معرفی کتاب «حلقه‌ی اسارت»

این کتاب تازه‌ترین اثری است که پیرامون نقد و بررسی عملکرد گروه عرفان حلقه و سرکرده‌ی آن محمدعلی طاهری، به همت گروهی از نویسندگان، شامل استادان حوزه و دانشگاه، منتشر شده است. کتاب «حلقه‌ی اسارت» با پیش‌گفتار
دوشنبه، 18 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «حلقه‌ی اسارت»
 معرفی کتاب «حلقه‌ی اسارت»

 




 

نام کتاب: حلقه‌ی اسارت؛ واکاوی عملکرد و نقد اندیشه‌های فرقه‌ی شبکه‌ی شعور کیهانی (عرفان حلقه)
نویسنده: گروهی از نویسندگان
ناشر: تسنیم اندیشه
تعداد صفحات: 343 صفحه
قیمت: 15000 تومان

این کتاب تازه‌ترین اثری است که پیرامون نقد و بررسی عملکرد گروه عرفان حلقه و سرکرده‌ی آن محمدعلی طاهری، به همت گروهی از نویسندگان، شامل استادان حوزه و دانشگاه، منتشر شده است. کتاب «حلقه‌ی اسارت» با پیش‌گفتار شروع می‌شود و در ادامه، چهار فصل با عناوین «آشنایی با مفاهیم و کلیات»، «اصطلاحات و مفاهیم در عرفان انحرافی»، «مبانی فکری عرفان حلقه» و «تعالیم و آموزه‌های عرفان حلقه» پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد که در هر فصل نیز بخش‌هایی به صورت جزئی به واکاوی عملکرد این فرقه‌ی نوظهور و انحرافی می‌پردازد.
نویسندگان کتاب در پیش‌گفتار کتاب نوشته‌اند: انسان‌ها در طول تاریخ، همواره دو نیاز اساسی داشته‌اند: نیاز جسمی و نیاز روحی. با تبدیل زندگی ساده به زندگی پیشرفته، تا حدودی نیازهای جسمی انسان تأمین شد و آسایشی نسبی برای او رقم خورد، اما با این حال، نیازهای روحی انسان نه تنها برطرف نشد، بلکه بحران‌های روحی دیگری نیز فراروی او قرار گرفت. بشر روزی فکر می‌کرد با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری، دیگر مشکلی نخواهد داشت، اما روزبه‌روز بر نگرانی‌ها و مشکلات روحی او افزوده شد و او همچون تشنه‌ای در کویر خشکیده به این سوی و آن سوی رفت.

 معرفی کتاب «حلقه‌ی اسارت»


در این میان، راهزنانی نیز در کمین این انسان لب‌تشنه بودند و به جای راهنمایی او به سوی چشمه‌ی دین و معنویت الهی، او را به سرداب عرفان واره‌های دروغین سوق دادند و یکی از این عرفان‌واره‌ها، که البته بانی آن تطبیق آن با عرفان اسلامی و آیات قرآن را نیز ادعا دارد، «عرفان حلقه» است.
پرسش‌های اساسی درباره‌ی عرفان حلقه، مدیریت آموزش و پژوهش خبرگزاری «رسا» را بر آن داشت تا براساس رسالت طلبگی و رسانه‌ای خود، با همکاری گروهی از پژوهشگران حوزوی و نویسندگان دانشگاهی، پژوهشی جامع درباره‌ی آثار این فرقه انجام دهد.
در ادامه‌ی این مطلب آمده است که این تحقیقات در گفت و گوهای مستقیم و رودررو با رهبر فرقه، محمدعلی طاهری، انجام شده و در نهایت این تحقیقات در این اثر منتشر شده است. در بخشی از سخنان خود، طاهری می‌گوید: «قرآن با خودش مشکل دارد! او اسرائیل را حزب‌الله می‌داند، معنایی که بی‌سابقه است و در جایی دیده و یافت نشده است.» این کلام، عمق انحراف رهبران این جریان را نشان می‌دهد.
منبع مقاله :
نشریه خردنامه همشهری، شماره 142.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما