پنجه در پنجه «ام اس»

مگر می‌شود آمارهای رو به رشد بیماری «ام اس» را شنید و نگران نشد، رشد سه برابری یک بیماری که هنوز هیچ درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد موضوع ساده‌ای نست که به راحتی از کنار آن بگذریم؛ بیماری‌ای که بی سروصدا بیشتر
دوشنبه، 28 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنجه در پنجه «ام اس»
پنجه در پنجه «ام اس»

 

تهیه کننده: عطیه اکبری




 

مگر می‌شود آمارهای رو به رشد بیماری «ام اس» را شنید و نگران نشد، رشد سه برابری یک بیماری که هنوز هیچ درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد موضوع ساده‌ای نست که به راحتی از کنار آن بگذریم؛ بیماری‌ای که بی سروصدا بیشتر سراغ جوانان می‌آید و خیلی زود هم توان جسمانی آنها را می‌گیرد. اینکه اکنون در کشورمان بیش از 70 هزار نفر با بیماری «ام اس» دست و پنجه نرم می‌کنند خبر تلخی است که باید برای پیشگیری از آن راه چاره‌ای پیدا کرد. البته در طب نوین درمان قطعی برایش وجود ندارد و مبتلایان هر ماه مبلغ قابل توجهی را صرف تهیه داروهای گرانقیمت خارجی می‌کنند در حالی که کارشناسان طب سنتی معتقدند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است. اگر خدای نکرده مبتلا به «ام اس» هستید یا در اطرافتان افرادی هستند که با این بیماری درگیرند توصیه می‌کنیم این مطلب را حتماً بخوانید چون کارشناس طب سنتی ما پنجره تازه‌ای را به روی بیماران «ام اسی» باز می‌کند و در مورد ریشه‌های ابتلا به این بیماری و همچنین درمان آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

1- چه علائمی دارد؟

این روزها با توجه به افزایش آمار مبتلایان به بیماری «ام اس» به ویژه در میان بانوان، دانستن علائم این بیماری خیلی مهم است. دکتر ابراهیمی به برخی از نشانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «ام اس با علائمی مانند شروع ناگهانی یا ضعیف شدن تدریجی حس لامسه، ضعف و سستی در عضلات مختلف بدن، انقباض و سفتی و گرفتگی غیرعادی عضلات، اشکالات حرکتی (نامنظمی حرکات بدن)، اختلال در تکلم (تکلم بریده بریده)، دو بینی، تاری دید، کاهش دقت بینایی، کاهش دید رنگی، خستگی مزمن و دردهای بدنی با علت نامعلوم آغاز می‌شود و وجود مشکلات مزمن در مثانه، روده و شکم، اختلالات عصبی، حس خارش، کرختی، گزگز، مورمور شدن، و سوزن سوزن شدن دردناک به خصوص در پاها هم می‌تواند از علائم این بیماری باشد اما این علائم به طور قطع نشان دهنده ابتلا به «ام اس» نیست و ممکن است ناشی از وجود بیماری دیگر باشد اما همه این علائم را باید جدی بگیرید و برای تشخیص درست به پزشک سنتی یا پزشکان طب جدید مراجعه کنید».

2- چی بخورند، چی نخورند؟

تغذیه بیماران ام اسی بسیار مهم است و اصلاً یکی از ارکان اصلی درمان روش درست تغذیه است. برای همین کارشناس طب سنتی مجله توصیه‌های ویژه‌ای در این خصوص دارند؛ «اول آنکه فراموش نکنید بیماران ام اسی باید غذاهایی با طبع گرم و تر مصرف کنند. دوم آنکه افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید از غذاهای انرژی زا استفاده کنند و از هوای پاک که دارای اکسیژن کافی است برخوردار شوند. خوردن مواد غذایی با طبع سرد برای این افراد ممنوع است یا در صورت مصرف حتماً باید بعد از آن مصلحش را هم میل کنند. همچنین استفاده از فلفل، دارچین، زنجفیل، زیره، سرکه، ترشی، چای، قهوه، نسکافه، کاکائو، بادمجان، فست فودها، برنج سفید، غذاهای کنسرو شده، غذاهای کارخانه‌ای و غذاهای سرخ کرده برایشان مضر است. در عوض خوردن غذاهای آب پز، انجیر، زیتون، بادام، کنجد، گردو، پسته، فندق، انگور و کشمش آفتابی توصیه می‌شود». دکتر ابراهیمی خوردن بعضی از عرقیجات را هم به ام اسی‌ها توصیه می‌کند و می‌گوید: «عرق بومادران، کاکوتی، تعنا، خارشتر، آویشن، گزنه، شوید، گشنیز، خارخاسک و استفاده از دمنوش‌هایی مثل بهارنارنج، سنبل الطیب، گل گاوزبان، بیدمشک، بادرنجبویه و اسطوخودوس برای آرامش اعصاب این افراد است». او پیشنهاد دیگری هم برای این بیماری دارد و می‌گوید: «از روغن کنجد و بادام تلخ برای ماساژ اندام‌های دردناک هر روز به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. روزی شش قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. هفته‌ای سه بار سوپی را که در آن ترکیباتی از جمله سبزی سوپ، گشنیز فراوان، برگ چغندر، یک قاشق عدس، یک قاشق برنج، گوشت ماهیچه، آلوچه یا آلوبخارا و ادویه استفاده شده است بخورید همچنین دو قاشق کنجد و چند عدد مغز بادام را با دو قاشق عسل ترکیب کنید و هر شب بخورید که فایده بسیاری دارد. برای پیشگیری از یبوست سعی کنید در بیشتر غذاهایتان از «به» استفاده کنید. برای تقویت مفاصل هم هفته‌ای سه بار پاچه گوسفند بخورید». بیشتر بیماران ام اسی به محض دست دادن حمله‌های عصبی از آمپول‌های مخصوص استفاده می‌کنند اما طب سنتی در این مواقع حجامت خشک (بادکش گذاری) را برای این بیماران تجویز می‌کند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «در این مواقع می‌توان از روش بادکش گذاری لغزان به همراه روغن کنجد هم استفاده کرد. تجربه به ما نشان داده بیماران ام اسی که توان درست راه رفتن ندارند وقتی در معرض بادکش گذاری‌های مکرر قرار گرفته‌اند قادر به راه رفتن شده‌اند».

3- دشمن درجه یک «ام اس»

اگر «ام اس» دارید یا خدای نکرده در اطرافیانتان شخص مبتلا به این بیماری وجود دارد حواستان باشد که یبوست دشمن درجه یک بیماران ام اسی است. البته حکمای طب سنتی در کتاب‌های مختلف یبوست را به عنوان ام الامراض معرفی کرده‌اند و معتقدند ریشه بسیاری از بیماری‌ها در آن نهفته است اما این موضوع برای ام اسی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «یبوست در بیماران مبتلا به ام اس فوق العاده خطرناک است و تعادل روحی و روانی و حرکتی آنها را مختل کرده و باعث می‌شود حملات عصبی یکی پس از دیگری متوجه این بیماران شود. وقتی شخصی یبوست دارد گازها و سموم خطرناک از بدنش دفع نشده و دوباره از طریق جداره روده جذب و وارد خون می‌شوند و در واقع خون را آلوده و مسموم می‌کنند. در نتیجه خون مسموم در کلیه اندام‌ها به جریان درآمده و سلول‌های مغزی و اعصاب از این خون آلوده استفاده کرده و از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود شخص تعادل روحی و روانی خود را از دست دهد و بیمار شود. از طرف دیگر باید گفت بیماران ام اسی به انرژی زیادتر نیاز دارند و یبوست در آنها موجب از دست رفتن اشتها و فقر غذایی می‌شود و شدت بیماری را بیشتر می‌کند و خدای نکرده ممکن است این افراد زمین گیر شوند».

4- دوئل طب نوین و طب سنتی

طب جدید در مقابله با «ام اس» ناتوان است و پزشکان هنوز نتوانسته‌اند دلیل اصلی ابتلا به این بیماری فراگیر را تشخیص دهند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «پزشکان نظرات مختلفی را در این خصوص مطرح می‌کنند که هنوز به طور قطعی برای خودشان هم اثبات نشده اما متخصصین طب سنتی دلیل ابتلا به بیماری «ام اس» را شناسایی کرده‌اند و براساس آن برای بیماران نسخه می‌پیچند». کارشناس طب سنتی مجله ادامه می‌دهد: «در طب جدید «ام اس» درمان ندارد و داروها فقط به مدیریت علائم بیماری کمک می‌کنند در حالی که بیماران ام اسی که طب سنتی را برای درمان انتخاب می‌کنند نشانه‌های بهبود بیماری را از همان هفته اول یا ماه اول متوجه می‌شوند».

5- معجزه عسل

بیماران ام اسی باید برای تقویت انرژی مغزشان روزانه میزان قابل توجهی عسل خالص مصرف کنند. این را کارشناس طب سنتی مجله می‌گوید و توضیح می‌دهد: «ام اسی‌ها باید روزانه بین 100 تا 200 گرم عسل مصرف کنند. چون یکی از مهم‌ترین شگفتی‌های عسل این است که برای جذب نیاز به انسولین ندارد و به سرعت جذب سلول‌های مغزی می‌شود و انرژی لازم برای این بیماران را تأمین می‌کند».

6- درمان خودسرانه ممنوع!

«درمان خودسرانه ممنوع!» این جمله را دکتر ابراهیمی خیلی جدی و هشدار گونه بیان می‌کند و می‌گوید: «بیماران به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه و با تجویزهای اطرافیان از طب سنتی استفاده کنند بلکه در اولین فرصت به کلینیک معتبر طب سنتی مراجعه کرده تا از روش‌های درمانی آن بهره مند شوند».

7- توصیه‌های معنوی

اگر می‌خواهید از شر بیماری «ام اسی» رها شوید یا خدای نکرده به آن مبتلا نشوید به توصیه کارشناسان طب سنتی عمل کنید و علاوه بر اصلاح روش‌های تغذیه‌ای، نگاهتان را به زندگی هم تغییر دهید. دکتر ابراهیمی می‌گوید: ام اسی‌ها باید از تنش و استرس به دور باشند چون هر نوع تنش عصبی می‌تواند حالشان را بدتر کند. مادامی که این بیماران به توصیه‌های طب سنتی درست عمل کنند بیماری از آنها دورتر می‌شود. این بیماران می‌توانند برای تغییر رویه زندگی و دوری از افکار منفی به روانشناس هم مراجعه کنند. تلاوت روزانه قرآن آرامش خاصی به انسان می‌دهد و پیشنهاد می‌شود بیماران دقایقی از روزشان را به خواندن قرآن اختصاص دهند. البته این پیشنهاد خاص افراد ام اسی نیست و به همه توصیه می‌شود».

8- وقتی سلول‌های مغز تخریب می‌شوند

هر بیماری‌ای تعریف خاص خودش را دارد و تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند. شاید جالب باشد بدانید که وقتی «ام اس» سراغ شخصی می‌رود چه بلایی بر سر سیستم مغز و اعصابش می‌آورد. درمانگران طب سنتی معتقدند با پیشرفت بیماری ناتوانی‌های فیزیکی، ذهنی و ادراکی در فرد به وجود می‌آید. دکتر ابراهیمی توضیحاتی علمی در خصوص این بیماری می‌دهد و می‌گوید: «ام اس بیماری‌ای با منشأ خود ایمنی است. وقتی شخصی مبتلا به آن می‌شود، سیستم ایمنی بدنش در اثر نرسیدن انرژی کافی به سول‌ها قدرت تشخیص سلول‌های خودی را از دست می‌دهد. برای همین بر علیه پروتئین‌ها و سلول‌های خودی فعال می‌شود و آنها را نابود می‌کند. علائم بیماری هم با ایجاد پلاک‌های پراکنده در ماده سفید مغز و بر اثر انهدام پوشش «میلین» روی اعصاب مغز و نخاع به وجود می‌آید. در نتیجه سخت شدن سلول‌ها در اثر ایجاد پلاک‌های سفید مانع انتشار جریان الکتروشیمیایی در رشته‌های عصبی می‌شود و در نتیجه فرمانی که از مغز صادر می‌شود به راحتی به اعضا و ماهیچه‌ها نمی‌رسد». کارشناس طب سنتی مجله مغز را فرمانده کل بدن می‌داند و می‌گوید: «همه اندام‌های انسان تحت نظات و کنترل مغزل هستند و کوچک‌ترین عصبانیت و نگرانی بی‌مورد در این عضو اثر مخربی دارد و کارکرد این اندام را مختل می‌کند».

9- سراغ چه کسانی می‌رود؟

چه کسانی مبتلا به «ام اس» می‌شوند؟ این سؤالی است که خیلی‌ها در جست و جوی پاسخی قانع کننده برای آن هستند. طب نوین پاسخ برای این سؤال ندارد اما متخصصین طب سنتی ریشه‌های این بیماری را شناسایی کرده‌اند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «دو گروه در معرض ابتلا به «ام اس» قرار دارند. گروه اول آنهایی هستند که حساس، زودرنج و عصبی‌اند و با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج می‌شوند، تعادل خود را از دست می‌دهند و ساعت‌ها فکر خود را مشغول کرده و به خود و دیگران پیله می‌کنند. گروه دوم افرادی هستند که از نظر ژنتیک دارای طبعی سرد بوده و از غذاهای سرد به وفور استفاده می‌کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمبر هندی، ماست، لبنیات و غذاهایی با طبع سرد دارند. در نتیجه باید گفت درمان بیماران ام اسی براساس اصلاح روش‌های تعذیه‌ای و کمک برای تغییر نگرش به زندگی انجام می‌شود».
منبع مقاله :
نشریه همشهری آیه، دوره جدید، سال هفتم، آبان 1394



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط