تفصیلی در مورد چاق‌ترین 13
چهارشنبه، 18 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیزده کشور اول چاق در جهان
سیزده کشور اول چاق در جهان

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

مروری سریع بر چند حقیقت!

● بیش از نیم میلیارد از افراد بالغ در سراسر جهان چاق می‌باشند.
● تقریبا یک سوم از جمعیت ایالات متحده چاق هستند.
کلید واژگان: چاقی ، چربی ، توده بدن
به گفته‌ی توماس فریدمن در حوالی قرن 21: «جهان مسطح است». این جهان چاق نیز بوده و احتمالاً به علت ماهیت مسطح آن، مرزها را باز کرده و تبادل فرهنگ صورت گرفته است. این مقاله شرح و تفصیلی در مورد چاق‌ترین 13 کشور در جهان فراهم ساخته است.
بسیاری از ما تصور می‌کنیم که ایالات متحده، چاق‌ترین کشور جهان می‌باشد که ظاهراً حقیقت ندارد. خبر خوب این است که این کشور، پس از کشورهایی قرار دارد که به هیچ عنوان تصور آن نمی‌رود، از نظر چاقی در دنیا جزء کشورهای بالای فهرست به حساب آیند.
سازمان بهداشت جهانی اضافه وزن و چاقی را «تجمع غیر طبیعی و یا بیش از حد چربی به گونه‌ای که خطری برای سلامتی ایجاد نمایند» تعریف می‌کند. مواد غذایی بسیار فرآوری شده، مواد غذایی با محتوای قند بالا، و نوشیدنی‌های گازدار عامل این معضلند. این گونه نیست که از آن اطلاعی نداشته باشیم، اما به گفته‌ی کارشناسان تغذیه، این مواد غذایی غیر مغذی و ناسالم، اعتیاد آورند. تمام این غذاهای ناسالم خوشمزه‌، تنها پرزهای‌های چشایی را ارضاء می‌کنند، بدون آنکه خاصیتی داشته باشند. بنابراین، اشتیاقمان برای خوردن آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. نتیجه و پیامد آن، به مخاطره افتادن جدی سلامتی در سرتاسر جهان است.
آماده‌اید در این مورد چند حدس بزنید؟
چاق‌ترین مردم در جهان با کشورهای پردرآمد مرتبطند، به گونه‌ای که در این کشورها، شاخص توده‌ی بدن بالاتر از دیگر کشورها به ثبت رسیده است. در مقایسه با کشورهای کم درآمد، افراد ساکن در این کشورها به طور کلی بیشتر مستعد ابتلا به چاقی می‌باشند. مسئله‌ی جالب دیگر این است که در این زمینه، امتیاز زنان بیشتر از مردان بوده است، البته به جز کشورهای پردرآمد که این میزان تقریباً در مردان و زنان یکسان می‌باشد.
نظرسنجی: مناطق ذیل در جهان را بر اساس درصد اضافه وزن مردم آن سکنه رتبه بندی کنید، ( از 1 تا 6 امتیاز دهید)، رتبه 1 چاق‌ترین منطقه خواهد بود.
o افریقا
o کشورهای آمریکایی
o جنوب شرقی آسیا
o اروپا
o شرق مدیترانه
o غرب اقیانوس آرام

پاسخ:

1. کشورهای آمریکایی (3ر61)
2. اروپا (6ر58)
3. شرق مدیترانه (8ر46)
4. غرب اقیانوس آرام (33)
5. آفریقا (8ر30)
6. جنوب شرقی آسیا (2ر22)
اعداد درون پرانتز نشان دهنده‌ی درصد جمعیتی است که دارای اضافه وزن می‌باشند.
سیزده کشور اول چاق در جهان

کشورهای چاق ( بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی(

طبقه بندی درصد جمعیت یک کشور بر اساس داشتن اضافه وزن یا چاقی، به شاخص توده بدن (BMI) بستگی دارد. BMI بیشتر از 25 به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود و BMI بیشتر یا مساوی با 30 را برابر با چاقی می‌دانند.
فهرست کنونی از چاقترین ملت‌ها در جهان بر اساس اطلاعات بهداشت جهانی (GHO) ( در سال 2014 ) می‌باشد . این سازمان، آماری از درصد عمومیت و رواج داشتن اضافه وزن (اعداد داخل پرانتز) در نواحی سازمان بهداشت جهانی (WHO) فراهم ساخته است.

1. جزایر کوک (Cook Islands) (4ر79)

این کشور یک مقصد توریستی محبوب در اقیانوس آرام می‌باشد و82٪ از مصرف مواد غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌سازد. دلیل آنکه این کشور رتبه اول را بدست آورده در عادات غذایی تغییر یافته‌ی آن نهفته است. مواد غذایی وارداتی، فرآوری شده، و دارای مواد مغذی پایین، جایگزین عادت غذایی سنتی افراد بومی این کشور شده‌اند. با کمال تعجب بایستی گفت که حدود 81٪ از مرگ و میر افراد بزرگسال در این کشور به بیماری‌های غیر واگیردار مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نسبت داده می‌شود.

2. قطر (8ر77)

نیمی از جمعیت بزرگسال این کشور عربی واقع در خلیج فارس، چاق می‌باشند. علاوه بر وجود چندین فست فود فروشی، کم تحرک بودن و ورزش نکردن در بروز این مشکل دخیل بوده است. با وجود میزان 17 درصدی از جمعیت مبتلا به دیابت، مشاهده شده که مردم این کشور به این بیماری در سنین جوانی مبتلا می‌شوند.

3. پالائو (Palau) (6ر77)

پالائو که بخشی از میکرونزی است مجمع الجزایری با بیش از 500 جزیره می‌باشد. حدود 12 درصد از دانش آموزان دبیرستانی جوان در پالائو چاقند و این به دلیل عدم فعالیت بدنی و داشتن رژیم تغذیه‌ای ضعیف بوده که آن را به یکی از چاق‌ترین کشورهای اطراف بدل ساخته است.

4. نائورو (Nauru) (5ر75)

محبوبیت فست فود غربی مقصر چاقی بسرعت در حال رشد نائورو شناخته شده است. متوسط میزان BMI این کشور حدود 34 تا 35 می‌باشد. با این نسبت بالای فربهی، دانشمندان خطر ابتلا به بیماری همه گیر از سری بیماری‌های قلبی عروقی را اعلام کرده‌اند.

5. کویت (2ر75)

بیش از 40 درصد افراد در این کشور چاق هستند؛ رواج چاقی و اضافه وزن در میان زنان مشخص شده که مخصوصاً رقم بالایی است. روند رفاه بالا که از ذخایر نفت به دست می‌آید، به تغییرات شدید در شیوه‌ی زندگی سکنه‌ی این منطقه منجر شده است و موجب فربهی آنها گردیده است. آمار بیان می‌کند که کویت در سال 2011 شاهد حدوداً 5000 عمل مربوط به چاقی بوده است.

6. امارات متحده عربی (1ر73)

سطح درآمدی در حال رشد، زنجیره‌های مواد غذایی فست فود بین المللی، دسترسی آسان به اتومبیل، و استفاده از غذاهای چرب و شور، برخی از عللی هستند که موجب شده امارات متحده عربی در این فهرست دیده شود. به طور کلی در تمام کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، چاقی در حال افزایش می‌باشد، و این بیشتر ناشی از روند شهرنشینی و شهرسازی است.

7. جزایر مارشال (7ر72)

مواد غذایی سنتی از جمله ماهی تازه، گوشت و سبزیجات و میوه‌ی تازه‌ی محلی در جزایر مارشال اکنون جای خود را به برنج، شکر، کنسرو گوشت، آرد، کنسرو میوه و سبزیجات داده‌اند. ساکنان همچنین نوشابه و آبجو را به نسبت قابل توجهی مصرف می‌کنند، که این بر خلاف گذشته می‌باشد. در سال 2008، حدود 8000 بیمار مبتلا به دیابت وجود داشته که این میزان تنها در میان جمعیت کوچکی است که متشکل از کمی بیش از 50000 نفر می‌باشد.

8. ایالات متحده آمریکا (1ر72)

معروف‌ترین کشوری که در میان همگان آن را جزء کشورهای چاق به حساب می‌آورند، یعنی ایالات متحده آمریکا، دارای شیوه‌ی زندگی عجیبی است که انتقاد دیگران را به همراه دارد. مصرف غذاهای ناسالم، پرکالری و هله هوله، همراه با فعالیت بدنی کم یا عدم تحرک، پرخوری و حجم زیاد مواد غذایی مصرف شده در یک وعده‌ی غذایی، تبلیغات مواد غذایی، و برنامه‌های کاری استرس‌زا عوامل اصلی هستند که به تغذیه‌ی هیولای «چاقی» در آمریکا ادامه می‌دهند.

9. آندورا (72)

بر اساس بررسی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 مشخص شد که بر خلاف دیگر کشورها، در آندورا، مردان بیشتر از زنان اضافه وزن دارند. این یک کشور اروپایی غربی است که یکی از بالاترین سطوح کلسترول را در میان مردم خود دارا می‌باشد.

10. نیووی (Niue) (4ر71)

مشکل مشترکی که بسیاری از کشورهای اقیانوس آرام و از جمله نیووی با آن مواجهند، صنعتی شدن سنگین آن به عنوان مثال فعالیتهای معدنی است که قابلیت دسترسی به زمین کشاورزی حاصل‌خیز را کاهش داده است. این به نوبه‌ی خود، واردات مواد غذایی آنها را افزایش داده و به عادات خوردن غذاهای سنتی سالم لطمه وارد کرده است.

11. بحرین (2ر70)

مطالعه‌ای تحقیقاتی که توسط سایت «'ResearchGate'» صورت گرفت، به این اشاره دارد که چاقی در میان نوجوانان و بزرگسالان و به طور خاص در میان زنان جوان بحرینی متداول‌تر می‌باشد. عواملی مانند بزرگی خانواده، سطح تحصیلات پدر و مادر، و داشتن سابقه چاقی در خانواده، مشاهده شده با پسران و دخترانی که اضافه وزن دارند در ارتباط است. با این حال، قسمت مثبت آن این است که، وزارت بهداشت بحرین، و کلینیک‌های تغذیه، در ترویج شیوه زندگی سالم در 5 ساله‌ی اخیر موفق عمل کرده‌اند.

12. تونگا (9ر69)

کشوری پادشاهی واقع در پلینزی که در این فهرست دیده می‌شود، به لطف بسیاری از غذاهای پرچربی است که در منوهای این کشور سرو می‌شود. سرو انواع گوشت در طول جشن‌های مکرر معمول بوده و از میان آن گوشت گاو تقریباً مانند غذای اصلی در تونگا به حساب می‌آید. فعالیت‌های سابق ماهیگیری و کشاورزی دیگر مردم این کشور را مشغول نگه نداشته و منجر به انجام فعالیتهای جسمانی کمتری شده است.

13. استرالیا (9ر69)

در استرالیا، چاقی تبدیل به یک مسئله بسیار جدی برای سلامت عمومی شده که حتی بیش از استعمال دخانیات به عنوان یکی از علل عمده بیماری بوده است. تحرک کم و عادات غذایی ناسالم از علل اولیه‌ای هستند، که همچنین مشاهده می‌شود از پدر و مادر به کودکان منتقل می‌گردد، و به آن چیزی منجر می‌شود که چاقی در دوران کودکی می‌نامند.

دیگر آمار

  1. ساموآی آمریکا (6 ر74)
  1. نائورو (1ر71)
  1. جزایر کوک (4ر63)
  1. توکلائو (4ر63)
  1. تونگا (6ر57)
  1. ساموآ (1ر54)
  1. پالائو (9ر48)
  1. کیریباتی (46)
  1. جزایر مارشال (4ر45)
  1. کویت (42)
براساس آمار بدست آمده از چاقی بین المللی، توسط شرکتی بریتانیایی بنام 'Clinic Compare' که در زمینه‌ی فراهم ساختن توصیه‌های پزشکی فعالیت دارد، نخستین نه مکان توسط جزایر کوچک اقیانوس آرام پر می‌شود. فهرستی که در ذیل آمده، لیست این جزایر بر اساس چاق‌ترین کشورهاست و با درصد جمعیت چاق که در داخل پرانتز نشان داده شده است.
بسیاری از کشورهای سراسر جهان جهت جلوگیری از این تهدید بهداشت عمومی از پیشرفت بیشتر، حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند؛ یکی از این ابتکارات، غذای مغذی است که در برزیل به دانش آموزان مدارس داده شده است. قانون این کشور خواستار است 70% مواد غذایی که به کودکان داده می‌شود، غیرفراوری شده باشد و 30% از منابع محلی تأمین گردد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.