توافق هسته‌اي آمريکا و عربستان سعودي

آمريکا و عربستان سعودي در زمينه‌ي استفاده‌ي از انرژي اتمي توافقنامه امضا کردند. اين توافق نمونه‌ي ديگري از رقابت هسته‌اي در ميان کشورهاي خاورميانه است که با فعاليت‌هاي اتمي ايران مرتبط تلقي مي‌شود. آمريکا قصد دارد عربستان سعودي را در استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي ياري دهد. دو کشور روز جمعه، 16 مه، توافقي را امضا کردند که قرار است راه را براي بهره‌گيري از انرژي اتمي
شنبه، 19 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توافق هسته‌اي آمريکا و عربستان سعودي
توافق هسته‌اي آمريکا و عربستان سعودي
توافق هسته‌اي آمريکا و عربستان سعودي

آمريکا و عربستان سعودي در زمينه‌ي استفاده‌ي از انرژي اتمي توافقنامه امضا کردند. اين توافق نمونه‌ي ديگري از رقابت هسته‌اي در ميان کشورهاي خاورميانه است که با فعاليت‌هاي اتمي ايران مرتبط تلقي مي‌شود.
آمريکا قصد دارد عربستان سعودي را در استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي ياري دهد. دو کشور روز جمعه، 16 مه، توافقي را امضا کردند که قرار است راه را براي بهره‌گيري از انرژي اتمي در منطقه هموار کند و به سرمشقي از همکاري در اين زمينه‌ بدل شود. اين توافق‌نامه‌ در جريان ديدار کوتاه جرج دبليو بوش از عربستان به امضا رسيد.
حفاظت از منابع نفتي عربستان، به عنوان بزرگترين صادرکننده نفت دنيا نيز، بخش ديگري از توافق ميان رياض و واشنگتن است. به طور مشخص، آمريکا عربستان را در ياري خواهد داد تا امنيت بيشتري را در مرزهايش ايجاد کند. سال 2006 بزرگترين تاسيساتي نفتي جهان در عربستان مورد حمله موشکي القاعده واقع شد، اما به سبب هدف‌گيري اشتباه، حمله ناکام ماند.

توافقي نه چندان نادر

توافق اتمي ميان آمريکا و عربستان در حالي انجام مي‌شود که در ماه‌هاي اخير چندين توافق و قرارداد مشابه ميان ساير دولت‌هاي منطقه و کشورهاي غربي به امضا رسيده‌اند. ماه مارس گذشته قراردادي ميان آمريکا و بحرين به امضا رسيد که به موجب آن شرکت‌هاي آمريکايي براي بحرين نيروگاه اتمي ايجاد خواهند کرد.
علاوه بر آمريکا، فرانسه نيز نقش عمده‌اي در تشويق و ياري کشورهاي خاورميانه به استفاده از انرژي اتمي دارد.
نيکلا سارکوزي که از ماه مه سال گذشته رياست جمهوري فرانسه را به عهده گرفته است، به رغم مسائل مربوط به پرونده‌ي هسته‌اي ايران و افزايش نگراني‌ها از خطر توليد سلاح هسته‌اي در دنيا، ابايي نداشته که با کشورهاي عربي، از جمله با ليبي، مراکش و الجزاير قراداد فروش تکنولوژي اتمي امضا کند. ژانويه گذشته نيز، وي در ديدار از امارات متحده قرارداد مشابه‌اي را در زمينه انرژي هسته‌اي منعقد کرد و به عربستان سعودي و قطر نيز در اين عرصه پيشنهاد همکاري داد.

سياستي انتقادآميز

تلاش و فعاليت آمريکا و فرانسه براي بهره‌مندکردن رژيم‌هاي غيردمکراتيک که بعضاَ سياست‌هايي پرنوسان و نامطمئن دارند به نظرشماري از ناظران و کارشناسان "غيرمسئولانه" است و با سياست‌هاي سختگيرانه آنها در برخورد با برنامه‌ هسته‌اي ايران همخواني ندارد. در ماه دسامبر گذشته فرانک- والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ي آلمان ( سوسيال دمکرات) و معاون صدراعظم اين کشور در انتقادي آشکارا به سياست اتمي فرانسه، نسبت به پخش و نشر تکنولوژي هسته‌اي در جهان هشدار داد. او همچنين تبليغ انرژي ا تمي به عنوان گزينه‌اي مطلوب براي تأمين انرژي در دنيا را نادرست و خطرناک توصيف کرد.
گفتني است که در خود آمريکا از سه دهه‌ي پيش نيروگاه اتمي جديدي ساخته نشده است. نيروگاه‌هايي که فرانسه مي‌خواهد به عربها بفروشد، نيز از نوع رآکتورهاي اروپايي با فشار آب است. تنها نمونه‌ي اين محصول مشترک شرکت فرانسوي آروا (Areva) و شرکت آلماني زيمنس (Siemens) در فنلاند مستقر است، که ادامه ساخت آن به دليل مسائل مربوط به ايمني نيروگاه تا کنون چندين بار به تعويق افتاده و از همين رو بهره‌برداري از آن، به جاي سال جاري، در سال 2011 شروع مي‌شود. تازه‌ترين نظرسنجي در فنلاند نشان مي‌دهد که اکثريت مردم اين کشور که تا کنون با گسترش استفاده از انرژي هسته‌اي موافق بوده‌اند اينک به مخالفان آن بدل شده‌اند.

تاثيرات برنامه هسته‌اي ايران

شوق و علاقه به انرژي اتمي در منطقه، به ويژه در کشورهايي که از منابع گاز و نفت و از پتانسيل‌هاي بالا در زمينه‌ي انرژي‌هاي تجديدپذير برخوردارند تا حدودي با تلاش‌هاي اتمي ايران مرتبط تلقي مي‌شود. در واقع، به نظر مي‌رسد که فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به تکنولوژي هسته‌اي و تبديل احتمالي اين کشور به يک قدرت بالقوه اتمي، شماري از کشورهاي خاورميانه را نگران بر هم خوردن هر چه بيشتر توازن قوا در منطقه کرده است. از همين رو آنها نيز در صدد دستيابي به تکنولوژي‌هاي هسته‌اي در سطوح مختلف هستند تا در صورت بالاگرفتن رقابت‌هاي امنيتي و نظامي مقدمات لازم براي توسعه و تکميل احتمالي طرح‌هاي اتمي را برخوردار باشند. تشويق و ترغيب شرکت‌ها و کشورهاي غربي و روسيه که دستي در ساختن نيروگاه اتمي دارند نيز در تشديد تمايل کشورهاي منطقه به خريد و کاربرد تکنولوژي هسته‌اي نقش معيني بازي مي‌کند.
در اين ميان، وراي کشورهاي خليج فارس، مصر و ترکيه نيز استفاده از انرژي هسته‌اي را پيگيرانه‌تر از گذشته دنبال مي‌کنند. مصر قرارداد ساخت اولين نيروگاه هسته‌اي خود را با روسيه امضا کرده است و ساخت سه نيروگاه ديگر را در دست بررسي دارد. ترکيه نيز در صدد ساخت سه نيروگاه هسته‌اي است. اخيراَ آمريکا، سوريه را متهم کرد که در تاسيساتي که سپتامبر گذشته توسط جت‌هاي اسرائيل بمباران شد در صدد نصب مخفيانه يک راکتور هسته‌اي بوده است.
منبع: سرویس جهانی بی بی سی




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.