آیا آلرژی‌های غذایی موجب افزایش وزن می‌شوند؟

اگر بدن شما می‌تواند به تنباکو، الکل و مواد مخدر معتاد شود، پس چرا به مواد غذایی اعتیاد پیدا نکند؟ بله، کمی بعد متوجه خواهید شد که این امکان وجود دارد بدن‌ ما به غذا نیز اعتیاد پیدا کند. بدن‌تان می‌تواند دچار اعتیاد ‌شود، قطع
شنبه، 4 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا آلرژی‌های غذایی موجب افزایش وزن می‌شوند؟

آیا آلرژی‌های غذایی موجب افزایش وزن می‌شوند؟
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

اگر بدن شما می‌تواند به تنباکو، الکل و مواد مخدر معتاد شود، پس چرا به مواد غذایی اعتیاد پیدا نکند؟ بله، کمی بعد متوجه خواهید شد که این امکان وجود دارد بدن‌ ما به غذا نیز اعتیاد پیدا کند. بدن‌تان می‌تواند دچار اعتیاد ‌شود، قطع نظر از آسیبی که برجای می‌گذارد.
آلرژی غذایی، حساسیت بدن نسبت به انواع خاصی از مواد غذایی را شامل می‌شود. از آنجا که ما انسانها ترکیب متمایزی از ژن‌ها را دارا می‌باشیم، بسیاری از ما در معرض ابتلا به انواع مختلف آلرژی غذایی در درجات مختلف قرار داریم. علائم حساسیت غذایی به طور کلی خارش شدید، قرمزی، تورمی که در قسمتهای خاصی از بدن ظاهر می‌شود، استفراغ، اسهال و عطسه را شامل می‌شود. چنین مواد غذایی توسط سیستم ایمنی به عنوان اجسامی خارجی در نظر گرفته شده و به آن واکنش نشان می‌دهد. آیا می‌دانستید؟ تقریباً 4 میلیون آمریکایی دچار حداقل یک آلرژی غذایی می‌باشند.
متداول‌ترین آلرژی‌های غذایی، نسبت به بادام زمینی، آجیل درختی، غذاهای دریایی مانند ماهی مرکب، صدف و ماهی، شیر گاو، تخم مرغ، گندم، جو و محصولات سویا است. در حقیقت واکنش‌های آلرژیک همیشه بر روی پوست و یا به صورت اپیدرمال نخواهند بود و گاهی ممکن است به آلرژن‌های غذایی واکنش‌های اپیدرمال نشان ندهید، و یا اینکه این امکان وجود دارد که بدون هیچ توضیح منطقی پف کرده و یا ممکن است یک شبه چند پوند یا کیلو بر وزنتان اضافه شود. اگر نسبت به چنین آلرژن‌هایی (مواد حساسیت‌زا) که اغلب تشخیص آنها سخت می‌باشد، عدم تحمل یا حساسیت دارید، این احتمال وجود دارد که مانند سایر فرم‌های اعتیاد، نسبت به این آلرژن‌ها یا مواد غذایی شوق و تمایل نشان دهید. بله، بدن نشانه‌های نامحسوس از آلرژی را بر روی وزن‌تان نشان می‌دهد، اما این نمی‌تواند مانع از تمایل شدید شما نسبت به مصرف این مواد غذایی شود. اگر هنوز هم نمی‌توانید آن را بپذیرید، از کسانی که از چاقی رنج می‌برند بپرسید که چه چیزی موجب اضافه وزن آنها شده است. در حقیقت خود شما هم مدرکی دال بر اثبات این نظریه می‌باشید.
آیا حساسیت‌های غذایی و افزایش وزن با یکدیگر ارتباطی دارند؟
هنگامی که بدن شما نسبت به ماده‌ای حساسیت نشان می‌دهد، شروع به نشان دادن علائمی در بدنتان مانند آبریزش بینی، پف کردن قسمتهای خاصی از بدن، و حتی عطسه می‌کند. مقدار آب موجود در بدن به طور ناگهانی بالا می‌رود به این دلیل که مکانیسم دفاعی بیوشیمیایی بدن شروع به تولید و حفظ آب اضافی جهت دفع مواد خارجی حساسیت‌زا می‌کند. در نتیجه، هنگامی که مواد غذایی خاصی را مصرف می‌کنید که نسبت به آنها حساسیت دارید، حتی ندانسته، برخی اندام بدن ممکن است به طور ناگهانی پف کرده، به نظر آیند و یا پف آلودتر از معمول شوند، این اندام صورت، شکم، بازوها، ران و یا پای شما را می‌تواند شامل شود. بسیاری از افراد ممکن است دچار خفگی شده و ضرورت دارد بلافاصله به بیمارستان انتقال یابند. اما تمام آلرژیها منجر به چنین واکنش‌های مشخص و آشکاری نمی‌شوند. تشخیص حساسیت نسبت به ماده‌ی غذایی ممکن است چنانچه علائم در مدت زمان کوتاه تغییرات شدیدی را نشان ندهد، دشوار باشد.
به دلیل افزایش درصد آب بدن، به طور ناگهانی چند کیلویی بر وزنتان افزوده می‌شود. با این حال، خبر خوب این است که این اضافه وزن، تنها وزن آب بوده و از بین رفتن آن آسان خواهد بود. اما ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که چنانچه اجازه دهید میل شدید به غذا شما را تحت کنترل در آورد، و ماده‌ی غذایی یا غذایی که ندانسته نسبت به آن آلرژی دارید را مصرف کنید، میزان کالری مصرفی شما افزایش خواهد یافت و مازاد آن درصد چربی بدن‌تان را افزایش خواهد داد. از این رو، بسیاری از افراد چاق با در نظر گرفتن ویژگیهای فیزیکی و با تفاوت بسیاری، کیلوهای بیشتری نسبت به وزن قابل قبول بدن خود دارند. همچنین این امر ممکن است علت سخت بودن پایبندی به رژیم غذایی و هدف کم کردن وزن و حتی جلوگیری از اضافه وزن باشد. متداول‌ترین غذاهای آلرژی‌زا در میان آمریکایی‌ها غنی از محتوای چربی و ارزش کالری‌زایی می‌باشند. انواع خاصی از قطعات پروتئینی غذا با خون ترکیب شده و واکنش‌های آلرژیک را به وجود می‌آورند. غلات کامل، ماده‌ی تشکیل دهنده و جدایی ناپذیر همبرگر حاوی 12 تا 17 درصد پروتئین بوده که یکی از مواد غذایی آلرژی‌زایی است که بیشتر آمریکایی‌ها نسبت به آن حساسیت دارند. متاسفانه، یک یا بیشتر این غذاها به طور مرتب در میان آنها مصرف می‌شود. بنابراین، اکنون می‌توانید غذاهای آلرژی‌زا را مقصر اضافه وزن در میان آمریکایی‌ها بدانید و علت پشت بالا رفتن اندازه‌ی لباس را توجیه کنید.
توضیح دیگر برای آلرژی‌های غذایی که موجب افزایش وزن می‌شوند می‌تواند این باشد که دقیقاً مانند اعتیاد به مواد مخدر، هنگامی که ماده‌ی غذایی را می‌خورید که نسبت به آن آلرژی دارید، مواد شیمیایی خاصی بنام اندروفین توسط مغز شما ترشح می‌شود. اینها هورمون‌های شادی‌ آور بوده و تأثیرشان چند دقیقه به طول می‌انجامد. هنگامی که اثر شادی آور شروع به کاهش گذاشت، مغزتان سخت به دنبال همین احساس شادی و کِیف بوده و شما را مجبور به خوردن بیشتر آن مواد غذایی آلرژی‌زا، می‌کند. این پدیده میل شدید به خوردن غذا را به وجود می‌آورد.
بسیار خوب، در این قسمت، روشی را آورده‌ایم که به شما در اجتناب از اضافه وزنی که آلرژی‌های غذایی منجر به آن می‌شوند، کمک می‌کند. می‌توانید رژیم غذایی حذفی و یا رژیم غذایی چرخشی را امتحان کنید. در واقع، این روش همچنین علت اینکه چرا برخی رژیم‌های غذایی برای بعضی افراد جادو کرده و برای دیگران به خوبی عمل نمی‌کند را توضیح می‌دهد. رژیم حذفی می‌تواند به شما در تشخیص مواد غذایی کمک کند که بدنتان ممکن است به آنها حساسیت داشته باشد و یا مقصران اضافه وزن شما باشند. این رژیم همچنین بدن‌تان را از آن میل‌های شدید به غذا در عرض حدوداً یک هفته رفع مسمومیت می‌کند. همچنین می‌توانید آزمایش خونی مانند آنتی ژن لکوسیت سلولار آنتی بادی و یا آزمایش AL-CATجهت تعیین این مواد حساسیت‌زا را انجام دهید. با حذف گروه خاصی از مواد غذایی به عنوان مثال غلات، غذاهای دریایی یا ماکیان شروع کنید، هر دفعه یکی از این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کرده و به منظور بررسی هرگونه تغییر وزن، پس از حداقل 15 روز از قطع مصرف، به آرامی مجدداً شروع به خوردن آنها کنید. همچنین توصیه می‌کنم که پیش از شروع هرگونه رژیمی، بدن خود را به مدت 3 روز سم زدایی نمایید.
لطفی به خود کنید، مرتبه‌ی بعد که به طور ناگهانی میل به خوردن پیدا کردید، از خوردن این مواد غذایی به طور کامل خودداری کنید. هنگامی که پس از یک ماه ترازو، نتایج بهتری را از وزنتان نشان داد، از خودتان ممنون خواهید شد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.