ده اصل اساسی در ایجاد اعتماد به نفس

دوره و زمان لازم برای ایجاد اعتماد به نفس مشخص و محدود نیست، این دوران دایمی است و تا آخر عمر ادامه خواهد داشت.
شنبه، 19 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده اصل اساسی در ایجاد اعتماد به نفس
 ده اصل اساسی در ایجاد اعتماد به نفس

 

نویسنده: راضیه محمّدزاده




 

1- دوره و زمان لازم برای ایجاد اعتماد به نفس مشخص و محدود نیست، این دوران دایمی است و تا آخر عمر ادامه خواهد داشت.
2- شما تنها کسی هستید که می‌توانید به خود اعتماد به نفس دهید. به یاد داشته باشید که چنانچه کس دیگری این احساس را به شما بدهد به همان سادگی نیز می‌تواند آن را از شما پس بگیرد.
3- چیزهایی را که در زندگی برای شما مهم‌تر و با ارزش‌تر هستند تشخیص دهید، به چه چیزهایی بیشتر تمایل دارید؟ آیا مطابق با خواسته‌ی خود و آنچه برایتان مهم‌تر است زندگی می‌کنید؟
4- معمولاً در زندگی برای به دست آوردن بعضی چیزها، چیزهای دیگری را باید از دست داد؛ تشخیص دهید که چه چیزی درحال حاضر برای شما در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد. مثلاً ممکن است نشان دادن خلاقیت و ابتکار در زندگی برای شما یک نیاز اساسی و مهم باشد که به خاطر ارضای آن به دلایلی نتوانید دوستان زیادی داشته باشید و در نتیجه احساس تنهایی کنید و یا ممکن است به خاطر حفظ زندگی خصوصی خود که برایتان در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد، دوستان خود را از دست بدهید، بنابراین باید کاملاً واقف باشید که در ازای به دست آوردن هر چیز، چه چیزی را از دست خواهید داد و ارجحیت هر مورد را برای خود کاملاً مشخص کنید.
5- به احساسات متضاد و مختلف خود به دقت توجه کنید، اغلب احساسات با یکدیگر در تضاد و ستیز هستند و شما را در این میان به این سو و آن سو می‌کشند، باید قادر باشید که تشخیص دهید کدام دسته از احساسات برای شما مهم‌تر و با ارزش‌تر هستند. تصمیم بگیرید به کدام قسمت از تمایلات خود جواب مثبت دهید، چراکه در صورت عدم اتخاذ یک تصمیم قاطع در سرگردانی و بلا تکلیفی و رکود باقی خواهید ماند.
6- تصور نامطبوعی را که از گذشته‌ی خود دارید به دست فراموشی بسپارید. چنانچه خود را کودن، تنبل، بدقواره، زشت و نفرت‌انگیز به خاطر می‌آورید باید بدانید که این تصور، شما را تحت نفوذ و تسلط خود گرفته است، اجازه نمی‌دهد که به تغییراتی که تا به حال کرده‌اید پی برده و به حقیقت کنونی خود واقف شوید. پس بهتر است تصور نامطبوع گذشته‌ی خود را به کلی تغییر دهید.
7- نسبت به خود مهربان بوده و با دید مثبت به خود نگاه کنید، خود را با صفات مثبتتان در نظر مجسم کنید و به خود اطمینان دهید که لیاقت و شایستگی آنچه را به دست می‌آورید دارید. به خود بیشتر از آنچه می‌خواهید بدهید و بگویید که من شایسته‌ی محبت و توجه و مراقبت هستم، به خود فرصت می‌دهم که قبول عشق کنم و سزاوار آن هستم که دیگران دوستم داشته باشند.
8- مقیّد باشید که به خود هدیه و پاداش و جایزه دهید هر روز به خودتان چیزی دهید که موجب شود بهتر از روز پیش در مورد خود فکر کنید. مشخص کنید که چه چیزهایی می‌تواند شما را خوشحال کند و سپس تعهد کنید که هر روز با دادن یکی از آن چیزها، موجبات سرور و شادی خود را فراهم کنید.
9- شما مهم‌ترین و مؤثّرترین فردی هستید که می‌توانید خود را خوشحال سازید، در قدرت و اختیار شماست که خود را دوست داشته باشید. از خود بپرسید چه راه جدیدی را امروز می‌توانم برای شاد کردن خود انتخاب کنم؟ از سعی و کوشش باز نمانید و مأیوس و ناامید نشوید. اگر گاهی احساس ناتوانی کردید، اگر غم و غصه به دل شما راه یافت و سختی‌های زندگی قلبتان را به درد آورد، از کوشش و تلاش باز نمانید و به خاطر بیاورید که اینها جزئی از زندگی و عواملی جهت رشد و بلوغ هستند. بعد از این همه سال که نسبت به خود بی‌علاقه و بی‎‌توجه بوده‌اید اکنون لازم است که گذشته را جبران کرده و بیشتر از این‌ها با خود مهربان باشید لازم است خود را صمیمانه و بی‌قید و شرط دوست داشته باشید و بهترین رفیق شفیق خود باشید.
10- تغییر فکر و احساس و تغییر راه یک شبه میسر نیست. چنین تغییر بزرگی به زمان احتیاج دارد بنابراین باید به خود وقت بدهید از هر تغییر جزئی و کوچکی راضی و خشنود باشید. اگر یک روز در مورد خود خوب فکر کردید و روز بعد احساس بدی نسبت به خود داشتید ناامید و مأیوس نشوید، این امر طبیعی است و منحصر به شما نمی‌شود. چنانچه هر روز خود را فقط کمی بیش‌تر از روز قبل قبول داشتید از این پیروزی خوشحال باشید، و با خود مهربان باشید می‌توانید با شادابی از زندگی استقبال کنید. می‌توانید بیش‌تر به دیگران نزدیک شده و به روی زندگی آغوش باز کنید، طبیعتاً دیگران نیز از این نزدیکی و روی گشاده استقبال بیش‌تری خواهند کرد. به دیگران تکیه نکنید ولی با آنها سهیم و همبسته باشید.
منبع مقاله :
محمّدزاده، راضیه، (1393)، مادر اگر این گونه می‌بود، تهران: منیر، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط