دختران آينه زندگي مادران

پايه هاي اساسي سلامتي را از دوران جواني بايد ساخت .اگر به هنگام جواني خوب غذا بخوريد و ورزش كنيد بدن و ذهن خود را با عادتهايي آشنا ساخته ايد كه براي هميشه در شما باقي ميماند . كيسي هاروود ( Cassie Harwood ) نمونه كامل يك دختر سالم است .او يك دختر 13 ساله و بسيار علاقمند به فوتبال است. او مانند يك پسر سريع مي دود و مانند يك پسر به خوبي بازي ميكند .سه برادر او هميشه با او شوخي كرده و مي گويند او بيش از همه اعضاي خانواده غذا مي خورد . اين شادابي و سلامتي كيسي بر اساس تصادف و اتفاق به وجود نيامده است
دوشنبه، 24 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دختران آينه زندگي مادران
دختران آينه زندگي مادران
دختران آينه زندگي مادران

نويسنده:روشنك مراحمي
پايه هاي اساسي سلامتي را از دوران جواني بايد ساخت .اگر به هنگام جواني خوب غذا بخوريد و ورزش كنيد بدن و ذهن خود را با عادتهايي آشنا ساخته ايد كه براي هميشه در شما باقي ميماند .
كيسي هاروود ( Cassie Harwood ) نمونه كامل يك دختر سالم است .او يك دختر 13 ساله و بسيار علاقمند به فوتبال است. او مانند يك پسر سريع مي دود و مانند يك پسر به خوبي بازي ميكند .سه برادر او هميشه با او شوخي كرده و مي گويند او بيش از همه اعضاي خانواده غذا مي خورد .
اين شادابي و سلامتي كيسي بر اساس تصادف و اتفاق به وجود نيامده است .مادر او نقش بسيار مهمي در سلامتي جسمي او داشته است . ليزا هاروود ( Lisa Harwood ) كه يك بازارياب اجرايي است نقش مهمي را در زندگي او ايفا مي كند .اگر چه ليزا به شدت مراقب وزن خود است اما به هيچ وجه از لغت رژيم غذايي در خانه خود استفاده نمي كند .در عوض او سعي مي كند تا غذاهايي پرانرژي و سالم براي خانواده تهيه كند .ليزا كه سابقاً قهرمان مدرسه بوده است هر روز ورزش مي كند و به ورزشهايي مانند دوچرخه سواري و واليبال كه همه اعضاي خانواده در آن شركت دارند علاقمند است .دوست و همراه مطلوب ورزش او كيسي است .ليزا كه اكنون 41 سال سن دارد معتقد است كه انجام ورزش به همراه دخترش باعث مي شود دختر وي به راههاي مختلف استقرار يك زندگي خوب پي ببرد .
نخستين دانه هاي رشد و سلامتي كامل در آغاز دوران نوجوان كاشته مي شوند .مهم ترين و اساسي ترين پيام براي مادران و دختران اين است كه : براي داشتن سلامتي كامل و بدن قوي ورزش را از سنين نوجواني آغاز كنيد و آن را بدرستي انجام دهيد .
براي دستيابي به يك رژيم غذايي درست هر روز يك ليوان شير براي دختر خود آماده كنيد .علاوه بر مواد غذايي چون منيزيم، ويتامين D و پتاسيم ،شير داراي كلسيم است كه عامل اساسي براي جلوگيري از ابتلا به نرمي استخوان است .اين بيماري فلج كننده كه حدود 8 ميليون زن آمريكايي بدان دچار هستند بدليل كمبود توده هاي استخواني شخص را مبتلا مي كند .و اغلب بعد از دوران يائسگي روي مي دهد .مطالعات نشان مي دهد كه 85 درصد از دختران نوجوان در هفته 4 يا 5 ليوان شير مورد نياز بدن را صرف نمي كنند چون بر اين باورند كه شير باعث چاق شدن آنها مي شود .آنها ورزش هم نمي كنند .تا سن نه سالگي دختران از قدرتي به ميزان مساوي با پسران برخوردار هستند اما هنگامي كه به دوران بلوغ نزديك مي شوند ،بدنهاي چابك و فرز آنها به تدريج به صورت خميره در مي آيد .نتيجه عدم توجه به ورزش و سلامتي اين است كه دختران بيشتر بر روي ظاهر خود تمركز مي كنند تا بر روي احساس خود .
در نتيجه بسياري از دختران نوجوان عادت منفي بسيار بدي چون عدم فعاليت جسماني و رژيم هاي غذايي مخرب پيدا مي كنند .تنها دو سوم از دختران دبيرستاني سه بار در هفته به ورزش مي پردازند .بيش از نيمي از آنها به طور مكرر رژيم مي گيرند .دختراني كه از نظر جسماني فعال هستند به عادات خطرناكي چون سيگار كشيدن، نوشيدن مشروبات الكلي و استفاده از مواد مخدر دچار نمي شوند .
يكي از راههايي كه ميتوان از آن استفاده كرد مشغول ساختن دختران به ورزش و هنر است.اگر دختري بعد از نرمش به تمرين دروس موسيقي بپردازد وقت كمتري را صرف ظاهر خود ميكند .دختراني كه در مسابقات رقابتي شركت مي كنند يا به موسيقي مي پردازند از اعتماد به نفس بالاتري برخوردار هستند .
دكتر رني جنكينز ( Dr Renee Jenkins )براي دختر خود برنامه اي تنظيم كرد .بدين ترتيب كه در ساعت شش كريستينزا ( Kristinza ) به كلاس ويولون مي رفت و در ساعت 9 به ورزش مي پرداخت . در دوران دبيرستان كريس در كنسرت جوانان و تورنومنت هاي تنيس شركت جست. كريس درباره خود مي گويد : اين تمرين ها و كلاسها باعث مي شود كه احساس بهتري نسبت به خودم پيدا كنم .
در حقيقت مادران از هنگامي شروع به پايه ريزي سلامت كودك خود مي كنند كه كودك آنها هنوز متولد نشده است .امروز بر اين باورند كه احتمال ابتلا به بيماريهايي چون ديابت و بيماريهاي قلبي در طول دوران بارداري پايه ريزي مي شود .
اگر زني كه قرار است مادر شود ،به خوبي غذا بخورد و ورزش كند و از نگرانيهاي زياد بپرهيزد احتمال ابتلا فرزند خود را به فشار خون و يا كلسترول بالا در سنين پيري كاهش مي دهد .اين بدين دليل است كه جنين در محيط اطراف خود پيامهايي دريافت مي كند و خود را با آن پيامها تطبيق مي دهد .جنيني كه از اكسيژن كافي و غذاي كافي محروم شده است جريان خون خود را به گونه اي تنظيم ميكند كه خون بيشتري به قسمتهاي حياتي چون مغز برسد .در نتيجه به ساير قسمتها چون شكم خون كمتري مي رسد .نوزاد متولد شده داراي سر بزرگ و قسمتهاي شكمي كوچكي خواهد بود .چنين نوزاداني در سنين پيري گرايش بيشتري به ابتلا به كلسترول و فشارخون و ديابت دارند .خطر ابتلا به بيماريها با رژيم ها و عادتهاي غذايي درست و جديد كاهش مي يابد .بنابراين حتي اگر مادر شما مشكلات وزني و فشارخون خود را به شما انتقال داده باشد شما ميتوانيد با عادتهاي غذايي درست و موثر زندگي دختران و نوه هاي خود را تغيير دهيد .
اين همان چيزي است كه مري كيم ( Mary Kimm ) به آن معتقد است .در سن 44 سالگي او با مشكلات ناشي از اضافه وزن دست و پنجه نرم مي كرد .سه سال قبل وزن دختر دختر وي اما (Emma ) نيز رو به افزايش گذاشت هنگامي كه اما هشت سال داشت توسط همكلاسيهايش مورد تمسخر قرار مي گرفت و با چشمان اشك بار به خانه مي آمد .مري مي گويد اينجا بود كه به فكر افتادم تا مشكل خود و دخترم را به طريقي حل كنم .سال قبل با كمك يك پزشك مري و اما سبك زندگي خود را عوض كردند .از غذاهايي استفاده مي كردند كه چربي كم داشت و روزانه ورزش مي كردند .با اين روش آنها توانستند 60 پوند وزن كم كنند .البته انجام اين كار آسان نبود زيرا بايد از خوردن غذاهاي پرچرب مورد علاقه خود مي گذشتند اما مطمئناً اما در 50 سالگي براي نوه خود تعريف خواهد كرد كه داشتن سلامتي كامل ارزش آن همه سختي را داشته است
منبع :روزنامه فتح




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.