درمانهای خانگی سوختگی

پوست می‌تواند به دلایل مختلف دچار سوختگی شود، و سوختگی خفیف یا سوختگی درجه یک می‌تواند به راحتی با استفاده از درمان‌های خانگی تحت درمان قرار گیرد. در این مقاله چند درمان سریع و آسان خانگی جهت درمان
شنبه، 26 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمانهای خانگی سوختگی
 درمانهای خانگی سوختگی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

پوست می‌تواند به دلایل مختلف دچار سوختگی شود، و سوختگی خفیف یا سوختگی درجه یک می‌تواند به راحتی با استفاده از درمان‌های خانگی تحت درمان قرار گیرد. در این مقاله چند درمان سریع و آسان خانگی جهت درمان سوختگی‌های خفیف را معرفی خواهیم کرد.
سوختگی پوست وضعیتی است که در آن پوست به دلیل تماس با گرمای زیاد و یا آتش دچار آسیب دیدگی می‌شود. بسته به شدت آسیب وارده به پوست، سوختگی به انواع جزئی، سوختگی درجه یک، سوختگی درجه دو، و سوختگی درجه سه تقسیم می‌شود. سوختگی‌های درجه سه شدیدترین نوع بوده و نیاز به فوریتهای پزشکی و درمان پزشکی سطح بالا دارند، در غیر این صورت، می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند. شدت سوختگی درجه دو از انواع درجه سه کمتر بوده و به لایه‌های داخلی پوست صدمه می‌زند. سوختگی درجه دو بوسیله‌ی زخم‌های تاولی که همچنین دردناک و متورم می‌باشند، قابل تشخیص است.
سوختگی درجه یک موجب آسیب به لایه بیرونی پوست شده و نسبتاً کمتر دردناک است. این نوع سوختگی می‌تواند با استفاده از اقدامات اولیه‌ای مانند، استفاده از کرم و پماد‌های موضعی و بکار بردن چندین راه‌کار خانگی درمان شود. سوختگی در اثر تماس با آتش، شوک الکتریکی، مواد شیمایی در تماس با پوست، اشعه و یا حتی به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.
درمان‌های خانگی سوختگی درجه یک

• فرو بردن ناحیه‌ی سوخته شده در شیر یا آب سرد درمان خانگی خوبی جهت مداوای سوختگی خفیف است. این امر همچنین از تشکیل تاول و یا جوشهای چرکی جلوگیری می‌کند. از آب سرد و نه آب یخ استفاده کنید به این دلیل که آب یخ می‌تواند سوختگی را بدتر کند.
• روغن ویتامین E را در محل سوختگی مالیده و کپسول ویتامین A و E، مصرف کرده تا هرچه سریعتر زخم بهبود یابد.
• استفاده از سفیده تخم مرغ در محل زخم به آرام ساختن و درمان آن کمک خواهد کرد.
• به منظور تسکین سریعتر درد از پیاز در محل سوختگی استفاده کنید.
• خمیری از خاکستر پنبه با سوزاندن پنبه جاذب یا پنبه‌ی جراحی و ترکیب خاکسترها با روغن زیتون تهیه کنید. خمیر یا پوره‌ی غلیظی درست کرده و آن را در محل سوختگی بمالید. این کار به بهبودی سریع آن کمک می‌کند.
• سرکه‌ی رقیق شده را در محل آسیب دیده به جهت تسکین درد و فرونشاندن احساس سوزش استفاده کنید.
• می‌توانید عسل را یا به تنهایی به محل سوختگی زده و یا آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و پس از شستشوی زخم با آب سرد، استفاده کنید.
• به منظور تسکین خارشی که در روند بهبودی ایجاد می‌شود، محل سوختگی را در وانی از آب ولرم و آرد جو دوسر فرو برید.
• سوختگی دهان را می‌توان با شستشو با محلول نمک، یا با نگه داشتن مقداری شکر در محل آسیب دیده در دهان تسکین داد.
• بهترین درمان خانگی برای التیام آفتاب سوختگی فرو بردن خود در وانی از آب سرد و یا گذاشتن کمپرس یخ بر روی محل سوختگی است.
درمان‌های خانگی برای سوختگی با مواد شیمیایی
• برای درمان سوختگی با مواد شیمیایی، کمپرسی از مخلوط آب سرد و سرکه تهیه کرده و آن را تا زمان فروکش نمودن درد، نگه دارید.
• زخم را تمیز و خشک نگه دارید. اجازه ندهید با رطوبت تماس یابد.
• استفاده از ژل آلوئه ورا می‌تواند کمک بسیار زیادی در درمان سوختگی شیمیایی باشد.
• استفاده از خمیر خردل زرد نیز به این امر کمک خواهد کرد. به محض خشک شدن خمیر، آن را بشویید.
• چنانچه سوختگی بیش از حد دردناک باشد، استفاده از نقره کلوئیدی (colloidal silver) می‌تواند به درمان و تسکین درد کمک کند.
• جوشانده‌ای را با جوشاندن برگهای نعناع، چند چای کیسه‌ای، و آب تهیه کنید. مایع به دست آمده از این مخلوط را فشرده و اجازه دهید در یخچال سرد شود. آهسته آن را به محل سوختگی زده و اجازه دهید خشک شده و آنگاه آن را بشویید.
• استفاده از عصاره‌ی روغن اسطوخودوس و گل همیشه بهار، می‌تواند یک گیاه دارویی بسیار مفید برای سوختگی باشد.

مواد خاصی وجود دارند که به اشتباه به عنوان درمان سوختگی بکار گرفته می‌شوند، یکی از آنها خمیر دندان است. هرگز خمیر دندان را بر روی محل سوختگی نمالید، به این دلیل که ممکن است در بهبود تاول‌ها (در صورت وجود) تأخیر انداخته و پوست آسیب دیده را بدتر سازد. همانطور که پیش از این اشاره شد، این درمان‌های خانگی تنها بایستی در سوختگی درجه یک و انواع خفیف‌تر از آن مورد استفاده قرار گیرند. در سوختگی‌های درجه بالاتر، توصیه می‌شود کمکهای پزشکی دریافت نمایید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.