بهترین روش ترک سیگار

ترک یکباره سیگار 25 درصد موثرتر از ترک تدریجی سیگار است. محققان مدت‌ها بود به دنبال پاسخی برای بهترین راه کمک به ترک سیگار بودند. غالباً این تحقیقات در دو گزینه خلاصه می‌شوند: ترک یکباره یا ترک به روش کاهش تدریجی عادت سیگار
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بهترین روش ترک سیگار
بهترین روش ترک سیگار

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

ترک یکباره سیگار 25 درصد موثرتر از ترک تدریجی سیگار است.
محققان مدت‌ها بود به دنبال پاسخی برای بهترین راه کمک به ترک سیگار بودند. غالباً این تحقیقات در دو گزینه خلاصه می‌شوند: ترک یکباره یا ترک به روش کاهش تدریجی عادت سیگار کشیدن. اما کدامیک بهتر عمل می‌کند؟
به گفته نیکولا لیندسون هاولی، از دانشگاه آکسفورد که مطالعه جدیدی را رهبری می‌کند، بسیاری از مردم فکر می‌کنند منطق عمومی برای ترک سیگار کاهش تدریجی میزان مصرف قبل از ترک کردن است.
اما نتایج کاملاً برعکس بود و ترک یکباره بهترین روش بود.
لیندسون هاولی و همکارانش حداقل 700 نفر در انگلستان را که روزانه 15 نخ سیگار مصرف می‌کردند و برنامه داشتند آن را ترک کنند، مورد بررسی قرار دادند. تمامی آنها یک زمان ترک برای دو هفته معین کردند. نیمی از آنها به صورت تصادفی مقرر شد تا مصرف سیگار را تا زمان معین شده ادامه دهند تا بعداً به صورت ناگهانی ترک کنند. نیمه دیگر تدریجاً مصرف سیگار را در طول دو هفته، تا زمان فرا رسیدن زمان ترک کامل، ادامه دادند. هر دو گروه مشاوره رفتاری و درمان جایگزین نیکوتین از طریق محصولاتی نظیر آدامس، قرص مکیدنی و افشانه دهانی دریافت می‌کردند.
روشی که محققان با آن موفقیت را سنجیدند، مشاهده دوری از سیگار برای چهار هفته بعد از زمان ترک و سپس شش ماه بعد بود.
افرادی که بلامقدمه ترک کردند، بهترین نتیجه را گرفتند. تقریبا 25 درصد بهتر از گروه ترک تدریجی و 49 درصد گروه ترک یکباره موفق بودند در حالیکه 39 درصد گروه ترک تدریجی موفق بودند.
بعد از شش ماه، 22 درصد از افراد گروه یکباره سیگار کشیدن را ترک کرده بودند در حالیکه این میزان در گروه ترک تدریجی تنها 15 درصد بود.
جالب است که اغلب افراد گفتند ترجیح می دادند تا تدریجاً ترک کنند تا اینکه ناگهانی. اما پسند افراد نمی‌توانست تاثیر چندانی در موفقیت آنها داشته باشد و حتی اگر آنها می‌خواستند تدریجاً ترک کنند، اگر از متد ناگهانی استفاده می‌کردند شانس موفقیت آنها بیشتر بود.
تحقیق به روش‌های دیگر ترک سیگار مانند استفاده از سیگارهای الکترونیکی، که هنوز صلاحیت آنها به عنوان یک ابزار موثر ترک سیگار باید به طور قطعی ثابت شود، نگاهی نیانداخته است. به گفته لیندسون هاولی، اگرچه ترک ناگهانی موفقیت آمیزتر بود، آمار ترک در گروه تدریجی نیز کاملاً خوب بود. در مطالعات آینده او به دنبال بررسی روش‌های ترک تدریجی سیگار است تا به امکان موثرتر ساختن این متدها پی ببرد. به گفته او: "اگر هنوز افرادی وجود دارند که احساس می کنند نمی‌توانند به طور ناگهانی ترک کنند و خواهان ترک تدریجی هستند، و در غیر این صورت نمی‌خواهند اصلاً ترک کردن را امتحان کنند، باید از آنها حمایت کنیم تا ترک کنند."

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.