باورها و افتخارات در بیان امام خمینی (ره)

ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‏خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‏زند، از مقبره‏ها‏ و گورستان‏ها نجات داده و به عنوان بزرگترین
دوشنبه، 21 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
باورها و افتخارات در بیان امام خمینی (ره)
 باورها و افتخارات در بیان امام خمینی (ره)

 

گردآوری و تنظیم: رسول سعادتمند




 

باورهای و افتخارات جاودانه‏ی ما

امام خمینی:

ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‏خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‏زند، از مقبره‏ها‏ و گورستان‏ها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‏کشاند نجات دهد.
و ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالی بوده، و امیر المؤمنین علی بن ابی طالب، این بنده‏ی رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگی‏ها است.
ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه (1) که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.
ما مفتخریم که ائمه معصومین، از علی بن ابی طالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان - علیهم آلاف التحیات و السلام - که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است ائمه ما هستند.
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» (2) می‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه»(3) امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی (ع) و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه»(5) که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است.
ما مفتخریم که «باقر العلوم»(6) بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز خدای تعالى و رسول (ص) و ائمه معصومین (ع) مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.
و ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است که فقه ما که دریای بی‏پایان است، یکی از آثار اوست. و ما مفتخریم به همه ائمه معصومین - علیهم صلوات الله - و متعهد به پیروی آنانیم.
اما مفتخریم که ائمه معصومین ما - صلوات الله و سلامه علیهم - در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازک حکومت‏های جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. و ما امروز مفتخریم که می‏خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگی سرنوشت ساز سر از پا ناشناخته، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدا می‏کنند.
ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‏های فرهنگی و اقتصادی و نظامی ‏حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند؛ و آنان که توان جنگ دارند، در آموزش نظامی ‏که برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی ‏از واجبات مهم است شرکت، و از محرومیت‏هایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آن‏ها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی‏اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نموده‌اند؛ و آنان که توان جنگ ندارند، در خدمت پشت جبهه به نحو ارزشمندی که دل ملت را از شوق و شعف به لرزه درمی‏آورد و دل دشمنان و جاهلان بدتر از دشمنان را از خشم و غضب می‏لرزاند، اشتغال دارند. و ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری زینب گونه - علیها سلام الله - فریاد می‏زنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر؛ و می‏دانند آنچه به دست آورده‌اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا.
و ملت ما بلکه ملت‏های اسلامی ‏و مستضعفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و ایلام عزیزند. درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانه خود دست نمی‏کشند و برای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود دوست و دشمن را می‏شناسند و در رأس آنان امریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده و هم پیمان او صهیونیست جهانی (7) است که برای رسیدن به مطامع خود جنایاتی مرتکب می‏شود که قلم‏ها از نوشتن و زبان‏ها از گفتن آن شرم دارند؛ و خیال ابلهانه «اسرائیل بزرگ»!(8) آنان را به هر جنایتی می‌کشاند. و ملت‏های اسلامی ‏و مستضعفان جهان مفتخرند که دشمنان آن‏ها حسین اردنی (9) این جنایت پیشه دوره گرد، و حسن (10) و حسنی مبارک (11) هم آخور با اسرائیل جنایتکارند و در راه خدمت به امریکا و اسرائیل از هیچ خیانتی به ملت‏های خود رویگردان نیستند. و ما مفتخریم که دشمن ما صدام عفلقی است که دوست و دشمن او را به جنایتکاری و نقض حقوق بین المللی و حقوق بشر می‌شناسد و همه می‌دانند که خیانتكاری او به ملت مظلوم عراق و شیخ نشینان خلیج، کمتر از خیانت به ملت ایران نباشد.
و ما و ملت‏های مظلوم دنیا مفتخاریم که رسانه‏های گروهی و دستگاه‏های تبلیغات جهانی، ما و همه مظلومان جهان را به هر جنایت و خیانتی که ابرقدرتهای جنایتکار دستور می‌دهند متهم می‌کنند. کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه امریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگ‏های جنگی‏اش و آن همه دولت‏های سرسپرده‌اش و به دست داشتن ثروت‏های بی‏پایان ملت‏های مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه‌های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیه الله - ارواحنالمقدمه الفداء - آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی‌داند به که متوسل شود! و رو به هر کسی می‌کند جواب رد می‌شنود! و این نیست جز به مددهای غیبی حضرت باری تعالی - جلَّت عظمتُه - که ملت‏ها را بویژه ملت ایران اسلامی‏ را بیدار نموده و از ظلمات ستمشاهی به نور اسلام هدایت نموده.
من اکنون به ملت‏های شریف ستمدیده و به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که از این راه مستقیم الهی که نه به شرق ملحد و نه به غرب ستمگر کافر وابسته است، بلکه به صراطی که خداوند به آن‏ها نصیب فرموده است محکم و استوار و متعهد و پایدار پایبند بوده، و لحظه‏ای از شکر این نعمت غفلت نکرده و دست‏های ناپاک عمال ابرقدرت‏ها، چه عمال خارجی و چه عمال داخلی بدتر از خارجی، تزلزلی در نیت پاک و اراده آهنین آنان رخنه نکند؛ و بدانند که هر چه رسانه‌های گروهی عالم و قدرت‏های شیطانی غرب و شرق اشتلم می‌زنند دلیل بر قدرت الهی آنان است و خداوند بزرگ سزای آنان را هم در این عالم و هم در عوالم دیگر خواهد داد. (إنَّه وَلیُّ النِّعَم و بِیَدِه مَلَکوتُ کلِّ شَیءٍ).
و با کمال جد و عجز از ملت‏های مسلمان می‌خواهم که از ائمه اطهار و فرهنگ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی ‏این بزرگ راهنمایان عالم بشریت به طور شایسته و به جان و دل و جانفشانی و نثار عزیزان پیروی کنند. از آن جمله دست از فقه سنتی که بیانگر مکتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملت‏ها است، چه احکام اولیه و چه ثانویه (12) که هر دو مکتب فقه اسلامی‏ است، ذره‏ای منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمی‏ انحرافی، مقدمه سقوط مذهب و احکام اسلامی ‏و حکومت عدل الهی است. و از آن جمله از نماز جمعه و جماعت که بیانگر سیاسی نماز است هرگز غفلت نکنند، که این نماز جمعه از بزرگترین عنایات حق تعالی بر جمهوری اسلامی ‏ایران است. و از آن جمله مراسم عزاداری ائمه اطهار و بویژه سید مظلومان و سرور شهیدان، حضرت ابی عبد الله الحسین - صلوات وافر الهی و انبیا و ملائکه الله و صلحا بر روح بزرگ حماسی او باد - هیچ گاه غفلت نکنند. و بدانند آنچه دستور ائمه (ع) برای بزرگداشت این حماسه تاریخی اسلام است و آنچه لعن و نفرین بر ستمگران آل بیت است، تمام فریاد قهرمانانه ملت‏ها است بر سردمداران ستم پیشه در طول تاریخ الی الابد. و می‌دانید که لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنی امیه - لعنه الله علیهم - با آنکه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شده‌اند، فریاد بر سر ستمگران جهان و زنده نگهداشتن این فریاد ستم شکن است.
و لازم است در نوحه‏ها‏ و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمه حق - علیهم سلام الله - به طور کوبنده فجایع و ستمگری‏های ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست آمریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهی - لعنة الله و ملائکته و رسله علیهم - است به طور کوبنده‏ یادآوری و لعن و نفرین شود. و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسی است که حافظ ملیت مسلمین، بویژه شیعیان ائمه اثنی عشر - علیهم صلوات الله وسلم - است.(13)

پی‌نوشت‌ها:

1- نهج البلاغه، کتابی است پر ارج که پس از «قرآن مجید» بهترین و مشهورترین کتاب دنیا، و آفتاب عالمتابی است که در آسمان علم و ادب پرتوافکن می‏باشد و اعجاب و شگفتی آن حتی بیگانگان از اسلام را برانگیخته است.
کتاب نهج البلاغه، شامل خطبه‏های امیر المؤمنین و نامه‏ها ‏و کلمات قصار آن بزرگوار است که به وسیله سید شریف رضی جمع آوری شده است.
علامه سید شریف رضی در مقدمه خویش بر نهج البلاغه آورده‌اند که:
«سخنان آن حضرت متضمن عجایب بلاغت و شگفتی‏های فصاحت و گوهرهای ادبیات عربی و مطالب روشنی بخش دینی و دنیوی است و این همه امتیازات در هیچ کلامی ‏جمع نشده و این گونه سخنان جامع در هیچ کتابی گرد نیامده است، زیرا امیر المؤمنین (ع) یگانه سرچشمه و منبع فصاحت و منشأ و مأخذ بلاغت است که رموز بلاغت از آن حضرت آشکار شده و آیین و آدابش از او گرفته شده است ...
سخنان آن حضرت پرتوی از علم الهی و نسیم خوشبوی و روحبخشی از سخنان پیامبر (ص) است ... از جمله شگفتی‏های ویژه آن حضرت که مخصوص خود اوست و در هیچ کسی نظیر آن پیدا نمی‏شود، چند بعدی بودن سخنان اوست، زیرا اگر کسی سخنانی که از آن حضرت درباره زهد، مواعظ و پند و اندرز وارد شده، بدون توجه به قدرت و عظمت گوینده‌اش بخواند و خوب تأمل کند، بی گمان خواهد گفت این سخنان از آن کسی است که از امور دنیا بهره‏ای جز زهادت، و کاری جز عبادت نداشته است و خود در گوشه انزوا نشسته و سر در لاک خود برده و یا به دامن کوهی پناه برده و از جهان بریده است، که جز احساس خود چیزی نمی‏شنود و غیر از خود کسی نمی‏بیند و هر گز باور نمی‏کند که گوینده این سخنان، بزرگمردی است که شمشیر آتش زا به دست، بی‏محابا در قلب میدان جنگ رخنه می‏کند و گردن‏های گردنکشان را می‏زند و پهلوانان را به خاک و خون می‏افکند و هنگام برگشتن از میدان از نوک شمشیرش خون و لخته‏های دل آب شده می‏چکد، و با این همه پارساترین پارسایان و پاکبازترین پاکبازان و یگانه لنگر دوران است و این از فضایل شگفت انگیز و ویژگی‏های لطیف آن حضرت است که صفات متضاد در وجودش جمع شده و امور مختلفه را در یک مرکز گرد آورده است ...».
2- حضرت امام این تعبیر را در مواردی برای ادعیه‏ای که از ائمه (ع) وارد شده است، ذکر فرموده‌اند:
«... ادعیه ائمه هدی دعاهای آن‏ها، همان مسائلی را که کتاب خدا دارد، دعاهای آن‏‎ها هم دارد با یک زبان دیگر، قرآن یک زبان دارد، یک نحو صحبت می‏کند و همه مطالب را دارد منتها بسیاری‏اش در رمز است که ما نمی‏توانیم بفهمیم و ادعیه ائمه (ع) یک وضع دیگری دارد، به تعبیر شیخ عارف و استاد ما [حضرت آیت الله شاه آبادی - رضوان الله تعالی علیه] ادعیه کتاب صاعد است، قرآن صاعد؛ تعبیر می‏فرمود به اینکه قرآن کتاب نازل است که از آن جا نزول کرده است و ادعیه ائمه کتاب صاعد است، همان قرآن است رو به بالا می‏رود ، کسی که بخواهد بفهمد که مقامات ائمه چی است، باید رجوع کند به آثار آن‏ها، آثار آن‏ها ادعیه آن‏هاست، مهمش ادعیه آن‏هاست و خطابه‌هایی که می‏خواندند...».
(بیانات حضرت امام در جمع رؤسای سه قوه - 19/8/66)
3- عالم جلیل القدر، علی بن طاوسی این دعا را در اعمال ماه شعبان از حسین بن محمد ابن خالویه» نقل می‏کند و می‏نویسد: امیر المؤمنین و فرزندانش (ع) همیشه این دعا را در ماه شعبان می‏خواندند.
(اقبال الاعمال، ص685 : مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان)
حضرت امام خمینی می‏فرمایند:
مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیمترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آن‏هایی که اهلش هستند می‏توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند. این از دعاهایی است که من غیر از این دعا ندیدم که همه ائمه - روایت شده است که همه - این دعا را، این مناجات را می‏خواندند. این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را می‏خواندند». (بیانات حضرت امام در جمع روحانیون، مسئولان و مقامات لشکری و کشوری به تاریخ 7/3/62)
4- دعای گرانقدر «عرفه»، مناجاتی است که حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) در بعد از ظهر روز عرفه، در زیر آسمان در صحرای عرفات در حالی که مانند باران اشک می‏ریختند قرائت کردند. (اقبال الاعمال - اعمال روز عرفه، ص 339- زاد العماد، ص 265- مفاتیح الجنان، أعمال روز عرفه).
این دعا بیانگر راز و نیاز عاشقانه سرور آزادگان و سالار شهیدان با محبوب و معبود خود خالق یکتاست و شامل مفاهیم بس بلند و عمیق است.
5- قال الصادق(ع): «انَّ فاطمه مَكَثَت بعد رَسُول الله خَمسَه وَ سَبعینَ یَوماً وَ قَد كانَ دَخَلَها حُزنٌ شدیدٌ عَلى ابیها، وَ كانَ جبرئیل یَأتیها فَحُسِنُ عَزاها عَلى أبیها، یَطیبُ نفسها، وَ یُخبرها عن أبیها وَ مكانِهِ و یُخبِرُها بما یكُونَ بَعدَها فى ذُریتها و كانَ عَلىٌ یَكتُب ذلك فهذا مُصحَفُ فاطمهَ.
امام صادق(ع) فرمود: فاطمه (س) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بیش از 75 روز زنده نماند، و غم جانسوز داغ پدر قلب او را لبریز کرده بود، به این جهت جبرئیل پی در پی به حضورش می‏آمد، و او را در عزای پدر سلامت باد می‏گفت، و تسلی بخش خاطر غمین زهرا (س) بود، و گاه از مقام و منزلت پدر بزرگوارش سخن می‏گفت، و گاه از حوادثی که بعد از رحلت او بر ذریه‌اش وارد می‏گردید خبر می‏داد، و امیر المؤمنین (ع) نیز آنچه جبرئیل املا می‏کرد همه را به رشته تحریر درمی‏آورد، و مجموعه این سخنان است که به مصحف فاطمه موسوم گردید.(الاصول من الکافی، ج 1، ص 241).
روایت دیگری در کتاب کافی، از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که در این مصحف مسائل شرعی از حلال و حرام مطرح نیست، بلکه دانشی است از آنچه واقع شده و یا به وقوع خواهد پیوست».
6- اسم مبارک آن بزرگوار محمد، و لقب مشهور او باقر است که حضرت رسول (ص) آن حضرت را طی روایاتی به این لقب ملقب فرمود. کنیه مشهور آن حضرت، ابی جعفر و عمر مبارک ایشان 57 سال بود. امام باقر تا دو امتیاز در میان ائمه تن دارد:
اول، جد پدری ایشان امام حسین(ع) و جد مادری آن حضرت امام حسن (ع) است. از این جهت در حق ایشان گفته شده: «عَلَویٌ مِن عَلَوِییَّنَ وَ فاطِمِیٌ مِن فاطِمییَّنَ وَ ‌هاشِمیٌ مِن ‌هاشِمِیِّینَ».
امتیاز دیگر آنکه وی پایه گذار انقلاب فرهنگی شیعه محسوب می‏شود. اگرچه انتشار معارف شیعه به دست امام صادق (ع) صورت گرفت ولی به دست امام باقر پایه گذاری شد. در دوران امام باقر (ع) دولت بنی امیه رو به زوال بود، مردم از آن‏ها متنفر بودند. به علت وجود کسی چون عمر بن عبد العزیز، که علاوه بر اینکه نفع بزرگی برای شیعه داشت ضرر بزرگی نیز برای بنی امیه داشت و اختلاف شدیدی که در ممالک اسلامی ‏پدید آمده بود و هر کسی از گوشه‏ای قیام می‏کرد، خلفا به سرعت تغییر می‏کردند - چنانکه در مدت امامت امام باقر (ع) در مدت نوزده سال پنج خلیفه روی کار آمدند. ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبد الملک، عمر بن عبد العزیز، یزید بن عبد الملک، هشام بن عبد الملک - پس موقعیت مناسبی برای آن حضرت که از ظلم بنی امیه فارغ شده بود، پدید آورد که انقلاب علمی‏ را آغاز نماید و بزرگانی از عامه و خاصه در اطراف ایشان جمع شدند و حقایق اسلام، لطایف اسلام و بالاخره معارف اسلام را منتشر کردند. از این جهت رسول اکرم (ص) به ایشان لقب «باقر» داده است. صاحب لسان العرب می‏گوید: «لَقَبَ بِهِ لِانَهُ بَقَرَ العِلمَ وَ عَرَفَ أصلَهُ وَ استَنبَطَ فَزعَهُ وَ تَوَسَعَ فیهِ، وَ التَبَفُرُ التَوَسُعُ» امام باقر ملقب به این لقب است چون شکافنده علم است، پایه علوم اسلامی‏ را شناخت و فروع آن را درک فرمود و در آن را توسعه داد و ریشه تبقر به معنی توسعه است.
عامه و خاصه نقل می‏کنند که رسول اکرم (ص) به جابر بن عبد الله انصاری فرموده است: «یا جابرُ یوشکُ أن تَبغی حتی تَلقَی وَلَدَاً مِنَ الحُسَینِ یُقالُ لَهُ مُحَمَد یَبقُرُ عِلمَ النَبیینَ بَقراً، فَإذا لَقیتَهُ فَأقرِنهُ مِنَی السَّلامُ» ای جابر، تو زنده می‏مانی، مردی از اولاد حسین را که نامش محمد است ملاقات می‏کنی که او علم انبیا را می‏شکافد. هنگامی‏ که او را دیدی سلامم را به او برسان.
(چهارده معصوم نقش آیت الله مظاهری، ص 84)
7- صهیونیست، تفکری متعصب متعلق به سرمایه داران افراطی یهود است که در اواخر قرن گذشته در اروپا به وجود آمد و اکنون به ایدئولوژی رسمی ‏رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است. این نام از «صهیون» نام کوهی در نزدیکی اورشلیم گرفته شده است.
صهیونیسم مبتنی بر تبعیض نژادی است و قوم یهود را دارای وضع استثنایی در جهان می‏داند که به عنوان قوم برگزیده خدا دارای رسالتی ویژه است. بر اساس این تفکر، در سال 1897 میلادی جمعیتی به نام سازمان جهانی صهیونیسم به وجود آمد که هدف خود را انتقال یهودیان جهان به فلسطین اعلام کرد. این سازمان اکنون دارای قدرت مالی زیادی، برابر با دارایی بزرگترین شرکت‏های انحصاری جهان است و مرکز آن در ایالات متحده آمریکاست و فعالیت جمعیت‏های صهیونیست را در بیش از شصت کشور جهان کنترل می‏کند. در حال حاضر نزدیک هجده سازمان صهیونیستی در دنیا فعالیت دارند. همچنین در امریکا 281 سازمان ملی یهودی، 251 فدراسیون محلی یهودی و نیز انواع مجامع مشورتی، صندوق و غیره وجود دارد. دولت امریکا یکی از حامیان اصلی صهیونیسم جهانی است. سازمان صهیونیسم دارای مراکز اطلاعات و جاسوسی در اکثر کشورهای جهان است که این مراکز با سازمان جاسوسی موساد و سازمان سیا در ارتباط هستند.
مهم‏ترین و کارسازترین حربه صهیونیسم جهانی بهره گیری از رسانه‌های عمومی‏ در سراسر دنیاست و مجموعاً 1036 روزنامه و مجله در اختیار صهیونیسم جهانی می‏باشد که معروف‏ترین آن روزنامه «نیویورک تایمز» است.
8- پیروان صهیونیسم از ابتدای پیدایش یک هدف اساسی و عمده را دنبال می‏کردند و آن تشکیل یک دولت یهودی یا حکومت جهانی تحت سلطه‏ یهود با عنوان اسرائیل بزرگ در فلسطین بود. بر این اساس پس از تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948 میلادی، صهیونیست‏ها درصدد ایجاد اسرائیل بزرگ برآمدند و برای توجیه این سیاست خود، آن را مطابق تعالیم تورات دانستند.
نقشه اسرائیل بزرگ بیشتر کشورهای اسلامی‏ و یا بخشی از آن‏ها را در برمی‏گیرد نقشه مزبور در گزارش پژوهشی «بنیامین مارزار» که تحت نظارت دولت اسرائیل منتشر شد وجود دارد. در نقشه مزبور، حدود اسرائیل را از نیل تا فرات قرار داده‌اند و اسرائیل همه خلیج فارس، شمال عراق، مسقط، عمان، نجد، ترکیه، سوریه، جنوب لبنان، شرق فلسطین، غرب اردن، بخشی از مصر و جنوب سودان را شامل می‏شود. به علاوه نقشه بزرگتر اسرائیل که می‌تواند مرحله بعد از پیاده شدن طرح اسرائیل بزرگ باشد، کردستان، منطقه جنوب شرقی ایران، جنوب غربی افغانستان، و بخشی از شمال غربی پاکستان را نیز شامل می‌گردد.
9- حسین بن طلال در چهارم نوامبر 1935 میلادی در امان متولد شد. دوران کودکی خود را در کودکستان انگلیسی‏ها ‏در امان گذراند، سپس در مدرسه ویکتوریا در شهر اسکندریه در مصر به تحصیل پرداخت و تحصیلاتش را در مدرسه ‌هاروارد انگلستان ادامه داد. در سال 1951 میلادی پدر بزرگش عبد الله به دست یک جوان انقلابی فلسطینی به قتل رسید. نفوذ وی در خاندانش و سیاست انگلستان اقتضا کرد که سلطنت در این خاندان باقی بماند، لذا با کمک انگلستان، طلال پدر حسین به پادشاهی رسید و نیز حسین ولیعهد اردن شد.
چند ماه پس از به قدرت رسیدن طلال، در 11 اوت 1951 میلادی پارلمان فرمایشی اردن وی را از حکومت عزل کرد و شاه حسین را به جای وی بر تخت حکومت نشاند، بعد از این انتخاب، شاه حسین رهسپار انگلیسی شد و در 1952 میلادی به اردن بازگشت و حکومت را در دست گرفت. او در طول حکومتش همواره از حمایت انگلستان برخوردار بود.
به دنبال خروج انگلیس از شرق کانال سوئز و جایگزینی تدریجی امریکا در منطقه، وی از حمایت امریکا برخوردار گردید. سیاست‏های حکومت شاه حسین در منطقه خاورمیانه، همواره دنباله روی از سیاست‏های امریکا و انگلیس در منطقه بوده است. در سال 1967 میلادی که جنگ اعراب و اسرائیل آغاز شد، با خیانت شاه حسین صهیونیست‏ها توانستند کرانه غربی رود اردن را اشغال و به خاک اسرائیل ضمیمه کنند. در نتیجه چهار صد هزار فلسطینی آواره و به اردن رانده شدند. در این برهه شاه حسین نه تنها در جهت حقوق حقه مردم فلسطین قدمی‏ برنداشت بلکه با فاجعه سپتامبر 1970 میلادی که به سپتامبر سیاه مشهور شد با کشتار مردم مظلوم و آواره فلسطین در خاک اردن، لکه ننگی برای همیشه در پیشانی حکومت اردن باقی گذاشت.
10- شاه حسن مراکشی فرزند سلطان محمد پنجم در سال 1929میلادی به دنیا آمد، وی تحصیلات خود را در فرانسه گذرانیده است و بعد از درگذشت پدرش به نام سلطان حسن دوم به پادشاهی رسید.
بعد از به قدرت رسیدن سلطان حسن دوم، روابط فرانسه با مراکش همان گونه که انتظار می‌رفت، گسترش یافت و مراکش بیش از گذشته مورد تهاجم فرهنگ غرب قرار گرفت و دولت مراکش نیز در بخش‏های فرهنگی دی و سیاسی از حمایت فرانسه برخوردار گردید.
گفتنی است که انور سادات رئیس جمهور خائن و معدوم مصر از طریق شاه حسن با صهیونیست‏ها آشنا شد. چرا که وی دارای روابط دیرینه با آنان است و همه ساله کنفرانس یهودیان در مراکش برگزار می‌شود، شاید این تنها کشور عربی است که صهیونیست‏ها تا این اندازه در آن رسماً آزادی عمل دارند تا آنجا که در سال 1991 میلادی شاه حسن یک یهودی به نام «اندره ازولی» را به سمت مشاور عالی خود انتخاب کرد.
11- حسنی مبارک در سال 1928 میلادی در استان المتوفیه مصر به دنیا آمده است. در سال 1947 میلادی وارد دانشگاه علوم نظامی‏ شد و دوران آموزش خلبانی را در آنجا گذراند، بعداً برای تکمیل آموزش خود به شوروی رفت.
در سال 1972 میلادی وی فرمانده کل نیروی هوایی گردید و در هنگام جنگ اکتبر اعراب و اسرائیل در سال 1973میلادی، حسنی مبارک فرمانده نیروی هوایی مصر بود.
وی یکی از نزدیکان انور سادات، بانی قرارداد ننگین کمپ دیوید بود و در ملاقات‏های مهم وی حضور داشت.
درباره زندگی او گفتنی است که وی با یک دختر انگلیسی به نام سوزان ازدواج کرده است و دارای او فرزند به نام‏های علاء و جمال می‌باشد.
مبارک پس از ترور سادات توسط سرهنگ انقلابی، شهید خالد اسلامبولی در سال 1981 میلادی، زمام امور مصر را به دست گرفت.
وی پس از جایگزینی اعلام کرد که تمامی ‏سیاست‏های سادات را در زمینه‌های داخلی و خارجی دنبال خواهد کرد و در سال 1982 در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان. بی. سی امریکا گفت که:
«دروازه‌های ما به روی دوستان اعراب باز است اما نه به قیمت از دست رفتن روابطمان با اسرائیل، ما می‌توانیم نقش خوبی را برای رفع هر گونه تشنجی که در هر زمان برای دوستان عرب و اسرائیلی ما به وجود بیاید ایفا کنیم».
12- عناوینی که - یعنی افعال و ذواتی که - بر آن حکم شرعی قرار می‌گیرد، دو حالت دارد:
الف) حالت اول، «عنوان» صرف نظر از هر گونه حالت و وصف برای آن می‌باشد، حکمی‏ که برای آن قرار داده می‌شود «حکم اولی» نام دارد.
ب) حالت دوم «عنوان» در صورتی که برای وی وصف و حالت جدیدی مثل اضطرار، اکراه، حرج، ضرر، فساد و ... حاصل شود که در آن ضسورت حکیم آن «ثانوی» نامیده می‌شود. مثلاً خوردن گوشت مردار به عنوان اولی حرام است ولی اگر شخصی در حالت اضطرار قرار گرفت خوردن آن جایز است.
(اصطلاحات الاصول، تألیف آیت الله علی مشکینی، ص 124)
13- صحیفه امام، ج 21، ص396-400.
منبع مقاله :
سعادتمند، رسول؛ (1390)، درس‏هایی از امام: بهار جوانی، قم: انتشارات تسنیم، چاپ دوم

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.