گردشگری فضا : گذشته، حال و آینده

آیا تا به حال به گروه مشتاقان فضا ملحق شده‌اید در غیر این صورت قطعاً برخی سرگرمی‌های جدی را در زندگی خود از دست داده‌اید. علاوه بر این، تکان‌های رفتن به یک دنیای دیگر را در حالی که در سفر تفریحی خود به فضا هستید،
دوشنبه، 28 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گردشگری فضا : گذشته، حال و آینده
  گردشگری فضا : گذشته، حال و آینده

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

آیا تا به حال به گروه مشتاقان فضا ملحق شده‌اید در غیر این صورت قطعاً برخی سرگرمی‌های جدی را در زندگی خود از دست داده‌اید. علاوه بر این، تکان‌های رفتن به یک دنیای دیگر را در حالی که در سفر تفریحی خود به فضا هستید، تصور کنید. جالب به نظر می رسد، مگر نه؟ پس به آنها بپیوندید و ببینید که لذت آن چگونه است.
روزی روزگاری، فکر انسان اولیه برای پرواز به نواحی و مناطق ناشناخته، یک پرواز تخیلی و توهمی در نظر گرفته می‌شد. اما امروزه در تضاد کامل با آن، من و شما می‌توانیم در مورد داشتن یک سفر تفریحی برای کشف نواحی در حال گسترش و نسبتاً ناشناخته‌ی جهان فکر بکنیم. بشر قطعاً رو به جلو حرکت کرده است و نیاز خود را برای اکتشاف حتی فضا که روزی، چیزی عمیق و ژرف تلقی می‌شد، گسترش داده است. گردشگری فضا قبلاً علمی – تخیلی فرض می‌شد اما حالا مومنتم و اهمیت تازه‌ای را کسب کرده است. بیایید نگاهی به این اعتیاد بیندازیم و همه چیز را در مورد گردشگری فضا بدانیم و علاوه بر این، اکتشاف آن نیز آسیبی به ما نمی‌رساند، مگر نه؟

یک دید کلی از گردشگری فضا :

خود کلمه‌ی فضا، چند جانبه است و مجموعه‌ای از احتمالات را ارائه می‌دهد. پس ایده‌‌ی پشت گردشگری فضا چیست؟ خود کلمه‌ی گردشگری، خود – روشنگر و خود – بیانگر است :گردشگری همان طور که بیشتر ما می‌دانیم فقط سفر به یک مقصد ویژه نیست بلکه تجاری سازی خدماتی است که برای گردشگر و مسافر فراهم شده است. گردشگری فضا، ایده‌ی نسبتاً جدیدی است اما چندین دهه است که مورد ملاحظه و توجه قرار گرفته است.

مفهوم :

سفری که به فضا صورت می‌گیرد چه برای اهداف تجاری باشد، چه تفریحی و یا سرگرمی به عنوان گردشگری فضا شناخته می‌شود. گردشگری فضا به طور عمده برای مفهوم فضا نوردان و یا مشتریان خصوصی که تحت جو زمین برای سفر خود پول پرداخت می‌کنند، به کار می‌رود. امروزه، بشر به طور مداوم در جستجوی راه‌هایی برای اکتشاف چیزهای نسبتاً ناشناخته است و برای انجام این کار فقط به مقصدهای دنیایی اکتفا نمی‌کند و به دنبال رسیدن به یک مأموریت سری است و نایل شدن به این هدف برای او در این منظور، رسیدن به آسمان‌ها با تمام روش‌ها است. گفته‌ی نیاکان‌مان آویزه‌ی گوش من و شما شده است که "آسمان محدود است و هدف والا است". خود ایده‌ی سفر فضایی، گسترده و وسیع است اما همانند آسمانی که زیر آن نفس می‌کشیم ما فقط می‌توانیم افق دور را ببینیم اما وقتی به انتهای تصور شده می‌رسیم همیشه چیزهای بیشتری وجود دارند که منتظر ما هستند. فضا برای همین منظور امکانات نامحدودی دارد که درون آن جاگیر شده‌اند که آن را برای مشتریانی مثل من و شما که شیفته‌ی منحصر به فردی در همه‌ی کارها هستند، مدینه‌ی فاضله می‌سازد. علاوه بر این، فضا یک سکوی بزرگ برای تمام کسانی است که روح ماجراجویانه دارند و همیشه در جستجوی راههایی برای کشف ژرفا هستند.

دستاوردهای قبلی گردشگری فضا :

گفته می‌شود انسان اولیه از زمانی که به آسمان خیره می‌شد با وسعت و گستردگی آسمان بالای سر خود، مسحور و فریفته می‌شد. همان طور که در افسانه‌ها آمده است، ایده‌ی دست یابی به دور دست‌ها تا حدی که ممکن است، از آن پس به ذهن بشر، خطور کرد. گزارشات نشان می‌دهند که قبل از این که انسان فضا را کشف کند و پا بر روی ماه بگذارد، افراد زیادی عمق خلاقانه‌ی آن را کشف کردند و در مورد سفر فضایی نوشتند. کنستانتین ادواردویچ تسولکوسکی که پدر صنعت فضایی روسیه تلقی می‌شود جنبه‌های سخاوتمندانه‌ی فضا را خیلی قبل‌تر از آن که انسان کاری در مورد فضا انجام دهد، توصیف کرد اما تئوری فضایی او تنها به خاطر این که هیچ کس اعتقادی به مفهوم سفر فضایی نداشت، پذیرفته نشد و رد شد. سفر فضایی با پرتاب اولین موشک سوخت مایع، مومنتم و جنب و جوشی به دست آورد. بعد از آن، هیچ چیزی انتظار بشر را نمی‌کشید به ویژه در جرأت و جسارت به خرج دادن در مورد فضا. برخی از لحظات خیلی جالب و به یاد ماندنی از گردشگری فضا، قانون پرتاب فضایی تجاری سال 1984 است؛ که در میان عده‌ای از افراد خوش شانس که فرصت رفتن به فضا را داشتند، بسته شد از جمله تویوهیرو آکیاما در سال 1990 و هلن شارمان در سال 1991. دنیس تیتو اولین مشتری بود که پول رفتن به فضا را پرداخت کرد و در سال 2001 از ایستگاه بین المللی فضایی بازدید کرد. مارک شاتلورس نیز در سال 2002 این تقاضا را دنبال کرد.

سناریو حاضر :

آژانس فضایی روسیه، تنها آژانسی است که امکانات حمل و نقل فضایی و فضا نوردی کم هزینه را فراهم می‌کند. آمار موزه فضایی در واشینگتن دی سی و پایگاه فضایی آمریکا در فلوریدا اشاره بر افزایش تعداد بازدید کنندگان علاقمند و مشتریان احتمالی در سفر فضایی دارد. اما امروزه هزینه‌ی حمل و نقل برای هر سرنشین خیلی بالا است که بتواند گسترش سفر فضایی را ممکن سازد. بسیاری جرأت خطر و ریسک کردن در بازار را در گذشته داشتند اما تعداد خیلی کمی از آنها موفق شدند به برنامه‌های خود جامه‌ی عمل بپوشانند و سکویی برای سفر فضایی فراهم کنند. در میان تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها که گردشگری و سفر فضایی را ترویج دادند، ویرجین گالاکتیک و اکسکور ایرواسپیس موفق‌ترین شرکت‌ها و هم چنین محبوب‌ترین آژانس‌های سازنده‌ی سفینه فضایی برای پروازهای زیر مداری بودند. دولت آمریکا هشت آژانس فضایی ترویج دهنده‌ی گردشگری فضایی را شناسایی کرد. اما سناریو امروز با وجود افرادی که هزینه‌ی هنگفت 200000 دلار را برای هر سرنشین برای چند ساعت در فضا هزینه می‌کنند، سالم مانده است.

نگاه اجمالی به آینده :

طبق محققان بازار، صنعت گردشگری فضا برای اوج گرفتن و اندازه گیری ارتفاعات جدید تنظیم شده است و کار به سمت دست یابی به این هدف، جنب و جوشی به دست آورده است. ماجراجویان فضا (ویرجینیا) هشت سفر خصوصی را برای ایستگاه فضایی تنظیم کرده‌اند و هم چنین یک مسافر را برای سفر به نیمه‌ی دور ماه، رزرو کرده‌اند. آنها هم چنین یک صندلی مسافر برای رفتن به اولین مأموریت خصوصی ماه دارند که تا سال بعد عملی خواهد شد. اکسکور پیش بینی کرده بود که تست پرواز لینکس مارک 1 و 2 را تا سال 2013 شروع کند! سفینه فضایی 2 همراه با وایت نایت 2 به طور موفقیت آمیز به عنوان وسایل نقلیه پرتاب در زیر مدار مورد استفاده قرار گرفتند که سفینه فضایی 3 آن را دنبال خواهد کرد و به زودی پرتاب خواهد شد. پایگاه فضایی آمریکا در مکزیک نو، اگر چه هنوز در مرحله‌ی توسعه و گسترش است اما ادعا کرده است که یک تجربه‌ی غیر معمول را برای افرادی که به سفر فضایی علاقه دارند و برای آن برنامه ریزی کرده‌اند، تدارک دیده است که در آن، یک کابین منحصر به فرد برای افراد فراهم کرده است که بدون رفتن به فضا و خطر کردن، بی‌وزنی را تجربه بکنند. سیستم حمل و نقل فضایی مسافر محور که امنیت مسافر را تأمین می‌کند و قابل اعتماد و قابل استفاده‌ی مجدد است، سفر فضایی را ارتقا خواهد داد. علاوه بر این، سطح راحتی باید برابر با ایرلاین‌های تجاری باشد و ظهور پروازهای زیر مداری، هزینه‌ی سفر فضایی را کاهش دهد. یک اتاق هتل را در وسط فضا تصور بکنید که در آن شما ناظر ستاره‌ها و سیاره‌ها هستید؛ به نظر می‌رسد که این تصور در آینده‌ی نزدیک عملی شود. هتل فضایی یک ایده‌ی پر رونق است و بسیاری از هتل داران به گسترش تجارت خود در فضا، علاقه نشان می‌دهند. در سازگاری با نیازهای آینده، قیمت هر صندلی مطمئناً نزول پیوسته‌ای را نشان خواهد داد و آن را تقریباً برای همه قابل پرداخت خواهد ساخت که سفری به وسط و عمق فضا داشته باشند. استفن آتن بوروف، مدیر تجاری ویرجین گالاکتیک، می‌گوید که "در حال حاضر بیشتر مردم تصور می‌کنند که هرگز به فضا نخواهند رفت اما من فکر می‌کنم که آنها اشتباه می‌کنند . . . دید من در مورد آینده این است که شاید در 30 تا 40 سال بعد، بیشتر مردمی که می‌خواهند به فضا بروند فرصت انجام این کار را به دست بیاورند و بتوانند از عهده‌ی پرداخت آن بربیایند."

هدف واقع بینانه :

هرکس که فیلم دیوار – ای و یا هر فیلم راجع به فضا را دیده باشد، از این واقعیت آگاه است که وقت سفر فضایی فرا رسیده است. همانند صنعت هوا نوردی و یا هر صنعت دیگری با چشم اندازهای بزرگ و دور، محققان معتقدند که گردشگری و سفر فضایی به زودی تجاری خواهد شد. آن یکی از صنایعی است که اگر آغاز شود، قطعاً روند صعودی را طی خواهد کرد و هزینه‌های نسبتاً پایین‌تری را برای مشتریان فراهم خواهد ساخت. در دنیای امروز که در آن مصرف گرایی رو به افزایش است و مردم به هنگام خرج کردن برای خود به هیچ فحش و لعنتی توجه نمی‌کنند و هم چنین اگر محاسبات مقرون به صرفه‌ای انجام شود، کل گردش مالی برای برنامه‌های فضایی، مطمئناً پول هنگفتی برای آژانس‌ها و شرکت‌ها خواهد شد. گردشگری فضا یک برنامه‌ی فضایی کم هزینه دیگر در نظر گرفته می‌شود. گردشگری فضا، مفهوم لوکس بودن را می‌رساند : یک زندگی پر از سبک و مصرف فوق العاده و بیش از حد. در گردشگری فضا بر خلاف اکتشاف، قرار گیری در معرض فضا، بی‌وزنی و ماجراهای جدید و شگفت انگیز نسبتاً کم‌تر است. علاوه بر این، گردشگری فضا، عوارض بعدی درگیر در سفر فضایی را کاهش می‌دهد و به طور خلاصه می‌توان گفت که سوار شدن بر ترن هوایی بسیار مرتفع و بلندی است.

واقعیات کمتر گفته شده :

پرواز انسان به فضا شدیداً پر هزینه است و علاوه بر این، شما هرگز در مورد امنیت آن مطمئن نیستید. گردشگری فضا خیلی گران و پر هزینه است مگر این که مقرون به صرفه شود و هم چنین محدود به طبقه‌ی پولدار جامعه است. در گذشته، دولت برای سفرهای فضا نوردان به فضا سرمایه گذاری می‌کرد اما تجاری سازی آژانس‌های فضایی انجام نشد. گردشگری شامل ریسک‌های نسبتاً بالای مرتبط با پرواز فضایی، دشواری‌های آماده سازی و ناراحتی ممکن مسافران در طول پرواز است. این صنعت مطلوب نیست چون ساختن یک وسیله‌ی نقلیه‌ برای گردشگری فضا، گران و پر هزینه است. علاوه بر این، وسیله‌ی نقلیه باید چیزی باشد که قابل استفاده‌ی مجدد باشد که در مورد وسایل نقلیه‌ی فضایی به ندرت این اتفاق می‌افتد.
گردشگری فضا قطعاً یک بعد جدید را به اکتشاف فضایی اضافه می‌کند و اگر به خوبی اکتشاف شود می‌تواند فعالیت‌های فضایی دیگر را تسهیل کند و ممکن سازد. در پایان باید با گفته‌ی دالاس آستین موافقت کرد که گفت " شما واقعاً خواهید دید که مشکلات ما چقدر ناچیز هستند اگر به دنیا از دید متفاوتی بنگرید." اما باید احتیاط به خرج داد و اگر علاقمند هستید که در یک تور فضایی ثبت نام بکنید چشم خود را بر روی پروژه‌ها و آژانس‌های مشکوک باز نگه دارید چون این پولی است که شما به سختی به دست آورده‌اید و حالا آن را دور می‌ریزید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.