درد بالای معده

بسیاری از ما گاهی اوقات از درد بالای معده رنج می‌بریم. این درد اغلب به ناحیه بالای معده محدود می‌شود. علت چنین دردی چیست؟ آیا به دلیل زخم معده یا مشکلات گوارشی است؟ برای پیدا کردن دلیل ادامه مطلب را بخوانید.
سه‌شنبه، 5 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد بالای معده
درد بالای معده

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

بسیاری از ما گاهی اوقات از درد بالای معده رنج می‌بریم. این درد اغلب به ناحیه بالای معده محدود می‌شود. علت چنین دردی چیست؟ آیا به دلیل زخم معده یا مشکلات گوارشی است؟ برای پیدا کردن دلیل ادامه مطلب را بخوانید.
درد معده باعث ناراحتی بسیاری از مردم می‌شود، چون این درد از نوع سوزش است. در برخی موارد، درد ممکن است به عنوان درد مبهم توصیف شود. شناسایی محل دقیقی که درد از آن سرچشمه می‌گیرد مهم است. اگر درد معده جدی باشد این امر به تجزیه و تحلیل کمک خواهد کرد. در اغلب موارد، مشاهده شده است که درد بیشتر مربوط به سوءهاضمه و گاز معده است. با‌این‌حال، اگر درد ادامه یافت و فرو ننشست، در این صورت مشکل می‌تواند مربوط به بدکاری سایر اعضای بدن باشد.

علایم، علل و درمان

علایم رایج درد عبارتند از: درد مبهم، احساس سوزش در معده، یا درد شدید ناشی از زخم. هر زمان که شما از درد بالای معده رنج بردید بهتر است که از آن چشم پوشی نکنید. اگر آن مسئله جدی نباشد می‌تواند نشانه‌ای و هشداری از بدن شما جهت تغییر در سبک زندگی باشد. اکنون علل مختلف درد معده را در نظر می‌گیریم.

درد در ناحیه سمت راست بالای معده

علایم: درد در قسمت سمت راسه به سوی پشت، قفسه سینه یا شانه راست گسترش می‌یابد و با تهوع، استفراغ و گاز معده همراه است.
علل: سنگ صفرا و بیماری کیسه صفرا مممکن است علت این بیماری باشد.
درمان: توصیه می‌شود که شخص تحت نظر پزشک باشد.
علایم: درد مزمن در قسمت فوقانی و راست معده همراه با خستگی شدید، گلودرد و تب همراه است.
علل: عفونت ویروسی ممکن است علت این بیماری باشد.
درمان: توصیه به استراحت و ملاقات با پزشک می‌شود.

درد مزمن معده

علایم: درد مزمن در معده، همراه با ادرار تیره و زرد شدن پوست و چشم همراه است.
علل: هپاتیت ویروسی علل چنین بیماری شناخته شده است.
درمان: این وضعیت فوریت پزشکی است و بدون تاخیر باید با پزشک ملاقات کرد.
علایم: درد شدید در قسمت فوقانی معده که به تدریج به طرفین گسترش می‌یابد و با درد شدید پشت همراه است. این نوع درد ممکن است بلافاصله بعد از غذا و یا ممکن است حتی پس از شش تا دوازده ساعت پس از مصرف زیاد الکل شروع شود. این درد ممکن است با تهوع، استفراغ، تب یا زرد شدن پوست همراه باشد.
علل: مشکلات لوزالمعده، به‌ویژه التهاب لوزالمعده.
درمان: ضرورت دارد که به این مشکل سریعا رسیدگی شود زیرا در برخی موارد نادر حتی کشنده است.

درد سوزش معده

علایم: همراه با درد در ناحیه فوقانی شکم، فشار نیز ممکن است احساس شده و اغلب همراه با آروغ زدن، تهوع، سوزش معده، درد قفسه سینه و غیره همراه باشد.
علل: شخص ممکن است از فتق هیاتال رنج ببرد.
درمان: جستجو برای کمک‌های پزشکی در چنین شرایطی توصیه می‌شود.
علایم: شایع‌ترین علل، درد مکرر سوزش در بالای معده یا قفسه سینه، همراه با طعم ترش در دهان، مشکل در بلع، یا برگشت مواد غذایی به گلو است.
علل: علل شاخص این بیماری ریفلاکس از معده به مری (GERD) است.
درمان: در چنین شرایطی می‌توانید یک آنتی ‌اسید در دهان خود نگه دارید. آنتی اسیدها از حملات بعدی جلوگیری خواهند کرد. اگر این درد وضعیت سلامتی شما را رو به تحلیل ببرد مجبور خواهید شد که با پزشک ملاقات کنید.

درد در سمت راست بالای معده

علایم: همراه با درد در ربع فوقانی سمت چپ معده، فرد ممکن است از افسردگی، تهوع و استفراغ رنج ببرد. این علایم به دلیل استرس یا پس از عفونت روده، تشدید می‌شوند.
علل: این وضعیت ممکن است به دلیل سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) باشد.
درمان: در چنین شرایطی توصیه می‌شود رژیم غذایی با قیبر بالا و مصرف مایعات افزایش یابد.

درد مبهم معده

علایم: اگر به‌ویژه در معده خالی درد مبهم وجود دارد، که می‌آید و فروکش می‌کند، و پس از اینکه به خوبی تغذیه کردید از بین می‌رود و ممکن است با علایمی مثل، سوءهاضمه، سوزش معده و یا گاز معده همراه باشد.
علل: زخم معده یا گاستریت می‌تواند منجر به این وضعیت شود. گاستریت بیماری است که باعث التهاب دیواره معده می‌شود.
درمان: در چنین شرایطی بهتر است فاصله زمانی زیادی بین دو وعده غذایی نباشد. اگر این وضعیت حتی با گذشت زمان زیاد ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

نکات مراقبتی در خانه

درد معده بسیار رایج است و از این رو مردم آن را بسیاری معمولی می‌دانند. اما همانطور که قبلا در موردش بحث شد، این درد می‌تواند نشانه برخی از بیماری‌های خطرناک باشد. در زیر برخی از نکات مراقبتی در خانه که می‌تواند در برخی امدادرسانی ها‌ از درد و جلوگیری از آن مفید باشد نوشته شده است.
• آب یا هر مایع دیگر به هیدراته نگه داشتن بدن و در غلبه بر بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. آب یا آبمیوه بنوشید.
• سیگار کشیدن می‌تواند سوزش معده و سایر مشکلات معده را بدتر کند. بنابراین برای جلوگیری از این عوارض سیگار را ترک کنید.
• به‌جای داشتن دو یا سه وعده غذایی در روز، چندین وعده کوچک داشته باشید. دو ساعت قبل از خواب از خوردن اجتناب کنید.
• مواد غذایی تند و چرب می‌توانند مشکلات معده را بدتر کنند، از‌این‌رو، از چنین مواد غذایی باید اجتناب شود. همچنین از نوشابه‌های کافئین‌دار، شکلات، خوشبوکننده و ... باید اجتناب شود.
• از مصرف الکل اجتناب شود.
اگر درد در مدت 2 ساعت فروکش نکرد، بلافاصله به دکتر مراجعه شود. مهم است که محل دقیق درد همراه با علایم شناسایی شود. این کار باعث کمک به مراقبت‌های پزشکی شده و باعث می‌شود که به درستی درمان انجام گیرد و از عوارض بیشتر جلوگیری شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.