روش‌های جلوگیری از آلودگی هوا

آلودگی هوا که مسئول بسیاری از مشکلات سلامتی است عمدتاً به خاطر سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود. مؤثرترین روش‌های پیشگیری از آلودگی هوا عبارتند از محدود کردن استفاده از سوخت‌ها ، سرویس کردن منظم وسایل
سه‌شنبه، 18 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
روش‌های جلوگیری از آلودگی هوا
روش‌های جلوگیری از آلودگی هوا
 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

آلودگی هوا که مسئول بسیاری از مشکلات سلامتی است عمدتاً به خاطر سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود. مؤثرترین روش‌های پیشگیری از آلودگی هوا عبارتند از محدود کردن استفاده از سوخت‌ها ، سرویس کردن منظم وسایل نقلیه ، صرفه جویی در مصرف انرژی ، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و جایگزین ، بازیافت مواد و غیره.
آلودگی هوا عبارت است از تغییر در خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و زیستی هوا که منجر به تأثیرات سوء بر روی انسان‌ها و موجودات دیگر می‌شود. نتیجه‌ی نهایی تغییر قابل توجه در محیط زیست و یا اکوسیستم‌هاست. موادی که مسئول آلودگی هوا هستند آلوده کننده‌های هوا نامیده می‌شوند. این مواد آلوده کننده ممکن است طبیعی یا مصنوعی و به شکل جامد ، مایع یا گاز باشند.
آلوده کننده‌های هوا به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. آلوده کننده‌های اولیه آن‌هایی هستند که به طور مستقیم از منابعی مانند اگزوز خودروها آزاد می‌شوند. از این جمله می‌توان به گاز مونوکسید کربن اشاره کرد. از طرف دیگر، آلوده کننده‌های ثانویه نتیجه‌ی فعل و انفعال آلوده کننده‌های اولیه مانند لایه‌ی اوزون در سطح زمین هستند که هنگام برخورد گاز خروجی از اگزوز ماشین‌ها با نور خورشید در اتمسفر تشکیل می‌شود. به این نکته باید اشاره کرد که برخی از اشکال آلوده کننده‌های هوا هم اولیه و هم ثانویه هستند.

علل آلودگی هوا و تأثیرات آن

آلوده کننده‌های هوا چه در داخل خانه و چه در بیرون از خانه برای انسان‌ها مضر هستند. آلوده کننده‌های اصلی عبارتند از گوگرد دی اکسید ، کربن مونوکسید ، کربن دی اکسید ، نیتروژن اکسید و ذرات. از میان علل مختلف آلودگی هوا سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند ذغال سنگ ، بنزین و گازوئیل سهم بیشتری در آلودگی هوا دارد. از سوخت‌های فسیلی در صنایع مختلف مانند اتومبیل‌ها ، هواپیماها ، صنایع تولیدی ، نیروگاه‌های برق ، پالایشگاه‌ها و غیره استفاده می‌شود. هر چه که ممکن است سعی کنید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. این کار به دو روش مؤثر است; جلوگیری از آلودگی هوا و افزایش درآمد عمومی. اگر می‌خواهید به مکان نزدیکی بروید به جای استفاده از خودرو پیاده بروید یا از دوچرخه استفاده کنید. هدف از این کار کاهش مصرف سوخت تا حد امکان است. اتومبیل‌ها و نیروگاه‌های برق مسئول 90 درصد آلودگی هوا هستند. گاز کربن دی اکسید که گیاهان برای فتوسنتز به آن نیاز دارند، علت اصلی گرمایش جهانی شناخته شده است. بنابراین، افزایش درصد این گاز گلخانه‌ای سلامت و اقلیم جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیتروژن اکسید و گوگرد دی اکسید هنگامی که در آب حل می‌شوند باعث تشکیل باران اسیدی می‌شوند که به نوبه‌ی خود آب را آلوده می‌کند و زندگی آبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آلودگی هوا تأثیرات زیادی روی سلامت انسان‌ها دارد. از میان این تأثیرات می‌توان به بروز اختلالات تنفسی و تحریک چشم‌ها و گلو اشاره کرد. علایم شایع مشاهده شده پس از قرار گرفتن در معرض هوای بسیار آلوده عبارتند از تنگی در قفسه‌ی سینه ، سوزش چشم‌ها و سرفه کردن. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و آسم بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند. همانطور که انتظار می‌رود، تأثیرات آلودگی هوا در کودکان شدیدتر است; قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده ممکن است منجر به گوش درد ، برونشیت و آسم شود.

بیشتر بخوانید:علل آلودگی هوا

 

روش‌های مختلف برای جلوگیری از آلودگی هوا

این یک واقعیت است که فعالیت‌های انسانی نقش عمده‌ای در انواع آلودگی دارند. از اینرو، یافت راه حل جزء وظایف ماست. با توجه به اثرات مضر آلودگی هوا زمان آن رسیده است که همه برای حل این مشکل تلاش کنند. روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان انتشار آلوده کننده‌ها در اتمسفر را کاهش دهد. در ادامه‌ی مقاله نکاتی برای جلوگیری از آلودگی هوا ارائه شده‌اند.
مراقبت از وسایل نقلیه: سرویس کردن به موقع وسایل نقلیه به افزایش طول عمر و همچنین به حداقل رساندن گاز‌های خروجی از اگزوز خودورها کمک می‌کند. با رانندگی با سرعت متوسط و خاموش کردن خودرو هنگام ترافیک می‌توان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.
وسایل نقلیه‌ی عمومی: هر چه که ممکن است سعی کنید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. این کار به دو روش مؤثر است; جلوگیری از آلودگی هوا و افزایش درآمد عمومی. اگر می‌خواهید به مکان نزدیکی بروید به جای استفاده از خودرو پیاده بروید یا از دوچرخه استفاده کنید. هدف از این کار کاهش مصرف سوخت تا حد امکان است.
منابع انرژی جایگزین: روش‌ مؤثر دیگر برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده از منابع انرژی جایگزین مانند انرژی خورشید ، انرژی برق آبیو انرژی بادی است. امروز از فناوری‌های موجود مانند توربین‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی برای تولید انرژی برق و اشکال دیگر انر‌ژی‌های مورد استفاده در خانه استفاده می‌شود.
صرفه جویی در انرژی: صرفه جویی در مصرف انرژی مطمئناً به جلوگیری از آلودگی هوا کمک خواهد کرد. هنگامی که از چراغ‌ها ، فن‌ها ، تصفیه کننده‌های هوا ، تلویزیون و دستگاه‌های دیگر استفاده نمی‌کنید آن‌ها را خاموش کنید.
به حداقل رساندن آلوده کننده‌های هوا: همیشه سعی کنید سیگار کشیدان را به حداقل برسانید زیرا، تأثیر زیادی در الودگی هوا دارد. به جای سوزاندن زباله‌های خانگی می‌توان آن‌ها را مخلوط کرد و برای درست کرد کود آلی استفاده کرد. از نکات دیگر می‌توان به تعویض اجاق گاز‌های قدیمی ، خودداری از مصرف حلال‌ها و از همه مهم‌تری سیگار نکشیدن در خانه اشاره کرد.
مواد قابل بازیافت: بازیافت رویکردی ساده برای کاهش آلودگی به دور روش است; صرفه جویی در مصرف انرژی لازم برای دفع مواد زائد و به حداقل رساندن آلوده کننده‌هایی که در طی فرآیند تولید آزاد می‌شوند. برخی از مواقل قابل بازیافت عبارتند از بطری‌های پلاستیکی ، بطری‌های شیشه‌ای ، نوشیدنی‌های آلومینیومی ، کاغذهای باطله و غیره.
خرید هوشمندانه: به یاد داشته باشید که به جای کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های کاغذی استفاده کنید. هنگام خرید محصولات دوستدار هوا و قابل بازیافت را انتخاب کنید. این کار به کاهش انتشار آلوده کننده‌ها کمک خواهد کرد. همچنین از دستگا‌های کم مصرف استفاده کنید. در آخر برای دستگاه‌هایی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنید.
آگاهی عمومی درباره‌ی آلودگی مهم‌ترین گام برای جلوگیری از آلودگی هواست. آگاهی عمومی باید گسترش پیدا کند تا مردم از خطرات آلودگی هوا مطلع شوند. بهبود دادن امکانات حمل و نقل و استفاده‌ی مناسب از زمین برای منافع عمومی به قدر مساوی در کنترل آلودگی هوا نقش دارند.



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.