چاقی دوران کودکی و وظایف والدین

آیا این امکان وجود دارد که از چاقی در کودکان جلوگیری کنیم؟ در این مقاله که در خصوص چاقی دوران کودکی و وظائف والدین است، بیشتر در می‌یابیم که والدین چه کارهایی باید انجام دهند تا از چاق شدن فرزندان خود جلوگیری کنند.
چهارشنبه، 23 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چاقی دوران کودکی و وظایف والدین
  چاقی دوران کودکی و وظایف والدین

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آیا این امکان وجود دارد که از چاقی در کودکان جلوگیری کنیم؟ در این مقاله که در خصوص چاقی دوران کودکی و وظائف والدین است، بیشتر در می‌یابیم که والدین چه کارهایی باید انجام دهند تا از چاق شدن فرزندان خود جلوگیری کنند.
تنها زمانی که پدر و مادر شدید، درک خواهید کرد که وظیفه‌ی والدینی تا چه اندازه چالش برانگیز است. درست از لحظه‌ای که نوزاد خود را به خانه می‌برید، تا زمانی که به قدر کافی بزرگ شود که پیچیدگی‌های زندگی را درک کرده و قادر باشد انتخابهای درستی در زندگی داشته باشد، این والدین هستند که باید از آنها مراقبت کنند و ارزش‌هایی را در فکر فرزند خود بپرورانند تا کودک بتواند به لحاظ جسمی و روحی و روانی به یک فرد بزرگسال سالم رشد یابد. این در حالی است که مشکلات کوچکی ممکن است برای سلامتی او پیش آمده و کودک ژن‌هایی را به ارث برده که شاید زمینه‌ی ابتلا به برخی بیماری‌ها را در او فراهم ساخته و یا به علت توجه ناکافی دچار برخی بیماری‌‌ها شود. به عنوان مثال، کودکی ممکن است به لحاظ ژنتیکی دارای استعداد چاقی باشد. این استعدادِ اضافه وزن همچنین می‌تواند با عادات غذایی نادرست و ضعیف مرتبط باشد. چنانچه نگاهی به آمار چاقی در دوران کودکی بیاندازید، خواهید دید کودکانی که با مشکل جدی چاقی دست بگریبانند، بسیار در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناک قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها قرار دارند. در این بخش سعی خواهیم کرد بیابیم چگونه انجام درست وظیفه‌ی والدینی می‌تواند به کاهش خطر چاقی در کودکان کمک کند.

علل چاقی در دوران کودکی

در طول سال‌های اولیه دوران کودکی، کودکان تپل به نظر دوست داشتنی می‌رسند، با این حال با گذشت زمان هنگامی که چنین کودکانی رشد کرده و به نوجوان و جوانانی چاق تبدیل می‌شوند، آنگاه است که چاقی شروع به تحت تأثیر قرار دادن سلامت روانی آنها خواهد کرد. بنابراین چه چیزهایی موجب چاقی در کودکان می‌شوند؟ خوب بایستی گفت که ژنتیک، تأثیرات زیست محیطی و عادات غذایی به عنوان عوامل اصلی چاقی در کودکان، خود را نشان می‌دهند. مصرف غذاهای فست فودی یکی از انتخاب‌های بد در شیوه‌ی زندگی است که کودکان و همچنین بزرگسالان را در گروه افراد با میزان احتمال بالای چاقی قرار می‌دهد. مصرف مواد غذایی فرآوری شده است که حاوی سطوح بالایی چربی ترانس و اسیدهای چرب اشباع شده، همراه با دیگر مواد افزودنی ناسالم می‌باشند، قطعاً یکی از شایع‌ترین علل چاقی در کودکان به شمار می‌رود.
با این حال، این مواد غذایی که آب از دهان هر کس جاری می‌سازند، این قدرت را دارند که آسیب زیادی به اندام‌های بدن وارد سازند. به این دلیل که این نوع غذاها خوشمزه می‌باشند، کودکان در نهایت میزان بیشتر از نیاز بدنشان از آنها مصرف کرده و در نتیجه دستگاه گوارش را تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌دهند. این روزها کودکان وقت زیادی را به انجام بازی‌های ورزشی در فضای باز صرف نمی‌کنند. بیشتر وقت آنها صرف بازی‌های ویدئویی و یا تماشای تلوزیون در داخل خانه می‌شود. در طول زمان، هنگامی که کودکان به مصرف مواد غذایی با کالری بالا ادامه می‌دهند، کالری‌هایی که به دلیل وجود یک شیوه‌ی زندگی بدون تحرک سوزانده نمی‌شوند، به شکل لایه‌هایی از بافت چربی به طور مداوم ذخیره می‌شوند. همانطور که پیش از این اشاره شد، کودکان همچنین ممکن است به لحاظ ژنتیکی زمینه‌ی چاقی در آنها وجود داشته باشد. در حالی که نمی‌توانید این حقیقت را که ممکن است در گروه پرخطر به دلیل ژن‌های به ارث رسیده قرار داشته باشید را تغییر دهید اما این امر را می‌توانید با انتخاب‌های درست شیوه‌ی زندگی جبران کنید. اینجاست که نقش والدین پررنگ می‌شود. این وظیفه‌ی والدین است که عادات صحیح را در کودکان خود پرورش دهند.

چاقی دوران کودکی و وظایف والدین

هرچند در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از رقابت بوده و ممکن است چیزهای زیادی وجود داشته باشند که ذهن والدین را به خود مشغول می‌سازند، اما نیاز شدیدی به صرف وقت با کودکان و توجه به آنچه می‌خورند، وجود دارد. خردسالان بسیار تأثیر پذیر بوده و در نتیجه والدین بایستی عادات غذایی سالم را در همان سالهای اولیه‌ی شکل‌گیری شخصیت آنها در فرزندان خود بپرورانند. اگرچه ممکن است دکه‌های فست فود فروشی در هر گوشه و کناری قرار داشته باشند، این امکان وجود دارد به هنگام گذشتن از کنار این دکه‌ها کودکان بخواهند از این غذاهای ناسالم بخورند، اینجاست که والدین نبایستی در تمام مدت تسلیم این خواسته‌ی آنها شوند. بسیار لازم است که کودکان را از اهمیت رژیم غذایی سالم آگاه کرده و این آموزش بایستی از سالهای نخستین شروع شود. به این دلیل که کودکان تماشاچی‌های تیزبینی هستند، ضرورت دارد که خود والدین الگوهای خوبی از خود بسازند. پدر و مادری که خود به طور مرتب فست فوت مصرف می‌کنند، قطعاً الگوی بدی برای فرزندان خود خواهند بود. بنابراین حرف بدون عمل حقیقتاً کمکی به شما نخواهد کرد. جلوگیری کامل کودک از خوردن فست فود می‌تواند موجب شود که این کودک یاغی و سرکش شود. بنابراین به تدریج رفتن به مغازه‌های فست فود فروشی را کاهش دهید. از روغن‌های سالم و مواد اولیه‌ی تازه جهت آشپزی در منزل استفاده کنید. نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه‌های گازدار و یا تنقلات ناسالم را در خانه نگه ندارید. اگر این کار را انجام دهید، کودکان ممکن است وسوسه شده که یواشکی و بدون اطلاع شما از آنها خورده و تمام هدف پروراندن عادات غذایی سالم در کودک با شکست مواجه خواهد شد. در حالی که به تدریج مصرف مواد غذایی سرشار از قند و پرچرب را کاهش می‌دهید، به دنبال جایگزین‌های سالمتری برای آنها باشید.
تأثیرات خارجی مختلف دیگری وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. عدم انجام حرکات ورزشی دیگر عامل مهم کمک کننده به چاقی در کودکان است. کودکان زمان بسیار بیشتری را در منزل به دلیل داشتن شور و شوق برای انجام فعالیتهای تفریحی در محیط داخلی صرف می‌کنند. فعالیتهای بدنی جهت سوزاندن کالری بسیار ضروری می‌باشند و در نتیجه والدین بایستی خیلی زود قدمهایی را در این زمینه بردارند. اول از همه، اجازه ندهید کودکتان مدت زمان زیادی را به تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های ویدئویی بگذراند. این کار برای سلامت کودک خوب نیست. ضرورت دارد که والدین اطمینان حاصل کنند کودکان به ورزشهایی بپردازند که به سوزاندن کالری کمک می‌کنند. هنگامی که فرزندتان در حال تمرین این حرکات ورزشی است او را همراهی کنید. استفاده از کلمات دلگرم کننده و تشویقی یا انگیزاننده می‌تواند معجزه کند. اگر فرزند شما حقیقتاً به بازی‌های ورزشی علاقه‌ای ندارد، بایستی او را تشویق کرده پیاده روی کند. فعالیتهایی مانند رقص، دوچرخه سواری، شنا و آهسته دویدن قطعاً می‌توانند به سوزاندن کالری‌های اضافی کمک کنند. همچنین والدین باید با معلمان مدرسه در تماس بوده و ضرورت دارد به خوبی از رفتار و عملکرد کودک خود در مدرسه مطلع باشند. این نکات ساده را جهت جلوگیری از چاقی در دوران کودکی دنبال کرده و قطعاً تفاوت زیادی را احساس خواهید کرد.
اثرات فیزیکی و همچنین روانی چاقی در دوران کودکی نمی‌توانند کوچک شمرده شوند. بنابراین، این وظیفه والدین است که مراقب عادات غذایی و مسائل مربوط به شیوه‌ی زندگی کودک خود باشند. به سلامت کلی فرزند خود توجه کنید تا سالم رشد کرده و بزرگ شود. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان با سرعت زیادی در حال اضافه وزن است، مسئولیت آن را قبول کرده و پیش از آنکه بر سلامت جسمی و روانی کودکان اثر گذاشته و آن را مختل کرده، هرکاری که لازم است را انجام داده تا این وضعیت پزشکی را متوقف سازید. همچنین می‌توانید با یک پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کرده تا از دستورالعمل‌های رژیم غذایی که به منظور جلوگیری از چاق شدن کودکتان بایستی دنبال کنید، اطلاعاتی بدست آورید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.