فعالیتهای داخل خانه برای کودکان بیمار

روزهایی خواهد آمد که کودکتان بیمار شده و شما ناگزیرید به هر طریق، راحتی و آرامش را برای کودک بیمار خود فراهم ساخته و از او مراقبت نمایید. با این حال بعضی مواقع نیز مجبورید کودک خود را مشغول نگه داشته تا لحظاتی که
شنبه، 11 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فعالیتهای داخل خانه برای کودکان بیمار

فعالیتهای داخل خانه برای کودکان بیمار
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

روزهایی خواهد آمد که کودکتان بیمار شده و شما ناگزیرید به هر طریق، راحتی و آرامش را برای کودک بیمار خود فراهم ساخته و از او مراقبت نمایید. با این حال بعضی مواقع نیز مجبورید کودک خود را مشغول نگه داشته تا لحظاتی که احساس بیماری کرده و کج خلق می‌شود را کاهش دهید. در این بخش اطلاعاتی را در زمینه‌ی برخی فعالیتهایی که در خانه می‌توانید با کودک خود انجام دهید، فراهم ساخته‌ایم.
کودکان به هنگام ابتلا به آنفولانزا و یا هر نوع بیماری، بسیار کج خلق و سمج می‌شوند و در بیشتر مواقع بسیار زود رنج و تندخو می‌گردند. چیزی که این کودکان در چنین مواقعی به شدت خواستار آن هستند، توجه کامل از طرف پدر و مادر و اعضای خانواده است. به عنوان پدر و مادر، بایستی خود را آماده‌ی انجام تمام وظایف نگهداری و مراقب از کودک و همچنین فراهم ساختن وسایلی جهت مشغول ساختن و همینطور منحرف ساختن ذهنش از بیماری نمایید. در مواقعی که کودک شما مبتلا به آبله مرغان و یا تب مخملک شده و مجبور گردد تا پایان این بیماری به مدرسه نرود، طبیعی خواهد بود که کسل و بی‌حوصله شود. با کمک چند فعالیت، می‌توانید بجای آنکه تمام مدت کودک خود را بدخلق ببینید، اطمینان حاصل کنید که به کاری خلاقانه مشغول است. علاوه بر این، از بدخلقی و افسردگی بدلیل در خانه بودن او جلوگیری خواهید کرد.

فعالیتهایی برای کودکان در روز بیماری

کودک شما در مسیر بهبودی قرار داشته و در عین حال، از اینکه او را ببینید مانند یک روح تمام روز مقابل تلویزیون دراز کشیده، عاصی و خسته می‌شوید. حتماً موافقید که کودکتان به استراحت بیشتری نیاز دارد اما این بدان معنا نیست که او را در طول دوره‌ی بیماری بی‌حرکت و غیر فعال سازید. در ذیل فهرستی از چندین فعالیتی که می‌توانید کودک خود را با آنها مشغول کنید، آورده شده است، این کار می‌تواند ذهن کودکتان را از بیماری منحرف ساخته و همچنین وقت آزادی برای شما فراهم سازد.
________________________________________

استنشاق هوای تازه

کودکان عاشق بازی خارج از خانه هستند و تمام روز در خانه ماندن به بدخلقی و زودرنجی آنها خواهد افزود. به آنها اجازه دهید زمانی از روز را به جذب ویتامین D و تنفس هوای تازه بگذرانند؛ این کار موجب می‌شود احساس بهتری داشته و همینطور هم روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.
_______________________________________

ساختن یک خلیج یا جزیره گنج

چند بالش را به اطراف انداخته و یک جزیره‌ی گنج را برای استراحت در طول روز خود و کودکتان بسازید. برای آنکه آن را برای کودکتان جالب‌تر کنید، با استفاده از کتاب، پازل و دی وی دی قلعه‌ای بسازید. لباسی را بر تن کودک خود کنید (تنها در صورتی که حال این کار را داشته باشد) و مانند یک شاهزاده‌ی واقعی با او رفتار کنید؛ انجام این بازی قطعاً حال کودک شما را بهتر کرده و مطمئناً غم و اندوه بیماری را دور می‌سازد.
________________________________________

شاد و خوشحال کردن کودک

اجازه ندهید کودکتان دچار غم و ناراحتی ناشی از بیماری شود؛ در عوض با انجام بازیهایی که دوست دارد این بی‌حوصلگی و کسالت را دور نگاه دارید. برای آنکه لبخند کودک خود را ببینید، سعی کنید مثل یک اسب به اطراف حرکت کنید. اطمینان می‌دهم که کودکتان هیچ نشانه‌ای از بی‌حوصلگی را با این فعالیت از خود نشان نخواهد داد. با تنها یک صورت خندان می‌توانید کودک خود را شاد کنید و صرفاً با حضور خود در آنجا روحیه‌ی او را بالا ببرید.
________________________________________

ایده‌های سرگرم کننده

یک حرکت خوب مشغول ساختن کودک خود با سرگرمی‌های مختلف (همان سرگرمی‌هایی که وقتی خودتان کودک بودید از آنها لذت می‌بردید) است! کتاب قدیمی و باارزشتان را که در صندوقچه‌ی خود پنهان کرده‌اید بیرون آورده و انواع سکه یا تمبر یا خودکارهایی که طی سالیان طولانی جمع‌آوری کرده‌اید را به کودکتان نشان دهید. از کجا معلوم شاید روزی کودکتان این کار برجسته را ادامه داد. احتمالاً می‌توانید این فعالیت را گسترده ساخته و نکاتی را از چگونگی بدست آوردن و جمع‌آوری تمبر یا سکه‌ای خاص توضیح دهید.
________________________________________

تبدیل شدن به یک آدمک یا عروسک

کودکان عاشق اسباب بازی هستند تنها به این دلیل که این اسباب بازیها بدون هیچ شکایتی اجازه می‌دهند به هر طریقی که دوست دارند با آنها بازی کنند. برای تغییر حالت، مانند یک عروسک برای کودکتان شده، و ویژگی‌های خلاقانه‌ی او را تقویت سازید. چه می‌شود اگر مثل یک دلقک شوید که از سیرک فرار کرده است؟ دست کم با این کار شادی را به چهره‌ی کودک خود به ارمغان می‌آورید.
________________________________________

کاغذ، قیچی، همراه با نظارت

قیچی کنید، قیچی کنید و قیچی کنید. به کودکتان کاغذهای رنگی و یک قیچی دهید (البته با نظارت خود) و اجازه دهید ذهن فعال خود را رها سازد. به آنها کمک کنید از کاغذها آدم و فانوس بسازند و از آنها برای دکوراسیون خانه بهره برید. از کودکتان بخواهید به شما در تزئین اتاق نشیمن و یا دیگر اتاقها با استفاده از این کاغذهای بریده شده، کمک کند. این کار کودکتان را به کاری مشغول ساخته و کج خلقی او را نیز از بین می‌برد.
________________________________________

کارت تبریک

اگر کودکتان کار با قیچی و بریدن را بلد نیست، در این صورت صرفاً چند مداد شمعی و یا مداد رنگی و ماژیک به او داده و بخواهید یک کارت تبریک درست کند. هرچه باشد بازی با مدادهای رنگی او را سرزنده کرده و قطعاً این نوع سرگرمی هیچ خطری نخواهد داشت. به طوری که کودک به آرامی و بی‌سر و صدا نشسته و کار خود را با شکوه رنگ‌آمیزی می‌کند.
________________________________________

بازی با اسباب بازی

کودک خود را برای مدت کوتاهی تنها گذاشته و اجازه دهید با اسباب بازیهای نرم بازی کند. یکی از مشاهداتی که توسط بسیاری از والدین صورت گرفته این است که اجازه دادن به کودک به بازی با اسباب بازی روند و مسیر بهبودی آنها را سریعتر می‌سازد. به علاوه، آرامش و راحتی وصف ناشدنی را برایتان به ارمغان می‌آورد به این دلیل که نوازش و بازی با اسباب بازیهای نرم هیچ خطری را به همراه نخواهد داشت.
________________________________________

کوچولوی شما در آشپزخانه

چقدر لذت بخش است که کوچولوی ناز شما در آشپزخانه کمکتان کند! با کمک کودکتان، غذایی را که دوست دارد درست کنید. بدین طریق، غذایی که درست کرده‌اید به هدر نرفته و هر دوی شما اوقات خوبی را با یکدیگر سپری خواهید کرد. اجازه دهید در بعضی لحظات بر شما برتری یافته به این دلیل که با این کار مطمئن می‌شوید، بدخلق نخواهد شد.
________________________________________

مرور خاطرات

با بیرون آوردن آلبوم‌های قدیمی و عکس‌های اسکن شده، برخی از بهترین خاطرات خود را با فرزندتان دوباره دیده و مرور کنید. حتی می‌توانید از بهترین عکسها با کمک او پازل موزائیکی درست کرده و از آن برای تزئین خانه استفاده کنید. کار دیگری که می‌توانید با آنها بکنید این است که سی دی یا دی وی دی موسیقی با انتخاب آهنگها توسط کودکتان درست کنید. این کار روحیه‌ی او را برای مدتی طولانی بالا می‌برد.
________________________________________

سرگرمی

حوصله‌تان سر رفته؟ خواهید دید که دیگر اینطور نخواهد بود. یکی از فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای که شما و کودکتان می‌توانید امتحان کنید، ساختن عروسک از فویل‌های کاغذی، پشم و جوراب است. هنگامی که آن را ساختید، از کودکتان بخواهید با این عروسکها داستانی را تعریف کند. اوقات خوشی را با ساختن آنها و سپس گوش کردن به داستانهای جالبی که کودکتان تعریف می‌کند، خواهید داشت.
________________________________________

بازی با فرزند خود

پدر عزیز، وقتی را با کوچولوی ناز خود صرف کرده و لطفاً با او بازی‌هایی مانند ماشین بازی را انجام دهید. با کودک خود بازی کنید؛ این بازی می‌تواند بازی‌های ویدئویی و یا یک مسابقه‌ی ساده‌ی ماشین بازی باشد، اما با این کار کودکتان بیشترین لذت را از این بازی خواهد برد. حتی می‌توانید ریلی در خانه بسازید؛ بدین طریق می‌توانید چیزهایی را برای کودکان فرستاده و او بعضی را به شما برگرداند. اگر کودکتان حال حرکت و راه رفتن در خانه را ندارد، بازی‌های تخته‌ای را با او انجام دهید.
________________________________________

ناز پرورده کردن کودک خود

چقدر خوب است که کسی آواز بخواند «تو خورشید من هستی، خورشید عزیز من ...» حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؛ تقریباً بلافاصله کودکتان احساس بهتری خواهد داشت. حالا دیگر می‌توانید برای آن لبخند کوچک، بیش از این دستی به سر و گوش او کشیده و به او محبت کنید، اینطور نیست؟ هرچند که این کار برای من کارساز بود
________________________________________

خواباندن کودک

به یاد داشته باشید که فرزندتان به استراحت نیاز دارد؛ پس زمانی را برای استراحت کنار گذارید. در طی این مدت، می‌توانید کودک خود را با یک آواز یا داستان کوتاه بخوابانید. کودکتان را نوازش کرده و عشق و توجه کامل خود را به او دهید؛ این یکی از بهترین کارهایی است که کودکتان عاشق انجام آن خواهد بود.
کمی صرف وقت برای در آغوش کشیدن و محبت به کودکتان چیزی از شما کم نمی‌کند و هزینه‌ای برای شما ندارد؛ و بهترین قسمت آن این است که کاملاً مجانی است. پیش از خاتمه‌ی این بحث، آرزوی بهبودی سریع کودکتان را دارم؛ مراقب خودتان باشید!



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.