آیا تماشای تلویزیون موجب چاقی می‌شود؟

تا چه اندازه ارتباط میان تماشای تلویزیون و چاقی درست به نظر می‌رسد؟ کاملاً بی‌ربط است، این طور نیست؟ خوب، اگر این گونه تصور می‌کنید، در این صورت ضرورت دارد که مجدداً فکر کنید. حتی اگر تماشای تلویزوین و چاقی به
سه‌شنبه، 22 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا تماشای تلویزیون موجب چاقی می‌شود؟
  آیا تماشای تلویزیون موجب چاقی می‌شود؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

تا چه اندازه ارتباط میان تماشای تلویزیون و چاقی درست به نظر می‌رسد؟ کاملاً بی‌ربط است، این طور نیست؟ خوب، اگر این گونه تصور می‌کنید، در این صورت ضرورت دارد که مجدداً فکر کنید. حتی اگر تماشای تلویزوین و چاقی به طور مستقیم به یکدیگر ارتباطی نداشته باشند، قطعاً رابطه‌ی مؤثری با یکدیگر دارند. اجازه دهید ببینیم این رابطه چگونه است.
همه‌ی ما در واقع بسیار بیشتر از آنچه می‌خوریم، هستیم، اما با این وجود، آنچه می‌خوریم به ما کمک می‌کند تا بیشتر از آنچه هستیم، باشیم. آدل دیویس (Adelle Davis)
فردی را چاق می‌نامند که دارای چربی اضافی در بدن باشد. درصد چربی طبیعی برای زنان 20% و برای مردان 15% است. چنانچه محتوای چربی در زنان به بیشتر از 30% و در مردان به بیشتر از 25% برسد، آنگاه به این افراد چاق گفته می‌شود. در ایالات متحده چاقی به مشکلی تبدیل شده که روز به روز در حال افزایش است. رسیدگی و تحت کنترل در آوردن مشکل چاقی بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که اثرات چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت و آرتروز و غیره بسیار شدید می‌باشند.
در ایالات متحده افزایش تعداد افرادی که دچار اضافه وزن می‌باشند، نگرانی زیادی به وجود آورده است. اجازه دهید ابتدا نگاهی به آمار چاقی بیاندازیم. بخش تحقیقاتی دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی عنوان می‌کند که نزدیک به 60% افراد بزرگسال در آمریکا و 13% کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن می‌باشند. آمریکایی‌ها بسیار تلویزیون تماشا می‌کنند، به گونه‌ای که پس از کار و خواب، این فعالیت در رتبه‌ی سوم قرار دارد. اجازه دهید توضیح دهیم که جدا از تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدئویی، تماشای دی وی دی، استفاده از کامپیوتر و گشتی در اینترنت زدن، نیز می‌توانند منجر به چاقی شوند.
ارتباط میان تماشای تلویزیون و چاقی
عدم انجام حرکات ورزشی، مصرف مرتب مواد غذایی، که میزان کالری آنها بالا و میزان متابولیسم یا سوخت و سازشان کم است، متداول‌ترین عواملی بوده که به چاقی منجر می‌شوند. تماشای تلویزیون به چاقی می‌انجامد، بنابراین اجازه دهید به دلایل منطقی این امر نگاهی بیاندازیم.
میزان پایین سوخت و ساز
میزان سوخت و ساز در افرادی که به لحاظ جسمانی فعالیت کمتری دارند به طور کلی پایین است. یکی از متداول‌ترین دلایلی که این افراد دارای میزان پایین سوخت و ساز می‌باشند این است که زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کرده و هیچ فعالیتی که نیاز به فشار جسمی باشد، انجام نمی‌دهند که این خود در نهایت به افزایش وزن منجر می‌شود. از اینرو، فردی که از نظر جسمی غیر فعال است، کالری کمتری سوزانده در حالی که فرد فعال به لحاظ جسمی کالری بیشتری می‌سوزاند، حتی اگر تلوزیون تماشا کند. شما خودتان می‌توانید این امر را مشاهده کنید، فقط کافی است که نگاهی به اطراف انداخته بطوریکه افرادی را خواهید دید که همان اندازه کار می‌کنند اما ساختارهای بدنی‌شان کاملاً متفاوت است.
خوردن بیشتر در طول زمان صرف غذا
حتماً مشاهده کرده‌اید هنگامی که مشغول تماشای برنامه‌ یا فیلم مورد علاقه‌ی خود هستید و همزمان نیز غذای خود را صرف می‌کنید، بیشتر از حد معمول و حتی مورد نیاز بدن خود می‌خورید. اگر این کار را روزانه انجام دهید، فکر می‌کنید چه میزان چربی در یک سال اضافه می‌کنید؟ حدس شما به همان خوبی حدس من است! ‌
افزایش در مصرف اسنک یا میان وعده
همه ما میان وعده یا تنقلات مورد علاقه‌ی خود را در خانه و یا دکه‌های اسنک فروشی می‌خوریم. اما چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که هرگونه فعالیت جسمانی را کاهش داده و متوقف سازید و تنها به تماشای تلویزیون بپردازید؟ در این مورد، با اشتیاق خوردن اسنک مهمترین فعالیت شما به هنگام احساس گرسنگی خواهد شد. افراد همچنین دوست دارند به هنگام تماشای تلویزیون مقداری پاپ کورن، چیپس و یا یک لیوان نوشیدنی بخورند. آیا حقیقتاً به این اندازه به مصرف مازاد مواد غذایی نیاز دارید؟ جواب خیر است. این امر در نهایت موجب می‌شود که محتوای چربی بدنتان افزایش یافته و به چاق شدن شما منجر خواهد شد.
تبلیغات و اطلاعات اغوا و گمراه کننده
تماشای تلویزیون نه تنها باعث می‌شود فرد بی‌تحرک گردد، بلکه موجب می‌گردد از طریق نفوذ و تأثیر آگهی‌های مختلف تلویزیونی عادات بد غذایی مانند خوردن بیشتر اوقات تنقلات و غذاهای ناسالم، مصرف نوشیدنیهای گازدار و غیره را بدست آورد. مواد غذایی ناسالم سرشار از کالری بوده و اثرات بدی بر سلامت مصرف کنندگان که بخش عمده‌ی آن را کودکان تشکیل می‌دهد، می‌گذارند. تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهند کودکانی که مواد غذایی ناسالم بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با بزرگسالان، با مشکلات شدید سلامتی مواجه می‌شوند. به همین دلیل است که کودکان بیشتر نسبت به تبلیغات تلویزیونی آسیب پذیر می‌باشند، زیرا که آنها نمی‌توانند درک کنند که چه چیز برایش مفید و چه چیز مضر می‌باشد.
چاقی به دلیل تماشای بیش از حد تلویزیون نه تنها در افرادی که به لحاظ جسمی فعالیت کمتری دارند، وارد است بلکه در افرادی که بازی کرده و یا حرکات ورزشی را به طور مرتب انجام می‌دهند نیز صدق می‌کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که به لحاظ جسمی فعالیت دارند نیز در حین تماشای تلویزیون مواد غذایی ناسالم بیشتری مصرف می‌کنند. این وضعیت درصد چربی آنها را افزایش داده و چنانچه این بیش از حد خوردن‌ها اغلب اوقات تکرار شود، می‌تواند موجب اضافه وزن آنها گردد. با این حال، این افراد می‌توانند با ورزش مرتب محتوای چربی خود را تحت کنترل در آورند و در وضعیت بهتری قرار دارند به این دلیل که میزان سوخت و ساز بدنشان در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند، بیشتر است.
بنابراین، از هم اکنون تماشای بیش از حد تلویزیون را متوقف ساخته! و، شروع کنید حداقل به مدت 30 دقیقه در روز به ورزش بپردازید. با خوردن مواد غذایی ناسالم نه تنها چربی بیشتری در بدنتان تجمع می‌یابد، بلکه کالری کافی سوزانده نشده و عضله سازی انجام نمی‌شود، و میزان سوخت و ساز بدنتان نیز افزایش نمی‌یابد. از همین حالا شروع به ورزش کرده و ساعات نشستن مقابل تلویزیون را محدود ساخته و اجازه دهید این تنقلات ناسالم در فروشگاه‌ها بمانند و یا حداقل مصرف آنها را کاهش دهید. مطمئن هستم که دلتان نمی‌خواهد ببینید یک لباس بسیار زیبا و یا یک کت و شلوار شیک اندازه‌ی شما نباشد. مراقب سلامت خود باشید این کار دست خودتان است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.