انواع فشار همسالان

فشار همسالان یک تأثیر غیر قابل اجتناب است که معمولاً نوجوانان آن را تجربه می‌کنند. لیست زیر در مورد برخی واقعیات مشهور و انواع فشار همسالان آورده شده است.
جمعه، 7 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع فشار همسالان
 انواع فشار همسالان

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

فشار همسالان یک تأثیر غیر قابل اجتناب است که معمولاً نوجوانان آن را تجربه می‌کنند. لیست زیر در مورد برخی واقعیات مشهور و انواع فشار همسالان آورده شده است.
"حقیقت زشت این است که فشار همسالان در سنی به اوج خود می‌رسد که بچه‌ها دوست دارند در آن سن بی‌عاطفه‌تر و ظالم‌تر باشند." والت مولر، رئیس جمهور
فشار همسالان بخشی از زندگی روتین فرد است. فشار همسالان عموماً در میان نوجوانان دیده می‌شود و می‌تواند بر زندگی مردم بدون توجه به سن و جنسیت آنها تأثیر بگذارد. شدت فشار همسالان عموماً با سن و بلوغ فرق می‌کند. دلایل اصلی فشار همسالان عبارتند از : افزایش فاصله‌ و شکاف ارتباطی میان والدین و بچه‌ها، نیاز شدید به پذیرفته شدن به عنوان عضوی از گروه و ذهن شدیداً اثر پذیر که قادر نیست میان آنچه درست و غلط است، تمییز قائل شود.

انواع فشار همسالان :

فشار همسالان شفاهی :

در اینجا ما می‌بینیم که همسالان به طور شفاهی بر نوجوان تأثیر می‌گذارند تا او نیز به روشی که آنها رفتار می‌کنند، رفتار کند؛ برای مثال یک فرد هم سن و سال یک نوجوان به او می‌گوید که چرا وقت خود را با خواندن ریاضی به هدر می‌دهی؟ ما هنوز وقت زیادی تا زمان امتحانات داریم و چرا نمی‌آیی بیرون برویم و با هم سیگار بکشیم؟ این کار خیلی لذت بخش‌ و سرگرم کننده است!
نوجوان یا باید به روش زندگی خود ادامه دهد و یا به همسالان خود گوش ‌کند و به این موضوع باور پیدا ‌کند که سبک زندگی که توسط همسالان پیشنهاد می‌شود جذاب‌تر است. او ممکن است بارها ضرر تحت تأثیر همسالان قرار گرفتن را ببیند اما ذهن او برای این تنظیم می‌شود که به عنوان یک عضو در گروه همسالان خود پذیرفته شود؛ کسانی که هرگز او را مسخره نمی‌کنند و دست نمی‌اندازند.

فشار همسالان غیر شفاهی :

در اینجا ما می‌بینیم که نوجوانان بدون این که هیچ گونه ارتباط شفاهی تحریک کننده بین‌شان رخ دهد، تحت تأثیر همسالان خود قرار می‌گیرند. اگر نوجوانی به طور روتین همسالان خود را مشاهده کند که سبک زندگی ویژه‌ای دارند، ذهن او تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فرض می‌کند که همسالانش زندگی بهتری از او دارند و اگر همه بعضی کارها را انجام می‌دهند پس هیچ اشتباهی در انجام دادن آنها وجود ندارد. در اینجا است که حس ششم و داوری بهتر فرد، تاس می‌اندازند؛ برای مثال نوجوان ممکن است شروع به سوء مصرف مواد و یا سیگار کشیدن بکند چون می‌بیند که تمام دوستانش این کار را با بی‌باکی انجام می‌دهند.

فشار منفی همسالان :

ذهن نوجوانان همانند رس نرم است که شکل تأثیر گذارترین شخصیت اطراف آنها را به خود می‌گیرد. این اثر، اغلب طبیعت منفی دارد. نوجوانان معمولاً با سوء مصرف مواد، سیگار کشیدن افراطی، دزدی و بلند کردن جنس از مغازه‌ و غیره مسیر زندگی اشتباهی را انتخاب می‌کنند. چنین شرایطی اغلب منجر به سابقه‌ی جنایی و کمبود فرصت برای داشتن دوره‌ی تحصیلی درخشان می‌شود. وضعیت فشار منفی همسالان، که در آن دیده شده همسالان به نوجوان جرأت می‌دهند تا کارهای خطرناکی انجام دهد اغلب منجر به مرگ می‌شود.

فشار مثبت همسالان :
فشار همسالان همیشه منفی نیست. گاهی اوقات، فشار همسالان موجب جا افتاده شدن سرگرمی‌های جدید، روح ورزش، وجدان سلامتی و یا اراده‌ی خستگی ناپذیر برای موفقیت در زندگی، میان نوجوانان می‌شود. هم چنین فشار همسالان می‌تواند در وضعیت‌هایی دیده شود که در آن نوجوان شروع به جذب ویژگی‌های شخصی می‌کند که هرگز او را به طور مستقیم ندیده است.

فشار همسالان برای افراد بزرگسال :

این نوع فشار همسالان میان افراد حرفه‌ای و دارای شغل دیده می‌شود. ذهن بزرگسالان همانند نوجوانان به راحتی تأثیر پذیر نیست. اما اغلب دیده شده که بزرگسالان عادت‌های سیگار کشیدن و غیره را، بعد از این که همسالانشان به آنها پیشنهاد می‌دهند که اینها بهترین مسکن برای آسوده کردن فرد از استرس شخصی و استرس مربوط به کار هستند، پیدا می‌کنند. همانند این، دیده شده که بزرگسالان بعد از این که می‌بینند ارشدشان در کار رشوه می‌گیرد، منحرف می‌شوند. اغلب جوان‌ترها که شغل جدیدی را تازه شروع کرده‌اند، در مورد صرف هزینه‌ها‌ی افراطی برای وسایل گران قیمت مثل موبایل و یا گرفتن وام بزرگ برای خرید وسیله‌ی نقلیه‌ی جدید به خاطر فشار همسالان شفاهی و غیر شفاهی اشتباه می‌کنند تا همانند همتایان حرفه‌ای و شغلی خود باشند. در چنین مواقعی فرد باید به طور منطقی فکر کند و انتخاب آگاهانه‌‌ای بین درست و غلط داشته باشد. حس مادی گرایانه داشتن کاملاً طبیعی است. اما بهتر است چیزی را بعد از این که برای دارایی خود به دقت برنامه ریختید، بخرید.
یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش فشار همسالان و یا رها شدن از آن، آموزش به کودکان خود در سن خیلی پایین است تا تصمیمات منطقی را خودشان بگیرند. فرد فقط زمانی قادر خواهد بود از خودش حفاظت کند که بتواند دلالت‌های منفی تحت تأثیر همسالان قرار گرفتن را تشخیص دهد. والدین باید مطمئن شوند که کودکان آنها حس ویژه و منحصر به فرد بودن می‌کنند. کودک باید توجیه شود و درک کند که ویژگی‌های منحصر به فردش باعث شده که او کسی که هم اکنون است، بشود و نیاز نیست همانند همسالان خود رفتار کند. والدین می‌توانند از دوستی‌های مثبت جدید حمایت کنند و کودکان خود را در برابر دوستی‌های منفی حفاظت کنند. در نهایت این که پل زدن روی فاصله و شکاف ارتباطی بین والدین و نوجوانان، موثرترین ابزار علیه فشار همسالان است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.