خشکی پوست در ناحیه‌ی پلک

ناحیه‌ی اطراف چشم بسیار حساس بوده و در واقع مراقبت از آن بسیار حیاتی است. با این حال گاهی این ناحیه خشک، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حالت به دلیل وجود محرک‌هایی رخ می‌دهد که موجب تحریک پلک می‌شوند. ...
سه‌شنبه، 1 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خشکی پوست در ناحیه‌ی پلک
خشکی پوست در ناحیه‌ی پلک

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 


ناحیه‌ی اطراف چشم بسیار حساس بوده و در واقع مراقبت از آن بسیار حیاتی است. با این حال گاهی این ناحیه خشک، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حالت به دلیل وجود محرک‌هایی رخ می‌دهد که موجب تحریک پلک می‌شوند. ...
خشکی پوست می‌تواند وضعیتی بسیار آزار دهنده باشد. اگرچه نادر است، اما این عارضه می‌تواند درد و ناراحتی بسیاری را ایجاد کند. علاوه بر این، چنانچه کسی دارای پلکهای خشکی است، پنهان ساختن آن به وسیله‌ی آرایش احتمالاً کمی سخت خواهد بود.

چه عواملی موجب خشکی پلک می‌شوند

◄ یکی از شایع‌ترین علتها عارضه‌ی بلفاریت می‌باشد که التهاب مزمن پلک‌ها است. چنین وضعیتی به قرمزی، خارش، خشکی و التهاب سرتاسر پوست پلک منجر می‌شود.
◄ داشتن آلرژی یا حساسیت نسبت به برخی مواد یا حشراتی مانند نیش زنبور عسل همچنین می‌تواند به تورم، قرمزی و خشکی پلکها بیانجامد.
◄ مشکلات مربوط به قرنیه می‌تواند علت خشکی پوست در ناحیه‌ی پلک باشد.
◄ نقص در کار غدد اشکی که منجر به عدم جاری شدن اشک از چشمان می‌شود، می‌تواند به خشکی چشم منتهی شود. این امر نه تنها موجب خشکی شدید چشم می‌گردد، بلکه سبب ناراحتی و سوزش چشم و پلک می‌شود.
◄ چنانچه مقدار زیادی شامپو یا صابون بر روی چشمان مالیده شود، می‌تواند به خشکی چشمان منجر گردد.
◄ درماتیت پلک یک بیماری پوستی است که در آن پوست پلک ملتهب می‌شود، و این امر باعث پدیدار شدن علائمی شبیه به علائم درماتیت در سایر نواحی بدن می‌گردد. پلکها بسیار خشک شده و با خارش و سوزش همراه می‌شوند.
◄ استفاده بیش از حد مواد آرایشی برای چشم، مانند سایه چشم و یا ریمل مژه و ابرو، که احتمالاً حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که به آنها حساسیت دارید و یا ممکن است مناسب پوست شما نباشند، نیز می‌تواند به واکنش‌های جانبی مانند خشکی پوست پلک منجر شود.
◄ گاهی اوقات، افراد ممکن است پس از خوردن غذا، سهواً چشمان خود را بدون شستن دست خود لمس کنند. این امر ممکن است باعث آلودگی پوست پلک شده و موجب خشک شدن چشمها گردد.
◄ دیگر عفونت‌های چشمی ممکن است به خشک، ملتهب و متورم شدن پوست روی پلک منتهی شوند.

علائم همراه

◄ علائم دیگری ممکن است وجود داشته باشند که می‌توانند با خشکی پلک همراه باشند، این علائم قرمزی، درد، خارش، سوزش، و غیره هستند. فرد حتی ممکن است در ارتباط با خشکی پوست، شاهد تورم در ناحیه‌ی پلک باشد. این امکان وجود دارد که پوست پلک به صورت پوسته پوسته در آید. چنانچه یک عفونت چشمی توأمان وجود داشته باشد، آنگاه می‌تواند منجر به ناراحتی قرنیه نیز گردد.

چگونه از شر آنها خلاص شویم

داروهای ساده خانگی بسیاری وجود دارد که انسان می‌تواند جهت درمان خشکی پلک از آنها استفاده کند. افرادی که از خشکی پوست نواحی پلک به دلیل عارضه‌ی بلفاریت یا درماتیت پلک رنج می‌برند، بایستی ◄ به چشم پزشک مراجعه کرده و این عارضه را تشخیص و درمان کنند. احتمالا به شما ◄ قطره‌های چشمی برای خشکی چشم تجویز می‌شود که به درمان این عارضه کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید از ◄ آلوئه ورا جهت درمان خشکی پلک استفاده کنید. آلوئه ورا یک میکرب کش طبیعی است که به تسکین خشکی و تحریک چشم کمک می‌کند. برگ آلوئه ورا را تهیه کرده و آن را به صورت طولی تکه تکه کنید. قسمت خمیری برگ را بر روی ناحیه‌ی متأثر قرار دهید. این کار به تسکین خشکی و خارش کمک می‌کند. همچنین می توانید از ◄ مرطوب کننده‌های خاصی که به درمان خشکی پلک کمک می‌کنند، استفاده کنید، اما مطمئن شوید که ابتدا مواد تشکیل دهنده‌ی آن را چک کرده تا اطمینان حاصل کنید نسبت به هیچ یک از محتویات آن حساسیت ندارید.
از عهده‌ی این شرایط برآمدن کار دشواری است. جهت مقابله‌ی موقت با این مشکل، می‌توانید تلاش نموده و قرمزی و خشکی را به کمک آرایش چشم مناسب پنهان سازید. با این حال چنانچه قبل از شروع آن، مراقبتهای مناسب را لحاظ کنید، می‌توانید چنین مشکلی را از خود دور نگاه دارید!



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.