شمع تربی

زمان درست کردن این شمع 15 دقیقه است. این شمع را می‌توانید برای سه روز نگهداری کنید اما بخش‌های شعله آن باید بعد از هر بار نمایش عوض شود.
دوشنبه، 9 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شمع تربی
 شمع تربی

 

نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک کدوی حلوایی نسبتاً بزرگ، یک ترب صاف به طول 25 سانیتمتر، یک پرتقال کوچک و یک تربچه قرمز.

ابزار ولوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوهای 15 سانتیمتری و 20 سانتیمتری، یک قاشق، سه سیخ چوبی 10 سانتیمتری و سه خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

زمان درست کردن این شمع 15 دقیقه است. این شمع را می‌توانید برای سه روز نگهداری کنید اما بخش‌های شعله آن باید بعد از هر بار نمایش عوض شود.

موارد استفاده:

تزیینی برای میزهای تعطیلات زمستانی.
1- پایه و دسته: با چاقوی بزرگ یک برش 4 سانتیمتری از ته کدو بردارید. خطی را برای برش در فاصله دو سانتیمتری از لبه کدو در سراسر آن خراش دهید. این خط را در عمق یک سانتیمتری عمیق‌تر کنید. یک برش گرد به ضخامت یک سانتی متر از گردن کدو بدهید. داخل آن را خالی کنید به طوری که حاشیه آن یک سانتیمتر قطر داشته باشد.
2- شمع: ترب را پوست بگیرید. دو سر آن را صاف ببرید. دو برش از یک انتهای آن به ضخامت نیم سانتیمتر ببرید و کنار بگذارید. ترب باید در سراسر طول خود ضخامت یکسانی داشته باشد. از پوست کن سبزیجات برای یکنواخت کردن قطر ترب استفاده کنید. یک انتهای آن را به شکلی برش بدهید که شبیه به یک شعله روشن شمع باشد. برای این کار طرح شعله را روی آن در نظر بگیرید و بقیه بخش‌ها را خارج کنید.
 شمع تربی
3- با گذاشتن سه سیخ شمع را روی پایه سوار کنید. سیخ‌ها را روی برش پهن کدو فشار دهید. شمع تربی را روی سیخ‌ها بگذارید و آن را محکم روی پایه فشار بدهید. یک برش کوچک کدو را مستقیماً روی لبه‌ی پایه بگذارید و آن را با دو خلال چوبی از یک طرف به پایه و از طرف دیگر به شمع وصل کنید.
 شمع تربی
4- شعله: یک طرف تربچه قرمز را ببرید. برش را به شکل بیضی انحنا دار درآورید. آن را به شکلی که بخش قرمز رنگ آن رو به بیرون قرار گیرد با خلال چوبی به یک برش گرد از ترب بچسبانید. یک برش نسبتاً ضخیم از عرض یک پرتقال ببرید. برش ترب را روی برش پرتقال نصب کنید. با استفاده از خلال چوبی نوک تیز که در میان پایه شعله و داخل برش پرتقال باشد می‌توانید یک اتصال محکم ایجاد کنید. شعله باید بالاتر از لبه برش پرتقال و در مرکز آن در حال سوختن باشد، این شعله را با فشار دادن یک خلال چوبی نوک تیز به بالای شمع تربی روی آن سوار کنید بعد ته برش پرتقال را روی خلال سوار نمایید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.