اللهوف علي قتلي الطفوف

زندگينامه و اظهار نظرها: سيد در روز پانزده محرم سال 589 ق در شهر حله به دنيا آمد. شروع تحصيلات او در شهر حله بود و از محضر پدر و جد خود، ورام بن ابي فراس بوده است. او علوم مقدماتي را نزد آن بزرگواران فرا گرفت. سيد در بين علما و مردم زمان خويش از احترام خاصي برخوردار بود. او علاوه بر اينكه فقيهي نام آور بود، اديبي گرانقدر و شاعري توانا شمرده مي شد. ابن طاووس، كه از محضر استادان حله استفاده كافي و لازم را برده بود، براي استفاده از علماي ديگر شهرها عزم سفر نمود. او ابتدا به كاظمين رفت. پس از مدتي ازدواج نمود و ساكن بغداد شد.
شنبه، 19 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اللهوف علي قتلي الطفوف
اللهوف علي قتلي الطفوف
اللهوف علي قتلي الطفوف

نويسنده:محمدرضا ضميري

مؤلف:

سيد علي بن موسي بن جعفر بن طاووس حلي (م 664 ق).

زندگينامه و اظهار نظرها:

سيد در روز پانزده محرم سال 589 ق در شهر حله به دنيا آمد. شروع تحصيلات او در شهر حله بود و از محضر پدر و جد خود، ورام بن ابي فراس بوده است. او علوم مقدماتي را نزد آن بزرگواران فرا گرفت.
سيد در بين علما و مردم زمان خويش از احترام خاصي برخوردار بود. او علاوه بر اينكه فقيهي نام آور بود، اديبي گرانقدر و شاعري توانا شمرده مي شد. ابن طاووس، كه از محضر استادان حله استفاده كافي و لازم را برده بود، براي استفاده از علماي ديگر شهرها عزم سفر نمود. او ابتدا به كاظمين رفت. پس از مدتي ازدواج نمود و ساكن بغداد شد. او مدت پانزده سال در شهر بغداد به تربيت شاگردان و تدريس علوم مختلف پرداخت.
سيد در سال 664 ق در سن 75 سالگي در شهر بغداد وفات نمود. پيكر شريفش در نجف اشرف و در حرم اميرالمؤمنين(عليه السلام) به خاك سپرده شد.

استادان:

پدرش موسي بن جعفر، جدش ورّام بن ابي فراس، ابن نماحلي، فخار بن معد موسوي.

شاگردان:

سديدالدين حلي، علامه حلي، حسن بن داوود حلي (صاحب رجال)، عبدالكريم بن احمد بن طاووس، علي بن عيسي اربلي.

تأليفات:

المهمات و التتمات، كشف المحجة لثمرة المهجة، مصباح الزائر و جناح المسافر، اللهوف علي قتلي الطفوف، مهج الدعوات.

معرفي اجمالي كتاب:

موضوع اين كتاب، جريان شهادت امام سوم شيعيان حسین بن علي(عليه السلام)و واقعه جانسوز عاشورا است. كتاب حاضر براي مسافرتها و آداب زيارت نوشته شده و مؤلف بنا بر اختصار داشته است و به همين جهت سلسله اسناد روايات را حذف كرده و تنها آخرين راوي يا كتاب مرجعي كه روايت از آن نقل شده آورده است.
مؤلف، كه هدفش بيان واقعه عاشورا بوده، احاديث را طوري كنار هم قرار داده كه يك جريان منسجم را تشكيل دهد و از ذكر روايات تكراري و روايات متفرق اجتناب كند.
برخي عناوين كتاب عبارت اند از: مقدمه. شامل مطالبي در عظمت واقعه عاشورا و مقام امام حسين(عليه السلام) كه در سه مسلك تنظيم شده است;
مسلك اول: پيرامون مسايل قبل از شروع عاشورا كه از ولادت امام تا وقايع روز عاشورا را شامل مي شود;
مسلك دوم: شامل وقايع روز عاشورا تا شهادت امام(عليه السلام);
مسلك سوم: شامل وقايع بعد از شهادت امام است.

وضعيت نشر:

اين كتاب، به وسيله انتشارات جهان تهران، در يك جلد به زبان عربي چاپ و منتشر شده است.
نيز اين کتاب به وسيله مرحوم شيخ فارس حسون تحقيق و به به چاپ رسيده است و همچنين چند بار اين کتاب به فارسي ترجمه شده است. از جمله: ترجمه سيد محمد صحفي قمي، عليرضا رجالي تهراني، عباس عزيزي.
منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.