توضیح جبهه‌ی هوایی مسدود با شکل

این مقاله ویژگی‌های جبهه‌ی مسدود را برای شما آورده است. این نوع جبهه‌ی آب و هوایی وقتی شکل می‌گیرد که یک جبهه‌ی گرم و یک جبهه‌ی سرد با یک دیگر برخورد می‌کنند.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توضیح جبهه‌ی هوایی مسدود با شکل

توضیح جبهه‌ی هوایی مسدود با شکل
 

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

این مقاله ویژگی‌های جبهه‌ی مسدود را برای شما آورده است. این نوع جبهه‌ی آب و هوایی وقتی شکل می‌گیرد که یک جبهه‌ی گرم و یک جبهه‌ی سرد با یک دیگر برخورد می‌کنند.

حضور سه توده :

جبهه‌های مسدود از سه توده‌ی هوایی که با یک دیگر برخورد کرده‌اند، ناشی می‌شوند.
ساختار بزرگ هوا که از بخار آب تشکیل شده و با دمایش مشخص می‌شود به عنوان توده‌ی هوایی شناخته می‌شود. وقتی بین این دو توده‌ی هوایی که دماهای متفاوتی دارند برخورد صورت می‌گیرد منجر به شکل گیری جبهه‌ی هوایی می‌شود. این نوع جبهه‌ی هوایی می‌تواند یکی از انواع زیر باشد :
 جبهه‌‌ی گرم
 جبهه‌ی سرد
 جبهه‌ی ساکن
 جبهه‌ی مسدود
این جبهه‌ها وقتی شکل می‌گیرند که توده‌ی هوایی به طور مستقیم از درون توده‌ی هوایی دیگر که دمای متفاوتی دارد، عبور نمی‌کند و در عوض در اطراف آن توده‌ی هوایی جاری می‌شود. این ناشی از بادهایی است که از چرخش زمین به وجود آمده‌اند. در ذیل واقعیاتی در مورد جبهه‌ی مسدود ارائه شده‌اند.

نماد جبهه‌ی مسدود :

توضیح جبهه‌ی هوایی مسدود با شکل
نماد جبهه‌ی مسدود در تصویر بالا نشان داده شده است. جبهه‌‌ی مسدود با خط توپر نشان داده شده که روی خود، دندانه و یا شکل نیمه دایره دارد و به دنبال آن با مثلث‌هایی مواجه می‌شویم که در جهت توده‌ی هوایی که کمی سردتر است، آورده شده‌اند. حرکت این جبهه در جهتی است که این دندانه‌ها و مثلث‌ها با هم مواجه می‌شوند. حضور این دندانه‌ها و مثلث‌ها یک در میان است. در شکل‌های رنگی جبهه‌ی مسدود با خط توپر بنفش رنگ نمایش داده می‌شود.

جبهه‌ی مسدود چگونه شکل می‌گیرد؟

معمولاً جبهه‌ی مسدود در مناطق تو رفتگی ناشی از فشار کم شکل می‌گیرد. وقتی باد تند و شدید پشت جبهه‌ی گرم پیشروی می‌کند، جبهه‌ی سردی که پشت جبهه‌ی گرم شکل گرفته بود به سمت آن حرکت می‌کند. در نتیجه‌ی طوفان، سرعت این جبهه بیشتر از آن جبهه‌‌ی گرم خواهد بود. توده‌ی هوای پشت جبهه‌ی سرد نسبت به توده‌ی هوای خنک که جلوی جبهه‌ی گرم بود، سردتر است. این دو توده‌ی هوایی، یعنی سرد و سردتر با یک دیگر برخورد خواهند کرد چون توده‌ی هوای گرم به سمت بالا حرکت خواهد کرد.
در نتیجه، جبهه‌ای که هنگام برخورد دو توده‌ی هوایی سرد با یک دیگر شکل می‌گیرد به عنوان جبهه‌ی مسدود شناخته می‌شود. جهت حرکت آن از طرف توده‌ی هوایی سردتر به طرف توده‌ی هوایی سرد خواهد بود. هوای گرم که به سمت بالا حرکت می‌کند خنک و منبسط می‌شود که منجر به شکل گیری ابرها می‌شود. شکل جبهه‌ی مسدود در زیر نشان داده شده است.
توضیح جبهه‌ی هوایی مسدود با شکل

ویژگی‌های جبهه‌ی مسدود :

وقتی جبهه‌ی مسدود عبور می‌کند فشار جوی که کم بود به تدریج افزایش می‌یابد. در نتیجه تغییراتی در جهت باد وجود دارد. ته نشینی که قبل از عبور جبهه، جایی بین "سبک تا سنگین" بود بعد از عبور جبهه‌ی مسدود به ناحیه‌ی " سبک تا متوسط" تغییر می‌یابد. به طور مشابه، مه نیز کاهش می‌یابد و افزایش چشمگیری در میدان دید رخ می‌دهد. نقطه‌ی شبنمی که قبل از عبور جبهه ثابت و پایدار بود بعداً یا افت پیدا می‌کند و یا افزایش می‌یابد (بستگی به نوع انسداد دارد، که گرم باشد و یا سرد باشد).
انسدادها بعداً به دو نوع تقسیم می‌شوند : انسداد گرم و انسداد سرد. در حالتی که توده‌ی هوایی پشت جبهه‌ی مسدود گرم‌تر از توده‌ی هوایی جلوی آن باشد، انسداد گرم است. از طرفی اگر توده‌ی هوایی پشت جبهه‌ی مسدود سردتر از توده‌ی هوایی جلوی آن باشد، انسداد سرد نامیده می‌شود. احتمال شکل گیری انسداد گرم نسبت به انسداد سرد، پدیده‌ی نادری است. این جبهه‌ها مرزهای مشخص شده‌ی خوبی دارند و شکل گیری آنها می‌تواند نشانه‌ی طوفان ضعیف باشد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.