8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008

1) 8آبان ماه سال 1359هجري شمسي: محمد حسين فهميده نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎هاي نبرد حق عليه باطل به درجه شهادت نائل آمد. شهيد فهميده درقم به دنيا آمد و دراوائل جنگ تحميلي همراه ديگر بسيجيان به جبهه رفت. هنوز مدت زيادي از حضور حسين فهميده در جبهه نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود زيرتانك دشمن بعثي رفت و ضمن انهدام تانك دشمن خود نيز شهيد شد
چهارشنبه، 1 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 1) 8آبان ماه سال 1359هجري شمسي: محمد حسين فهميده نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎هاي نبرد حق عليه باطل به درجه شهادت نائل آمد. شهيد فهميده درقم به دنيا آمد و دراوائل جنگ تحميلي همراه ديگر بسيجيان به جبهه رفت. هنوز مدت زيادي از حضور حسين فهميده در جبهه نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود زيرتانك دشمن بعثي رفت و ضمن انهدام تانك دشمن خود نيز شهيد شد. شهيد فهميده با اين عمل شجاعانه برگ سرخ ديگري برتاريخ حماسه گونه جنگ تحميلي افزود و نام خود را جاودانه ساخت. شهيد فهميده آنگونه بود كه حضرت امام خميني(ره) درباره او فرمودند: " رهبرما آن طفل12ساله‎اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتراست با نارنجك خود را زيرتانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد." گفتني است روز شهادت شهيد حسين فهميده روز بسيج دانش‎آموزي نام گرفته است و هرسال دراين روز مراسم ويژه‎اي در مدارس ايران برگزار مي‎شود.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 2) روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي : از آنجا كه دانش‏آموز شهيد و رزمنده بسيجي، محمدحسين فهميده، با ايمان و بينش عميق واستوار در جنگ با دشمن، پيش قدم شد و با نيل به شهادت، درس شجاعت، فداكاري و مقاومت را به همه بسيجيان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از اين نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر ياد فرمودند. بدين گونه، نام و ياد او، منشأ حماسه‏هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‏هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت. امروزه، شهيد فهميده، بحق الگوي شايسته‏اي براي دانش‏آموزان بسيجي و جوانان و نوجوانان كشور مي‏باشد و يادآوري اين حماسه مي‏تواند، يادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏هاي والاي آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‏اند: "زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‏آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت‏هاي دفاع مقدس مي‏باشد." از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسيج دانش‏آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 3) انتشار و به جريان انداختن سكه‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش):  با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقي مانده از رژيم منحط ستمشاهي، مسأله تغيير شكل ظاهري سكه‏هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه‏هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه‏ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه‏ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پايين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 4) 29ماه شوال سال1228هجري قمري: عهدنامه گلستان درقريه‎اي به همين نام ميان ايران و روسيه منعقدگرديد. عهدنامه گلستان با ميانجيگري سرگوراوزلي سفيرانگلستان و حاج ميرزا ابوالحسن ايلچي در11مادّه و يك مقدمه به امضا رسيد. عهدنامه گلستان ازنتايج جنگهاي ده ساله ايران و روس بود كه به سبب بي توجهي و بي كفايتي شاهان قاجار به شكست ايرانيان انجاميد. به موجب عهدنامه گلستان ولايات قارباغ، گنجه، شيروان، دربند، باكو، داغستان و گرجستان به روسيه ملحق شد. درمقابل، دولت روسيه تعقد كرد كه نيابت سلطنت عباس ميرزا را برسميت بشناسد و او را سريعتربرتخت سلطنت بنشاند.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 5) رحلت فقيه بزرگ شيعه آيت‏اللَّه "آقا محمدباقر وحيد بهبهاني" (1205 ق):  محمدباقر بن محمداكمل بهبهاني معروف به "وحيد بهبهاني" در سال 1116 يا 1118 ق در اصفهان به دنيا آمد. وحيد بهبهاني بعد از اين كه حوزه‏ي اصفهان، پس از انقراض صفويه، از مركزيت افتاد، به همراه برخي از علما و فقها به عتبات مهاجرت نمود. آيت‏اللَّه وحيد بهبهاني، كربلا را مركز قرار داد و شاگردان بسيار مُبَرِّزي تربيت كرد. حضرات آيات عظام سيدمهدي بحرالعلوم، شيخ جعفر كاشف الغطاء، ميرزا ابوالقاسم قمي (صاحب كتاب قوانين)، حاج ملامهدي نراقي، سيدعلي صاحب رياض، ميرزا مهدي شهرستاني، سيدمحمدباقر شفتي اصفهاني (معروف به حجت‏الاسلام) و ميرزا مهدي شهيد مشهدي، از آن جمله‏اند. علاوه بر اين، وحيد بهبهاني در دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخباري‏گري و تربيت گروهي مجتهد مبرز، تلاش پيگيري نمود و اين سبب شد كه او را "استادُ الكُلّ" خواندند. او تقوي را در حد كمال داشت و شاگردانش براي او احترام بسيارعميقي قايل بودند. نتايج كارهاي آيت‏اللَّه بهبهاني را مي‏توان بر دو محور برشمرد: اول بررسي كامل رواياتِ اخبار و احاديث و حاكم شدن باب اجتهاد و انسداد باب اخباري‏گري و ظاهرگرايى. دوم در مسير تكامل قرار گرفتن فقه اجتهادي. وحيد بهبهاني از سال 1173 ق تا پايان عمر، مرجعيت و زعامت شيعيان را به عهده داشت و خدمات زيادي در اين دوران به انجام رساند. حُسنِ تدبير، مقام علمي و استعداد فوق‏العاده و ذوق خاص ايشان در آن عصر، زبانزد خاص و عام بود، به گونه‏اي كه از نوادر جهان اسلام به شمار آمده، خدمات و تلاش‏هاي علمي آن فقيه بزرگوار نقطه‏ي عطف مهمي در تحول بحث‏هاي اصولي و اجتهادي محسوب مي‏شد. الاجتهاد و الاخبار، شرح مفاتيح فيض و... از جمله تاليفات اين مرجع بزرگ شيعه مي‏باشند. سرانجام اين عالم رباني در 89 يا 87 سالگي در كربلا به لقاءاللَّه پيوست و در حرم امام حسين(علیه السلام) به خاك سپرده شد.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 6) 29اكتبرسال1783ميلادي: ژان دالامبر رياضيدان و فيلسوف فرانسوي درگذشت. دالامبربه رياضيات علاقه فراوان داشت به همين سبب تحصيلات پزشكي را رها كرد و به مطالعه وتحقيق درعلم رياضي پرداخت. تحقيقات و بررسي هاي دالامبر به وضع اصل دالامبر درديناميك و قضيه دالامبر دررياضيات منتهي شد. دالامبر ازاعضاي فرهنگستان علوم فرانسه بود و درتنظيم دايرة المعارف ديده رو نقش چشمگيري داشت.
7) 29اكتبرسال1956ميلادي: سربازان رژيم اشغالگرقدس به شبه جزيره سينا حمله كردند. اين حملات بدنبال ملي شدن آبراه سوئز به همت جمال عبدُ النّاصر رئيس جمهورمصرآغازشد. رژيم اشغالگرقدس درصدد بود كه ازاين طريق خليج عَقَبه را براي عبور كشتي هاي خود دراختياربگيرد. گفتني است كه دراين حملات قواي فرانسه و انگليس بطورمستقيم از رژيم صهيونيستي حمايت كردند و چتربازان خود را درسراسر شبه جزيره سينا مستقر ساختند. بدين ترتيب شيه جزيره سينا به اشغال دشمنان درآمد. سرانجام اين جنگ كه دومين جنگ كشورهاي عربي و صهيونيست ها بشمار مي رود با ميانجيگري سازمان ملل متحد پايان يافت و مهاجمان خاك مصر را ترك كردند.
8 آبان 1387 / 29 شوال 1429 / 29 اکتبر 2008 8) روز ملي و اعلام جمهوري تركيه با روي كار آمدن "آتاتورك" در اين كشور (1923م) : تركيه، بازمانده قلمرو امپراتوري بزرگ عثماني است كه پس از 623 سال، در پي شكست در جنگ جهاني اول و تجزيه امپراتوري عثماني تشكيل شد. با اين حال، نظام پادشاهي و خلافتي خود را پس از جنگ نيز حفظ كرد. در اين سال‏ها، بر اثر پيروزي‏هايى كه قواي ترك به فرماندهي مصطفي كمال پاشا بر نيروهاي يونان به دليل منازعه بر سر زمين‏هاي مورد اختلاف، به دست آوردند، مصطفي كمال به شهرت فراواني دست يافت و درصدد سرنگوني رژيم عثماني برآمد. اما الغاء رژيم سلطنتي در تركيه كه با مذهب پيوند خورده بود كار آساني به نظر نمي‏رسيد. مصطفي كمال براي حل اين مشكل، مقام سلطنت و خلافت عثماني را از هم جدا كرد و ضمن الغاء رژيم سلطنتي و خلع سلطان محمد ششم از سلطنت، مقام خلافت را به عنوان يك مقام مذهبي، به پسر عموي سلطان مخلوع، به نام عبدالمجيد سپرد. پس از چندي، مجلس جديد تركيه در 29 اكتبر 1923م، ضمن اعطاي لقب آتاتورك به معني پدر ترك، وي را به رياست جمهوري انتخاب كرد و او يكسال بعد با لغو مقام تشريفاتي خلافت، دوران ديكتاتوري بلامنازع خود را آغاز نمود. آتاتورك بيش از پانزده سال با ديكتاتوري بر مردم مسلمان تركيه حكومت كرد و كوشيد با حذف مقررات و ارزش‏هاي اسلامي، قوانين و مظاهر زندگي غربي را در چار چوب نظام غيرديني در تركيه رواج دهد. اقدامات آتاتورك پس از مرگش در سال 1938م نيز ادامه يافت. اگرچه در جمهوري تركيه در سال 1945 به تدريج، زمينه براي مردم سالاري چند حزبي آماده شد، اما نظامياني كه خود را حافظان نظام لائيك در تركيه مي‏دانند، همچنان بر سياست‏هاي داخلي و خارجي اين كشور نظارت مي‏كنند. حذف قوانين اسلامي و مظاهر ديني از سطح جامعه، تطبيق قوانين مدني و قضايى با خواسته‏هاي غرب، همكاري گسترده و پيروي از امريكا و اروپا در مسائل مختلف در عرصه بين‏الملل، حضور در پيمان ناتو و تلاش براي عضويت در اتحاديه اروپا، از جمله گام هايى است كه اين كشور، براي اروپايى شدن برداشته است. در حقيقت، اروپايى شدن به عنوان يكي از اهداف مشترك سردمداران تركيه به حساب مي‏آيد. با اين حال اتحاديه اروپا با عنوان كردن موانعي چون مسئله قبرس، وجود حكم اعدام و نقض حقوق بشر در اين كشور همچنان از پذيرش تركيه در اين اتحاديه خودداري كرده است. كشور تركيه در همسايگي جمهوري اسلامي ايران، با 779/542 كيلومتر مربع وسعت و بيش از 67 ميليون نفر جمعيت در منطقه آسياي صغير و جنوب شرقي اروپا قرار دارد. بيش از 98% جمعيت تركيهْ مسلمان و بقيه مسيحي و يهودي مي‏باشند. زبان رسمي، تركي (با حروف لاتين) و پايتخت آن، آنكارا است. پيش‏بيني مي‏شود جمعيت تركيه تا سال 2025 بيش از 87 ميليون نفر خواهدبود. واحد پول تركيهْ ليره است و استانبول، ازمير، آدانا از شهرهاي مهم آن هستند. نظام سياسي حاكم بر تركيه جمهوري است.(ر.ك: 10 نوامبر)


معرفی پایگاههای اینترنتی


تصاوير گرافيک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.