صعود رتبه جهانی ایران در فناوری نانو

جایگاه ایران در تولید علم و پژوهش فناوری نانو در جهان از رتبه ۵۵ در ۴ سال قبل به رتبه ۲۵ ارتقا یافته است. دكتر سعید سركار عضو ستاد ویژه توسعه فناوری نهاد ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: ایران ۴ سال پیش در زمینه تعداد مقالات ISI كه از مهمترین شاخص های پژوهشی است در بین كشورهای مسلمان منطقه پس از تركیه، مصر، تونس، مغرب و مالزی در رتبه ششم قرار داشت
پنجشنبه، 28 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صعود رتبه جهانی ایران در فناوری نانو
صعود رتبه جهانی ایران در فناوری نانو
صعود رتبه جهانی ایران در فناوری نانو

جایگاه ایران در تولید علم و پژوهش فناوری نانو در جهان از رتبه ۵۵ در ۴ سال قبل به رتبه ۲۵ ارتقا یافته است.
دكتر سعید سركار عضو ستاد ویژه توسعه فناوری نهاد ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: ایران ۴ سال پیش در زمینه تعداد مقالات ISI كه از مهمترین شاخص های پژوهشی است در بین كشورهای مسلمان منطقه پس از تركیه، مصر، تونس، مغرب و مالزی در رتبه ششم قرار داشت اما در پی تلاش استادان، دانشجویان و متخصصان این عرصه، امروز كشور ما در زمینه فناوری نانو حرف اول را در منطقه می زند و با ۱۰ پله اختلاف با كشور تركیه در جایگاه نخست منطقه قرار گرفته است.
وی در سومین همایش سراسری دانشجویی فناوری نانو در شیراز افزود: در زمینه آموزش فناوری نانو نیز در منطقه سرآمد هستیم و در جایگاه نخست قرار داریم و جزو ۱۵ كشور برتر دنیا محسوب می شویم. وی با اشاره به اینكه سند استراتژیك توسعه فناوری نانو كشور در سال ۸۴ تدوین شده است، خاطرنشان ساخت: در این سند تمام موضوع های حوزه فناوری نانو از آموزش و تربیت نیروی انسانی گرفته تا بازار مورد توجه قرار گرفته و براساس هدف گذاری های تعیین شده تا پایان برنامه ۱۰ ساله این سند استراتژیك ایران باید رتبه پانزدهم دنیا در عرصه فناوری نانو را كسب كند.
سركار یادآور شد: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو كشور از ۶ وزارتخانه و چند نفر از متخصصان و دانشمندان این حوزه تشكیل شده و تولید ثروت و ارتقای كیفیت زندگی مردم را به عنوان شعار اصلی خود اعلام كرده و تمام برنامه ریزی های آن در راستای تحقق این هدف انجام شده است.
وی اضافه كرد: در سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله كشور، بر اقتصاد دانش بنیان تأكید شده و این اقتصاد تنها با تكیه بر حوزه فناوری های نوین محقق می شود چراكه در شرایط فعلی از اهمیت مواد اولیه و خام در اقتصاد كشور ما كاسته شده و آنچه می تواند قدرت كشور ما را حفظ كند تكیه بر علم و فناوری است و از این راه است كه می توانیم بازار دیگر كشورها را در دست بگیریم.
وی با تأكید برضرورت توسعه فناوری نانو در كشور اظهار داشت: هم اینك ۱۰ دانشگاه در كشور دوره كارشناسی ارشد فناوری نانو را فعال كرده اند و در ۵ دانشگاه نیز دوره دكترای در این رشته دایر شده است و در دیگر دانشگاه ها نیز برای تأمین نیروی متخصص مورد نیاز كشور در این زمینه، فعالیت های جدی در دست انجام است.
وی اضافه كرد: انجام پژوهش در عرصه فناوری نانو به دو شیوه عمودی و افقی صورت می گیرد كه در راستای پژوهش های افقی، بیش از چند هزار پایان نامه در دانشگاه ها و مراكز علمی، تحقیقاتی كشور انجام شده یا در حال انجام است و طرح های عمودی نیز با هدف تولید ثروت و دراختیار گرفتن بازار دیگر كشورها، اجرا می شود.
به گفته سركار، پیش از این بازار فناوری نانو جهان در سال ۲۰۱۵ نزدیك به یك هزار میلیارد دلار برآورد شده بود كه برآورد های اخیر نشان می دهد سهم این عرصه در بازارهای دنیا بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و كشور ایران، دستیابی به یك تا ۲ درصد از این بازار را مورد هدف قرار داده و برای رسیدن به آن در تلاش است.
وی در تشریح اولویت های پژوهشی در حوزه فناوری نانوی كشور توضیح داد: انجام تحقیقات درباره انرژ ی های تجدید پذیر و احیای منابع نفت و گاز، مقوله سلامت، حفظ محیط زیست و منابع پایه از مهم ترین اولویت های انجام پژوهش های فناوری نانو در ایران است كه این اولویت ها با توجه به منابع مالی و اعتبارات موجود، پتانسیل های سرزمینی و نیروی انسانی، بازارهای هدف و نیازهای حال و آینده تعیین شده است.
عضو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نهاد ریاست جمهوری بر لزوم تبدیل دستاوردهای پژوهشی به فناوری و محصولات كاربردی تأكید كرد و گفت: به كارگیری فناوری نانو در زمینه های مختلف بویژه در صنعت مورد توجه ستاد است و خوشبختانه تعدادی از صنایع بزرگ كشور اخیراً در این حوزه فعال شده اند.
رئیس پژوهشكده فناوری نانوی دانشگاه شیراز و دبیر سومین همایش سراسری دانشجویی فناوری نانو نیز در این مراسم اظهار داشت: از مجموع ۷۵۷ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۴۲۴ مقاله از سوی هیأت داوران برای ارائه پذیرفته شده است.
دكتر محمد حسین شیخی، استقبال شركت كنندگان از این دوره از برگزاری همایش را چشمگیر توصیف كرد و گفت: این همایش با حضور ۵۲۰ استاد و دانشجو رشته های فناوری نانو برگزار می شود. سومین همایش سراسری دانشجویی فناوری نانو از ۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه در محل مجتمع فرهنگی ، رفاهی دانشگاه شیراز اجرا شده و در ۳ روز اول مقالات تخصصی در رشته های نانو الكترونیك، نانوبیوتكنولوژی، نانوشیمی، نانومواد، نانومكانیك، نانوفیزیك، نانو محاسباتی و ... به صورت سخنرانی و پوستر در ۵ سالن ارائه شده و در روز پایانی، كارگاه های آموزشی تخصصی برای شركت كنندگان در همایش برپا خواهد شد.
منبع: روزنامه ايران




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.